Förslag att stoppa utbyggnad av Motorarenan
Publicerad onsdag, 29 april 2009, 17:37 av Björn SmitterbergDen utökning av mark vid Motorarenan i Lidköping som begärts för endurosporten har stött på patrull. Såväl miljöchefen som en planarkitekt vid kommunen motsätter sig en utökning av markområdet
I ett yttrande ställt till politikerna i samhällsbyggnadsnämnden skriver miljöchefen Ann-Christine Hagaeus och planarkitekt Torsten Lundin att Motorarenan tillkommit efter mycket noggranna mätningar och beräkningar av buller, vattenproblem och hänsyn till rörligt friluftsliv, naturen samt boende i såväl Filsbäck som Margretelund. ’
– Det är inte möjligt att med enkla beslut utöka motorstadions verksamhete rutanför det nu prövade området.
Det sägs också att om motorsporten får ytterligare mark vid arenan kan det äventyra hela projektet med Lidköpings Biogasanläggning. Dessutom anses att en utökning skulle försämra för det rörliga friluftslivet. De båda bedömer förslaget att utöka markområdet som olämplig.
Det är i samband med att Motorarenan byggts som de samverkande föreningarna konstaterat att det redan gått åt så mycket av den redan avsatta marken att endurospåret blir för kort.
Tror nog att det ”rörliga friluftslivet” klarar en liten utökning av området. Hagaeus och Lundin verkar ha fått nån slags ”oponionsångest”, verkar som om de vill stämma i bäcken för att inte riskera att stadionbelackarna skall ta dom i örat, lite småfegt som vanligt.
Tycker det är jättekul med motorarena och köra lite Gokart. Tyvärr låter det mycket högt och irriterande därifrån. Inget lugn när man på lördagen satte sig i trädgården för att njuta av vädret och god mat från grillen…
Ännu värre idag när någon blådåre på MC kör fram å tillbaka på skaragatan med som det lät ”raka rör”. Gick ju inte heller skylla på ungdomligt oförstånd, då ”knutten” såg ut att vara i övre medelåldern…. Fy faan vad det ekade
Nu är du orättvis, Ronny! Tjänstemännen i fråga fullföljer sitt uppdrag. Att pressentera ett så klokt och juridisk korrekt material så att politikerna kan dra sina slutsatser! Jag har full förståelse för synpunkterna. Motorstadion ligger fel om det hindrar industrins utveckling. Nu ska det bli spännande att se vad Rask och nämnden tar för beslut!!!
Rörligt friluftsliv?
Mellan en motorarena och en soptipp?
Men hallå eller, vill jag ha friluftsliv, finns det betydligt mer lämpade platser än så. Själv flyr jag så långt bort jag kan,
vid dylika aktiviteter.
Typisk politikerbolsjevism om uttrycket ursäktas.
L-J
Eftersom jag är den person som drog igång hela prosjektet med förlängning av endurospåret så har jag all fakta på bordet. Denna motivering till att inte utöka spåret är helt befängt. Säkerhetszoner från bla crossbana, traktorpulling och folkrace har gjort att endurospåret blivit avsevärt mycket kortare. Förlängningen kommer gå i skogen vid soptippens utkanter där inget friluftsliv hittils förekommit.
Klart motorsportarna ska få mer plats. Varför så mkt antisport överallt….
Varför utöka? kör fler varv istället,
Magnus och kompani som har alla fakta på bordet och verkar ha planerat skiten, få väl stå för att det blivit fel,
Arenan blev för stor från början.
Skulle varit bätttre med nya lekplatser för barnen runt om i kommunen istället.
Jörgen L: Tycker du inte det är lite sent påtänkt om det nu är så att motorbanan hindrar industrins utveckling. Kan inte tänka mig att industrin är på väg att etablera sig på gamla soptippen. Som jag påpekat vid tidigare tillfällen, kommunens tjänstemän verkar allt som oftast göra betydligt mer än ”fullfölja sitt uppdrag”, det handlar även här om principer och påtryckningar.
Haha, kvalifiserat skitsnack, de är väl ingen som lever frilufsliv där borta vid sopstationen, de är ju åt de hållet en förlängning skall bli! Plus att det är ju faktiskt en form av frilufsliv och glida runt med crossen i skogen på en enduroslinga!
Till Tjalle. Var bor du igentligen?? En kolega bor vid autoexperten och när han går mot stadion vid full aktivitet på crossåkandet är det första han hör fläktarna på Fazer!!!
Det som är viktigt för oss som bor i Filsbäck (och Margretelund) är att ljudnivån begränsas. Jag håller med Tjalle Tvärvigg om att man måste få kunna vistas i sin trädgård utan att störas av motorbuller från motorcrosscyklarna. Det är dessa som hörs mest enligt mina privata undersökningar. Finns det bullervall hela vägen?
Filsbäcksbo
Klart att man ska få bränna ännu mer bensin, göra ännu mer utsläpp, bullra ännu mer, hindra utvecklingen av kartåstippen till en biobränsleanläggning så vi får köra på olja i stället. Det är ju så roligt att köra MC och varför tänka på andra? Banan behövs trots att man kör i hela stan och dånar nätterna igenom.
Tänk att folk aldrig kan vara nöjda. Bara ska ha och ska ha. Vad har det kostat hittills – 25 miljoner?
Att påstå att man har alla fakta på bordet – då har man inte höga krav. Då borde du veta att Kartåstippen kommer att behöva mer mark när biogasanläggningen byggs. Vill du hindra det? Du borde veta att arenan redan förstört vattenådror.
Vill du påstå att bullret inte stör rörliga friluftslivet? Den som påstår att fläktar hörs mer har aldrig varit i närheten av enduro.
mamma: Har man inga sakargument kan man ju alltid påta ihop en massa smörja, du har lyckats bra!
Ja usch vilket miljösvineri ! Nä nu tar vi nya biobränsle bilen som vi fått 10 000:- i avdrag och tankar bensin! ingen etanol det är ju dyrt. sedan skjutsar vi barnen till Fotboll Hockey Ridning mm och pratar med grannen vid sidan av plan som också han tagit bilen för att skjutsa barnen.
Eller så åker vi till golfbannan där vi har får som betar bannan för inte använder de motorgräsklippare ? de drar ju onödigt bränsle! nä tänk på miljön
Albert:
Du verkar inte veta hur enduro utövas. Att köra enduro på nuvarande spår är som att jämföra ett 11 manna fotbollslag spela på en 7 mannaplan. Vi hade en ritning över endurospåret som var klar men som blev kraftigt nerbantad i praktiken pga alla säkerhetszoner mm. Du behöver inte va orolig, du kommer garanterat få din lekplats även om vi får förlängt endurospåret.
Kanske man skall bygga in hela rasket så slipper vi höra något. Kostar det så smakar det.
Då de flesta motorpsorter på egen hand ställer högre och högre krav när det gäller både säkerhet och miljö så kan det gå som i det fall. Förutsättningarna ändras genom arbetets gång. Hoppas att MC Klubben får sin förlänga sin bana. Jag förmodar att det gör att de kan arrangera lite större tävlingar.
Tycker man som Ronny Carlsson att miljöfrågor, bullerproblem, avgaser och behov av mark för att bygga en biogasanläggning är en massa smörja – då förstår jag dem som tycker att debatten är utan sakargument utan bara ett känslomässigt velande. Och den självutnämnde experten Magnus Holm som jämför med fotboll. Verkligen sakligt. Skärp er nu. Låt andra människor för en gång skull slippa böja sig för ert orimliga habegär.
Nu har ju friluftsvännerna fått tillbaka skogen från enduroåkarna uppe i råda så de borde vara nöjda – vid soptippen finns ändå inga springspår. Kommunen måste ju oxå ha tagit med i planeringen att en sådan här bana kan växa och då har vi ju soptippen att bygga i. Buller kommer man aldrig ifrån om man bor en stad, då får man flytta ut i en enslig skog någonstans. Motorstadion är en succé! Stå på er Magnus H och alla ni andra!!
Katarina: Hade du läst alla inlägg noggrant hade du sett att Magnus Holm vet vad ahn talar om då det är han som dragit igång det hela. Motorsport arenan och de satsningar som görs för att t.ex. handikappade ska kunna delta i är unik i Sverige. Hur många har kunskap om det???
Jag antar att enduro-åkarna själva köper in och betalar för marken som de vill ta i anspråk? Eller är det åter igen vi andra kommuninvånare som ska stå för kalaset? Och till Magnus Holm som säger sig varit med och planerat från början: Varför gjorde ni ingen ordentlig planering från börja? Eller kom ni på i slutskedet att det kanske är bra med säkerhetszoner?
En endurobana kortare än 10 kilometer är bara sandlåda.
Och jag vad jag talar om. Deet finns mig veterligt bara fem bra banor i Sverige. Förlängningen i Lidköping gör varken från eller till – alla lär sig den utan vidare.
Ronny, jag har aldrig varit för nuvarande placering. Nu kommer ett delfacit på att jag hade rätt! Industrimark skall man vara rädd om! Värnar inte du arbetstillfällen? Närmiljön för de boende skall man vara rädd om! Värnar inte du fritiden? Människors fritidsintressen skall man vara rädd om! Därför tycker jag placeringen är fel! Men stadion är säkert en succe! Man borde vetat från början vilka behov man hade. Försöka inte ta kommunen som gisslan!
Har svårt tänka mig att folk vill vistas ute i skogen runt tippen med den stank av rötslam som förekommer där. Och Jörgen motorsport är också ett fritidsintresse för många!
Jag ser fortf inte promlemet. Endurocyklarna har ljudkrav på 94db, samma krav som på besiktningen. Att köra i skogen vid tippens utkanter kan omöjligt höras ända till Filsbäck. Dessutom är det skog runt som dämpar ljudet. Spåret i sig kan man ändra och flytta om det nu skulle”hindra” en biogas anläggning. Katarina S: Vad ska jag jämföra med för att du ska förstå då? inte är du särskilt saklig i den här debatten, du har ju ingen fakta som håller..
Åter igen dyker detta tjatandet upp om att ”ska vi kommuninvånare stå för kalast” det gäller snart allt som ska byggas i lidköping när det gäller fritid.Vill ni att det ska vara privtata intressen som ska äga och driva allt som rör fritidsaktiviteter,så börja med att sälja elljusspåren till högstbjudande sen kan dom hängnas in med elstängsel så det blir en in och utgång där man erlägger en avgift när man vill ut och jogga eller rasta hunden.
Gör det till en valfråga! Ni är bland de största klubbarna i stan.
-Klart att ni skall få bygga ut, hela projektet är bland det bästa som Lidköping på länge. Vi får se om röda huset klarar av ett bygglov denna gång.
Elof: De betalar väl lika mycket som Villa för bandyhallen! Läste du vad Magnus skrev, att de hade fått göra avkall på tidiga önskemål p.g.a. av att intill liggande banor också kräver ytor, t.ex: säkerhetszoner som kommit till i efterhand. Många säkerhetskrav när det gäller motorsport ändras och blir hårdare med tiden, dessutom kan de inte förutsägas.
Jörgen: Klubbarna har nog vetat vilka behov de har men inte fått igenom dem!
Som vanligt fegar lidköpings politikerna ur. Biogas anläggning? Planer? Lägg ner, planer och ideer är ju det enda ni har.
Jag bor i närheten av Auto-Experten och motorbullret hörs tydligt när man är utomhus. Sen spelar det kanske ingen roll om man bygger ut lite mer, det kan ske inte blir mer buller än det redan är?
Om klubbarna vetat behovet och inte fått igenom dem varför har man då inte debatterat dem här? Debatten om motorstadion har ju inte förts i det tysta precis! Ser nog snarare en tänkt strategi här. ”Har vi fått igenom det mesta kan man inte hindra lite till”
Haha, vilket gnäll det är på folk så fort komunen lägger lite pengar på något som man inte själv utnyttjar. Måste vara trist och bara sitta hemma och ha tråkigt framför tv:n och aldrig använda sig av något i stan som vi skattebetalare står för men inte gnäller på; ”åh jag vill inte att mina skattepengar ska bidra till t.ex skola och dagis”, Jag har ju inga barn! De är ju bara korkat och missunna oss motorintresserade en stadion där vi kan vara!
Elof: Vi tog med alla beräkningar från början men reglerna har ändrats under tiden som byggadet pågått. Säkerheten innom motorsporten går alltid först och då har endurospåret fått korta sitt spår. Inte konstigare än att vi lägger sträckningen åt ett annat håll där lämplig yta redan finns. Nya sträckningen går fortf på kartåsens område och kommer inte störa någon annan verksamhet. Jag ser inte problemet, jag ser bara lösningen!
Vill bara notera att det var själva förlängningen av endurospåret som jag drog igång. Inte själva byggandet av Motorstation. Har tidigare varit representant för endurosektionen.
Magnus: När vinden ligger på så hör vi som bor i Vinninga hur det körs på arenan. Inte högt men det hörs. Så nog hörs det säkert bort till Filsbäck.
Jag tycker självklart att Enduron ska få plats här också.
Jag bor i östligaste delen av staden och upplever ljudet mycket störande. Kan inte förstå hur politikerna kunde bevilja bygglov så nära staden. Det kunde väl inte vara så svårt att komma över en markbit några kilometer bort. Ingen mer utbyggnad av motorstadion nu, utan istället måste politikerna fundera över hur vi ska begränsa ljudet. Bättre ljuddämpare på fordonen, högre vallar och restriktivare åktider år några förslag.
Lynx:
Vi öppnade endurospåret i vintras och från att vi öppnade endurobanan tills för ca några veckor tillbaka så kom det inte ett enda klagomål på buller från motorstadion enligt Kultur och fritidsnämnden. Det ni hör från arenan idag är inte endurocyklarna. Att nu annan verksamhet på arenan dånar mer än enduron må vara beklagligt men enduron ska inte bära hundhuvudet. Det är därför det är så viktigt att skilja på vad som är vad.
JLOL: Den strategin kanske man måste ha då man får ge avkall på något som från början är ett krav för att man ska kunna bedriva en vettig verksamhet. Du ska ju inte tro att de som håller på med motorsport är så korkade att de inte snabbt lär sig det politiska spelet. Med tanke på deras tekniska kompetens kan de snabbt lära sig politikens tjuvknep och använda dem mot politkerna och tjänstemännnen som ofta driver frågor utifrån vad de själva tycker
Jag tycker att det är bra med motorarenan.Var där och tittade och alla verkar ha jättekul .Förr var det ett himla gnäll på körningen i Råda och nu gnälls det på motorarenan. Klart att Enduro åkarna ska ha ett längre spår att åka på. Omklädningsrum med duchar och toaletter vore bra om det fanns där också.
Har bott i Ågårdsområdet och Villas matcher är inte tysta de heller om man nu ska klaga på allt ljud
Det räcker med allt det motorbuller som är redan nu på kvällarna för alla som bor på Östra Margretelund.
Har kommunen råd till detta, både vad gäller ekonomin och miljön.
JO Höglund
Om man förbjuder 4T så låter det mindre i skogen
Du milde, Lidköpings Biogasanläggning anges som motiv mot en utbyggnad.
Dessutom anses att en utökning skulle försämra för det rörliga friluftslivet. Inser man inte hur dumt det låter?
Inte visste jag att vi bor i Grönköping.
Det är så himla typiskt att det ska gnällas på oss som har ett motor intresse. Hade vi nu ett intresse som att springa runt och jaga en boll och skrika så vore det nog inga problem att utöka till en störe plan Jag tror att dom som klagar mest inte ens har varit ute på studion och set dess verksamhet.
Vad det handlar om är att motorsport som sådan inte får plats i finrummet. Vi har alltid varit lite smått kufiska, smutsiga och kanske lite bullriga. Men vad jag saknar helt från inläggen det är den vinst man gör i att få ungdomar att hitta sitt intresse. Rada istället upp notan för vad det kostar med en individ som saboterar, skadar andra, övergår i kriminalitet osv. om nu bara EN av dessa skulle hitta sitt intresse i tex enduro så blir det plus
Albert.
En Motorstadion kan aldrig bli för stor, eller??
Hade det varit fotboll eller bandy det handlat om så hade det inte varit några problem jag fattar inte varför ni är emot motorsport!?!!?
Hallå, måste vi vara så bittra,egoistiska ?
Kan vi inte vara glada och positiva till att: -deras grabb spelar Pingis
och att -deras dotter åker Enduro. Försök att se det positiva med att människor engagerar sig. Var glada att vi är olika och tänk på att i stort sett allting på jorden avger ljud !
vill bara säga ttill dom som inte vet hur många utövare av Enduro det finns i landet sverige ta en klubb som FMCK Skövde har ca 110 tränande barn till ungdom varje lördag på Kråkeberget i skövde undra vad alla unga skulle göra om dom inte tränade å tävlar på helgerna gissa vilket liv det skulle bli i Centrumd
Mikael: Äntligen nån som ser det positiva i det nån annan gör. Varför skall vi bara jobba för vårt egna snäva intresse, alla har väl nåt att tillföra. Jag gläds som du åt alla som har nånting att ägna sig åt oavsett om det är sport eller annan fritidsaktivitet.
Vilka ursäkter det finns för att det inte ska bli ett längre endurospår. Det är ju klart att dom kan köra mera varv så kan vi höra enduroåkarna oftare. Det kommer inte att bli mera ljud från studion om endurospåret blir längre och jag skulle vilja se dom som använder soptipps området till friluftsliv. Och när ska det byggas en biogasanläggning? Kan det inte vara bra med lite rörelse kring tippen.
Tycker de konstigt att folk blir arga för allt buller. De e som Tomas säger om spåret blir längre hörs de betydligt mindre. Det är så också att enduro körs på mycket lägre varv på motorn än ex cross och gokart. Så de e inte på enduron folk ska gnälla på.
Hej Varför inte bjuda in alla som gnäller till en dag på endurospåtet å ljudmät alla hojar före å undertiden som dom kör sen ta crossbanan å gör asamma där får ni ju se stora skillnaden