Gå direkt till Nyheten (Debatt: Skolavslutningen är en viktig tradition)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 17 februari 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Skolavslutningen är en viktig tradition

Publicerad lördag, 23 maj 2009, 21:50 av Björn Smitterberg

ikondebatt– Jag förstår inte varför vi ’ändrar en enkel och värdig tradition som skolavslutning i kyrkan, skriver en debattör, inandrare som vill att barnen skall växa upp med svenska traditioner.

Skolavslutningen är en viktig tradition.

Det är en vacker syn som möter oss föräldrar när våra barn kommer tågande hand i hand, välkammade i sina finkläder. Framme i kyrkan väntar stolta föräldrar som med glädje får se sitt barn uppträda i någon form.

Många skolor vill nu flytta skolavslutningen från kyrkan till en neutral plats. Det finns inga religiösa företrädare som har något emot att prästen talar om att visa godhet mot sina medmänniskor eller berätta något kort om tro, glädje, kärlek och hopp. Det strider inte mot någon religion. Det handlar inte om någon missionspredikan.

Kyrkan är ett öppet Guds hus dit vem som helst kan vända sig när man behöver frid. Jag förstår inte argumenten för att ändra på en sådan enkel och värdig tradition.

Vi måste slå vakt om våra traditioner. Barn kan fyllas sig till bredden med dåliga och t o m skadliga filmer på alla möjliga tv-kanaler, varför ändra på något så harmlöst som en skolavslutning i kyrkan.

Jag är en besviken förälder. Jag tycker det är tråkigt att alltfler skolor vinglar i frågan om skolavslutning i kyrkan. Finns det något mer högtidligt rum att samlas i än kyrkan vid skolavslutning? Jag är invandrarkvinna. Jag och mina barn lever svenska liv med svenska traditioner. Varken jag eller mina barn har på något sätt förlorat eller hållit tillbaka vårt eget kulturella ursprung eller identitet.

Jag vill gärna att mina barn ska få vara med och lära sig svenska traditioner. Det är naturligtvis viktigt att ta hänsyn till olika religioner, men jag tycker det har börjat gå troll i frågan. Jag tycker det är ännu viktigare för invandrar barn att få ta del av goda svenska traditioner. Dit hör skolavslutning i kyrkan. Ni duktiga rektorer har valt fel. Ni gör det inte enklare för oss muslimer genom att flytta skolavslutningen till en idrottshall. Det finns andra sätt att ta hänsyn till olika trosuppfattningar än till just skolavslutningen.

Om någon, några har problem med kyrkan låt de få stanna kvar på skolan med någon lärare så är det problemet ur världen. Alla kan ta till sig det budskap som kyrkan har, jag tänker på talet om gemenskap, om att vi hör ihop trots våra olikheter. Hur klingar ett sådant budskap i en idrottshall? Enligt min erfarenhet så har invandrarfamiljer inget emot skolavslutning i kyrkan. Jag vill inte vara med om att tveksamma lärare ska få mig att tillsammans med mina barn känna oss utanför en fin svensk tradition. Vi vill inte bli behandlade som någon etnisk eller religiös särart. Varför ska svenska barn ändra på något som är bra bara för att det kommer alltfler med invandrarbarkgrund till våra skolor? Jag förstår inte det. Jag är besviken.

Awaz Karim
Folkpartiet i Lidköping

23 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Daniel
Gäst
Daniel
23 maj, 2009 11:14

Tack, Awaz Karim! Bra skrivit!
Skolavslutningar hör hemma i kyrkan. Så har det alltid varit och så ska det alltid förbli!
Jag är inte ett dugg religiös, men traditioner är viktigt för mig.

lisen
Gäst
lisen
23 maj, 2009 11:19

Tack Awaz Karim för Ditt inlägg. Det finaste vi har på försommaren är när våra barn har avslutning i kyrkan. Att barnen får känna gemenskapen och glädjen inför stundande sommarlov. Det har verkligen gått troll i frågan.

Mats
Gäst
Mats
24 maj, 2009 12:57

Viktig fråga och bra frågeställning Awaz tar upp. Jag har själv många gånger funderat på anledningen till att vi måste ”avskeda” våra gamla traditioner bara för att människor med invandrarbakgrund blir delaktiga i dom. Detta beteende lär knappast vara bra för integrationen och skapar bara ännu större grund för missuppfattningar och fördomar.

susanne J
Gäst
susanne J
24 maj, 2009 09:28

Bra skrivit Awaz.

aj
Gäst
aj
24 maj, 2009 12:49

Bra Awaz!
Att vi i Sverige tror att vi är bäst på allting oavsett vad det gäller + att vi alltid ska vara alla till lags vilket jag tycker är det värsta, har retat mig i åratal. Det finns väl inget land som skulle ge avkall på sina traditioner så som Sverige gör i olika situationer. Vi är mesiga och pinsamma.

vid-sidan-om
Gäst
vid-sidan-om
24 maj, 2009 01:09

Jättebra skrivit!!! Har själv inga barn men tycker allt har gått över styr…. ta inte bort våra fina svenska traditioner för det är ngt speciellt att som liten få ha sin skolavslutning i den blomstersmyckade kyrkan och inte i en svettig illaluktande gympasal!

Yvonne
Gäst
Yvonne
24 maj, 2009 02:19

Detta är en intressant frågeställning. Varför ska kyrkan vara rummet för en skolavslutning? Vad ger det för signaler till barnen? Eftersom vi lever i ett demokratiskt land bör skolan vara både religiöst och politiskt obunden. Alla barn och deras föräldrar ska kunna komma till en avslutning.

sork
Gäst
sork
24 maj, 2009 03:53

håller med Yvonne, bort med religon och politik i skolan, traditioner my ass, finns ingen som håller på traditioner i detta land, förutom dom som passar såklart, midsommar och julafton tex, annars är dom dagar man ska ha traditioner bara en ledig dag, ex första maj. traditioner är till för att förändras

marianne
Gäst
marianne
24 maj, 2009 05:43

är uppvuxen i en större stad för ganska många år sedan. vi hade avslutning i aulan och därefter i klassrummet, kyrkan låg för långt bort och finns inte med i mina minnen av skolavslutningar.tror inte traditionen med avslutning måste vara i kyrkan för att bli minnesvärd. har deltagit i fler alldeles ljuvliga tillställningar ute under guds himmel t ex.

Jörgen
Gäst
Jörgen
24 maj, 2009 05:53

Jag tycker vi ska sluta fira nationaldagen. Vi lägger ned för mycket traditioner och försöker hela tiden hitta på nya istället för att ha något kvar av vår kulturella historia. Varför ska vi fira nationaldagen? Det är ju ändå i midsommar vi firar. Men den kanske vi ska flytta till hösten?

Mitt i prick
Gäst
Mitt i prick
24 maj, 2009 07:20

Bra skrivet Awaz !! Verkar vara en del som vill ta bort en del traditioner eller som tex. gillar att fira skolavslutning i naturen. Jag kan ochså tycka det är ok att förändra traditioner men vi måste sluta skyll på invandrare, när vi tydligen vill förändra själva.

Pia
Gäst
Pia
24 maj, 2009 09:24

Kanonbra Awaz!!! Skolavslutning i kyrkan hör till våra traditioner och de ska vi vara rädda om. Det är en fin stund och det känns pampigt och är så vackert.Jag håller med dig i allt du skrivit. Ha en trevlig sommar.

Bålli
Gäst
Bålli
24 maj, 2009 10:01

Detta var det bästa jag läst på länge Awas! Tänk när man hör barnen sjunga: Den blomstertid nu kommer….. då trillar en glädjetår…. Glad sommar!

CarinL
Gäst
CarinL
24 maj, 2009 10:05

Jaså FP försöker få till sig några SD röster. Detta framgår ju med all önskvärd tydlighet. Det är ju bra för alliansen om den klarar sig utan SD, men lite magstarkt är det allt.

andreas
Gäst
andreas
24 maj, 2009 10:09

har själv bara haft skolavslutningar ute i naturen och i aula, men huvudsaken är väl att det blir ett fint minne, i vilket fall.. kyrkor brukar ju vara fina i sitt ”standardutförande”, emedan det blir mkt. jobb med en gymnastiksal, så rent snabblogiskt är det ju mot människans natur att använda en gympasal när det finns en kyrka i närheten, då människan är en lat och bekväm varelse… en tanke bara..

Oven
Gäst
Oven
24 maj, 2009 11:45

Varför inte bara låta var och en avgöra det själv? Har aldrig hört talas om att någon invandrargrupp haft några invändningar mot skolavslutningen, oavsett om den varit i en aula, gymnastiksal eller kyrka. Detta är väl upp till varje skolledning att avgöra? Förstår ärligt talat inte vad som skulle vara ett problem i frågan?

Lidköpingsbo
Gäst
Lidköpingsbo
25 maj, 2009 09:25

Det finns inget ställe förutom i kyrkan som det är så bra akustik. Musiken och sången kommer bäst till sin rätt där. Utomhus så hörs det faktiskt inte lika bra.

Veronica Berling
Gäst
Veronica Berling
25 maj, 2009 12:36

Detta är en het potatis för många människor. Tycker att skolavslutningarna skall vara i kyrkan om man haft den tarditionen förut, annars är det som Oven skriver, att det är upp till skolledningen på varje skola. Tradition och kultur enar människor i ett land. Skolaavslutningen är en av dem! Bra skrivet!

Yvonne
Gäst
Yvonne
25 maj, 2009 08:02

Undrar om det är någon som har frågat undomarna vad dom vill? Det är ju inte föräldrar eller andra som ska bestämma vi lever ju i ett fritt land eller?

Magnus H
Gäst
Magnus H
26 maj, 2009 09:36

Någonstans ska ju alla samlas och om det nu fungerat så bra i svenska kyrkan tidigare så tycker jag det kan fortsätta där. Har man valt att tro på en viss religon som inte passar in i kyrkan så ska ju inte de svenska ungdomar behöva stå i en gympasal. Det är en religonsfrihet att samlas i kyrkan också och den ska bevaras. Det är en fin svensk kultur.

SD2010
Gäst
SD2010
4 juni, 2009 12:53

Till sork: Då ska vi givetvis avskaffa både påsken och julafton eller? Är så förbannat trött på denna flathet som råder i samhället när det gäller dessa frågor. Flyttar jag till ett annat land så inte f-n räknar jag med att man ska rätta sig efter vad jag tycker o tänker. ”Ta seden dit du kommer”…

Peter
Gäst
Peter
3 december, 2009 11:02

Tack Awaz Karim för denna otroligt fina artikel! Så himla rätt! Kunde inte sagt det bättre själv! Självklart vi i Sverige hålla kvar vid de fina traditioner som vi har, som vi endå har kvar! Jag hoppas verkligen att vi får hålla kvar vid den svenska traditionen. Den är viktig för oss alla. För att behålla de traditioner som finns. Det gjorde verkligen ont idag då jag fick reda på att flera skola vill ta bort en sådan fin tradition… Mvh Peter

Julius
Gäst
Julius
8 december, 2009 01:53

Jag håller helt med Awaz men även Oven… Jag är själv elev och inte kristen men jag tycker ändå att den rätta julkänslan, till exempel, får man i kyrkan. Dessutom vilar ett särskilt lugn i en kyrka som man absolut inte har i en gymnastiksal eller aula.

Det är klart att varje skolledning får bestämma för sig själv men de bör ju åtminstone ha omröstning bland skolans elever först. Om nu mer än 50% är för en gymnastiksal får det väl vara så.