Motorarenan bland de bästa i världen
Miljö och tillgänglighet teman för 1.100 medlemmar
Publicerad tisdag, 25 maj 2010, 11:15 av Björn Smitterberg
Föreningarna bakom Lidköpings Motorarena imponerar. På måndagskvällen presenterades arenan för kommunfullmäktiges ledamöter – som bidragit med drygt 22 miljoner kronor ur kommunkassan till anläggningen. Allan Palm stod på motorn på en bil och informerade om rally, folkrace och liknande sporter.
I helgen var delegationer från europeiska motorsportorganisationer i Lidköping och imponerades även de av den genomtänkta arenan.
– Vi finns helt klart på den europeiska motorsportkartan nu, sa Leif Larsson, ordförande i Lidköpings Tractor Pulling club.
Det som imponerar är inte bara banorna som skapats för så många sporter så komprimerat. Utan även att man tänkt efter före. Tillgängligheten är stor. Här finns särskilda omklädningsrum för personer med rörelsehinder. Här finns också – först i landet på en motorarena – särskilda omklädningsrum och toaletter för kvinnor.
Bilden är klickbar till större format.
Byggnaderna och läktarna byggs för att vara tillgängliga för rörelsehindrade – bl a med hissar och glasrutor som gör att man inte behöver stå upp för att titta på tävlingar.
Det sades också att det är fasciliteterna – omklädning, toaletter, duschar och allt som hör till – som gör att anläggningen uppmärksammans internationellt.
Och redan om ett par veckor blir det internationella tävlingar igen – den här gången på go-cartbanan som bara har sin motsvarighet på tre platser till i världen.
– Men än så länge är det väldigt mansdominerat, även om det finns kvinnliga deltagare i praktiskt taget alla motorsporter här.
Klubbarna gör försök att locka fler tjejer – bl a genom att ibland synas i Sockerbrukets Ungdomsverksamhet.
I förhållande till sin storlek är miniracingbilarna snabbare än något annat på Lidköpings Motorarena. Johan Blomqvist och Fredrik von Elling från Miniracing-klubben berättade och visade bilar som körde som getingar runt banan.
– Är det inte väldigt dyr med tractor pulling, undrade Bertil Arvidsson, vänsterpartist och bandyentusiast.
– Inte om man jämför med bandy, contrade Leif Larsson och fick skrattsalvorna.
– För oss är grejen inte bara de där tio sekunderna en tävlingsinsats tar. Utan det handlar om veckor, månader och år som vi i team ägnar oss åt att bygga motorer med hög effekt, som klarar miljöbränslen och traktorer som håller för de höga effekterna.
Leif Larsson, närmast, och Karl-Evert Andersson, berättade att anläggningen kostat drygt 40 miljoner kronor. Kommunen har bidragit med 22, medan företagare bidragit med utrustning och pengar för flera miljoner kronor och De la Gardiegymnasiets utbildning med entreprenadmaskiner handlar om åtta miljoner kronor. Bilden är klickbar till större format.
Miljötemat är starkt. Bensin, diesel och andra råoljeprodukter är på väg bort. Motorarenan skall ”drivas” med miljöbränslen.
– Miljöfrågorna är centrala, sa Karl-Evert Andersson, ordförande i den för klubbarna gemensamma styrelsen för Motorarenan.
– Vi kommer att ha invigning här i augusti – och då kommer vi att ha verksamheter som cirklar kring miljövänliga bränslen – bland annat har Volvo lovat komma med ett tungt fordon som drivs med nytt bränsle.
Lidköpings Motorarena är inte färdig. Endoruförarnas bana är lite för kort och det skulle behövas lite mer mark – men hittills har kommnen varit njugg med att tillskjuta mer mark. Tractor-pulling-banan behöver lite mer investeringar trots att den ändå har hög standard redan.
Ambitionerna är med andra ord mycket höga. Här väntas genomföras cirka 15.000 verksamheter i år. Föreningarna som har verksamhet här har vuxit med några hundra på ett par år och har nu 1.100 medlemmar.
för massa liv lägg ner det så det blir lugnt och skönt