Gå direkt till Nyheten (Debatt: Ännu kan Saab räddas)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 17 februari 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Ännu kan Saab räddas

Publicerad lördag, 25 juni 2011, 17:30 av Redaktionen

– Vägen ur krisen kan vara att Saab ställer om tillverkningen mot kollektivtrafik och miljövänliga prudkter, skriver debattörer för Socialistiska Patiet i Lidköping i en debattartikel som även tar upp flera andra saker.

Dagen före midsommar får personalen på Saab reda på att de inte får någon lön.
De ansvariga på Saab kan heller inte säga när det blir någon lön eller om det blir någon. Det här borde ju vara droppen som får bägaren att rinna över. Dags att kräva alla papper på bordet och slut med all mörkande av Saabs verkliga tillstånd.

Spektaklet har fått fortgå alltför länge. Äventyrare, spekulanter och klåpare har fått hålla på och bedriva ett spel med de anställdas jobb – och nu löner.

Det har från början stått klart att Saab lever farligt som liten biltillverkare. Det har länge rått överkapacitet i den globala bilindustrin. Samtidigt står det lika klart att Sveriges, Europas och stora delar av världens transportsystem är miljömässigt ohållbart. Det gäller inte minst massbilismen.

En omställning mot kollektivtrafik och förnyelsebar energi är oundviklig.

Istället för att låta marknadskrafterna, med regeringens tysta bifall, låta Saab gå omkull och göra tusentals kunniga och välutbildade arbetare arbetslösa, borde arbetarrörelsen tillsammans med de radikala delarna av miljörörelsen kräva att Saab förstatligas under de anställdas demokratiska kontroll som ett första steg mot att ställa om produktionen vid fabriken i Trollhättan till att bli en del i en satsning på produktion för en miljömässigt hållbar utveckling,

Det är ”omöjligt” kommer många att säga, men det skulle inte vara första gången det ”omöjliga” blir möjligt under trycket av en kraftfull och välorganiserad opinion som samlats kring tydliga och konkreta krav. Med utgångspunkt från den ilska inte bara Saabs anställda i Trollhättan utan stora delar av arbetarrörelsens gräsrötter måste känna inför det galna spelet med de Saab-anställdas jobb och framtid, skulle det inte vara omöjligt att bygga en stark rörelse för att rädda jobben.

Saabs anställda är en fantastisk resurs för utveckling och produktion av allt som behövs för en klimatomställning i Sverige. Med en omställning av produktionen kan nyttiga saker produceras; spårvagnar, lok, solcellsanläggningar, vindkraftverk osv.

Även om tiden börjar bli knapp finns det fortfarande möjlighet att rädda jobben för Saabs anställda och använda deras samlade kompetens istället för tillåta att den kastas bort.

Vägen till överlevnad går genom att våga styra in på ett nytt spår!

Erik Edlund, Anders Hagstöm och Ludvig Sunnemark. Medlemmar i Socialistiska Partiet i Lidköping.

27 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Peter Reinhardt
Gäst
Peter Reinhardt
25 juni, 2011 04:43

Det skulle faktiskt vara intressant att se hur ”arbetarrörelsen” skulle lyckas vända det Wallenbergssfären och GM misslyckats med iunder 20 år. Och därefter den holländske ”pajasen”. Om jag inte missminner mig har SAAB tjänat pengar under 1 år under den senaste 20-års perioden.

Lycka till grabbar och tjejer i vänsterrörelsen! Tror ni behöver det!

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
25 juni, 2011 05:12

Wallenbergarna, GM, Muller mfl. fortsatte satsa på att bygga bensinbilar
som ingen ville köpa. Hade du läst vad vi skrev så hade du sett att det
är precis det vi menar att man måste sluta med och i stället satsa på
grön produktion.

Peter Reinhardt
Gäst
Peter Reinhardt
26 juni, 2011 12:36
Svarar  erik_lisch

Aha, så ni har en bättre idé om hur verksamheten i Trollhättan skall bedrivas?

Wallenbergarna, GM och holländaren var för korkade för att förstå det? Ja just det, det funkar bara om man förstatligar verksamheten. Det var väl det ni skrev att ni vill göra?

Och de anställda skall driva verksamheten på demokratiska grunder? Vore det inte lämpligt att då fråga hur många av de anställda vid Saab som är villiga att satsa kapital i ert ”projekt”? Det måste ju vara ett gyllene tillfälle att få delt

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
27 juni, 2011 01:13

Ja, Wallenbergarna, GM och Muller/Antonov levde fortfarande på hoppet om att man skulle kunna vända trenden bara man fortsatte tillverka bensinbilar. Men det har bevisligen visat sig vara fel, så då får man tänka nytt och stort och satsa långsiktigt inom ett helt nytt område. Så som läget ser ut nu med stigande bensinpriser (den politiska turbulensen i arabvärlden + de sinande oljekällorna, tyder på att bränslet knappast lär bli billigare heller) och klimathotet så kan man dra slutsatsen att ”det fossila samhället” inte är i längden hållbart. Det behövs en grön omställning av hela samhället, och i en sådan förändring kan SAAB vara en viktig komponent.

Redan under andra världskriget visade den amerikanska bilindustrin vad
som är möjligt i en betydligt större skala när man under mycket kort tid
ställde om helt från bilproduktion till produktion av krigsmateriel.

Det finns en intressant bok i ämnet som heter ”Slutkört” och kom ut hyfsat nyligen på Ordfront förlag, och som jag gärna gör reklam för.

 FYI så är vi inte heller de första som tänkt den här tanken. Så det är inte ”vårt” projekt. Skulle detta bli verklighet så skulle det vara främst SAAB-arbetarnas och arbetarrörelsens projekt. Dess värre så är den svenska arbetarrörelsen ganska oduglig pga. det korrumperade ledarskapet, ”den röda adeln”, som mest är ute efter att sko sig själva. Det behövs en ny, röd och omutlig arbetarrörelse där avtalen går ut till omröstning bland medlemmarna. Kapitalet skulle lämpligen kunna komma tex. från gröna skatter på miljöförstöring. Om jag själv får bestämma så ska inte Muller/Antonov förvänta sig någon kompensation heller, de får vara glada om de slipper åtal, så det är iaf en omkostnad man sparar in på.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
27 juni, 2011 01:02
Svarar  erik_lisch

Jag vill gärna att du utvecklar ditt påstående om att Müller och Antonov inte ska få någon kompensation utan vara glada att de slipper åtal. Är det stöld och konfiskation av SAAB du talar om eller ska arbetarna köpa loss SAAB? Vill gärna höra dina belägg för att Müller har gjort något olagligt i SAAB affären.

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
27 juni, 2011 03:18
Svarar  Agust Vråk

Förstår inte varför det skulle vara så synd om Muller och Antonov om staten skulle expropriera SAAB för att styra upp verksamheten och ställa om till grön produktion. De själva kunde uppenbarligen inte sköta om det, utan körde företaget i botten och gjorde så att många nu hotas av arbetslöshet.

Sen så undrar jag varför du sätter likhetstecken mellan expropriation och stöld? Expropriation kan ske när någon av hänsyn till allmänintresset tvingas att
avstå sin ”heliga” och ”okränkbara” äganderätt. Dina egna partikamrater i Moderaterna i Köping i Västmanland röstade för expropriation av ett misskött hyreshus (har jag fått berättat för mig av Socialistiska Partiets representant i Köpings kommunfullmäktige). Är de tjuvar? Kanske är bäst du byter parti då.

Vad gäller det där med åtal så har familjen Antonov välkända kopplingar till ryska maffian och misstänks tvätta pengar. SAAB-köpet granskades tidigare av både SÄPO och FBI, och Antonov fick då ”försvinna” ur bilden. Möjligt att de inte gjort nåt skumt i detta fallet, men det är i alla fall värt att kolla upp vart alla pengarna tog vägen egentligen. ”Ingen rök utan eld” sägs det ju.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
27 juni, 2011 05:33
Svarar  erik_lisch

Antonov har mig veterligen ingen inblandning i SAAB, ännu iaf. Som vanligt är jag böjd att säga så kommer du med svepande formuleringar och hörsägen och rykten. Är det som räcker för att döma någon i ditt samhälle? Väntar fortfarande på dina belägg för att Mûller gjort något olagligt i SAAB affären så att han ska vara glad att han slipper åtal. Att staten skulle expropriera SAAB och ställa det under ”de anställdas demokratiska kontroll” är nog FÖGA troligt.

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
27 juni, 2011 07:23
Svarar  Agust Vråk

Klart det är, minst sagt, föga troligt att staten skulle expropriera SAAB. Men det går ju ändå att för själva sakens skull argumentera för det. En stegvis klimatomställning av samhället kommer förr eller senare att bli nödvändig, och då vore allt kunnande och all erfarenhet på SAAB ett viktigt verktyg. Fast det är klart, det är lättare att hålla för öronen och drömma om evig tillväxt än att faktiskt ta ett steg för att göra något för att förhindra de hotande klimatkatastrofer som kommer allt närmare.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
28 juni, 2011 07:54
Svarar  erik_lisch

Väntar fortfarande med spänning på dina bevis för att Mûller gjort något olagligt i
SAAB affären så att han ska vara glad att han slipper åtal? Eller var det också argumentation för själva sakens skull?

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
28 juni, 2011 09:19
Svarar  Agust Vråk

Det var mest spekulationer. I vilket fall som helst tycker jag saken bör utredas, för vart har alla pengar tagit vägen?

Men snälla, förklara varför expropriation är att likställa med stöld i ena fallet, medan det är helt okey så länge det har vart moderater som vart med och fattat beslutet, som i Köping.
Expropriation kan ske när det finns ett allmänintresse av att det. I det här fallet så vore allmänintresset att rädda många jobb, samt att underlätta den nödvändiga framtida omställningen till ett hållbart samhälle fritt från fossila bränslen. SAAB skulle kunna bli en föregångare i den omställningen.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
28 juni, 2011 09:52
Svarar  erik_lisch

Märkligt att du refererar till: Socialistiska Partiets representant i Köpings kommunfullmäktige! Någon sådan finns nämligen inte…??? Dåligt påläst?

Varför skulle staten ta hand om SAAB och lämna över företaget till att styras under de anställdas demokratiska kontroll. Menar du att varje anställd på SAAB skulle få en andel av företaget? Då måste vi ju göra exakt likadant med Volvo, annars vore det ju synnerligen orättvis mot de stackars utsugna Volvoarbetarna  i sann socialistisk anda!

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
28 juni, 2011 07:42
Svarar  Agust Vråk

Jag snackade om han som satt för oss i Köping i ca. 10 år fram till förra valet, En Volvoarbetare och facklig aktivist som valdes in 1985 på en plattform om att kämpa mot nedskärningar och privatiseringar. Förra valrörelsen var dock kamraterna i Köping trötta (medelåldern i den avdelningen låg kring 50 år) och hade en halvhjärtad kampanj som inte räckte för ett återval. Nu har vi bara en kommunal representant och det är fackordföranden på Volvo i Umeå som blivit inkryssad på ett vänsterpartistiskt mandat.
 Men frågan var, att varför är du med i ett extremkommunistiskt parti som håller på och exproprierar hederliga slum-värdars surt förvärvade fastigheter? Du sa ju precis att allt sådant är stöld ;)

Staten skulle äga SAAB, de anställda skulle tillsammans bestämma genom sina valda representanter.
 Jag ser helst att alla, eller åtminstone de flesta, företag med över ett visst antal anställda socialiseras och styrs demokratiskt av de anställda. Ägandet kan se olika ut på olika företag; statligt, kooperativ/ekonomiska föreningar, privata småföretag (Jag kan tipsa om att ett inlägg om olika sorters ägande i socialismen kommer komma upp på Röda Lidköping inom kort. Känner mig inspirerad nu *l*). Men vi tar ett steg i taget. OK?

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
29 juni, 2011 09:15
Svarar  erik_lisch

”ca. 10 år”..,. 25 menade jag. Jisses, visste inte ens själv att det var så länge.

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
30 juni, 2011 11:43
Svarar  erik_lisch

Jag väntar fortfarande på svar om varför det är stöld att expropriera mark och egendom i allmänhetens intresse när andra gör det, men inte när Moderaterna gör det.
 I vilket fall som helst håller inte lagboken med dig, regeringsformen (2 kap 15 §) fastslår i och för sig att  varje medborgares egendom idag är tryggad av lagen, men det finns dock ett stort MEN: där står att äganderätten är helig och okränkbar ” utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.” I detta fallet är det allmäna intresset att rädda många jobb, samt att underlätta den nödvändiga övergången till ett hållbart samhälle fritt från fossila bränslen.
 I lagtexten finns, så vitt jag vet, ingen klausul om att varje varje expropriering, som drivits igenom i laga ordning efter demokratiskt beslut, måste skriftligen godkännas av den anonyme skribenten ”August Vråk” innan genomförande ;)

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
30 juni, 2011 06:10
Svarar  erik_lisch

Tur att någon vettig person har sista ordet. Ska du tvinga SAAB att gå med vinst också? Kanske tvinga oss goda medborgare att köpa vad SAAB producerar också?

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
1 juli, 2011 09:45
Svarar  Agust Vråk

Nej det fina är att det inte är någon katastrof om det inte går med vinst varje år. Och sen så ska inte JAG tvinga fram något. När du snackar om tex. ”att gatuvåldet är oroväckande och måste bekämpas”, en åsikt jag fö. delar, eller att ”skatten borde sänkas” så kommer inte jag och insinuerar att det är DU personligen som ska ge dig ut på gatorna som en moderat Batman och bekämpa brott på nätterna, alt. själv ”handgripligen sänka skatten” (hur det nu kan gå till). Skärp dig.

 Efterfrågan på vindkraftverk, tåg, spårvagnar, elbilar, you-name-it lär knappast bli mindre i en internationell skala allt eftersom bensinpriserna skjuter i höjden, samtidigt som tekniken blir bättre och billigare, medvetenheten om klimatproblematiken blir större och land efter land överger kärnkraften (Tyskland lär följas av fler) och allt mer börjar tänka grönt. Den lär i alla fall knappast bli mindre än efterfrågan på Saab-bilar de senaste åren. Av anledningar som jag redan har gått igenom så har bilismen, som jag ser det, ingen framtid, utan det är bättre att satsa på grön produktion. Dvs. på en marknad som HAR en framtid.

 Dessutom så har jag svårt att tro att Saab-arbetarna och deras valda ombud skulle sköta fabriken sämre än vad tidigare ägare gjort… Och skulle de göra det så är det fina att de valda ombuden är direkt avsättbara om de de ska representera skulle tappa förtroendet för dem.

Vad gäller det där med expropriation/stöld så kan du väl bara erkänna att du hade lite väl ”bråttom till tangentbordet”, precis som jag lite skamset gjorde angående den där grodan om Muller och åtal, för ja jag erkänner, något sånt ska man inte slänga ur sig utan att ha ordentligt på fötterna.

Nåja, vi kommer aldrig kunna komma överens om det här eftersom vi har två helt olika utgångspunkter. För dig är ekonomisk tillväxt det viktigaste, medan jag är mer intresserad av värden som allas rätt till arbete, skydd av miljön osv.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
1 juli, 2011 10:49
Svarar  erik_lisch

Tycker att det är en intressant att föra en diskussion med dig. Du har humor till skillnad mot en del andra vänsterdebattörer här på Lidköpingsnytt.

 Vad gäller expropriation av en misskött fastighet så tycker jag att det är helt OK, däremot så har jag svårt att se hur man skulle kunna göra det samma med ett privatägt företag rent lagligt men där har jag för dålig kunskap.;-) Svårt att bevisa misskötsel där, grundproblemet är ju att ingen vill köpa Saabs bilar. Jag har absolut inget emot att företaget SAAB gör över till någon annan verksamhet, allt måste ju vara bättre än den situation som råder nu.

Problemet som alltid när det gäller företag är ju att skaffa kapital, mycket kapital så att man kan betala för sig: löner, leverantörer, utveckling och forskning. Sist men inte minst så måste det finnas en avsättning för de produkter och tjänster som man vill sälja.

Tyvärr så delar jag inte din åsikt att de anställda och deras ombud ska sköta och driva ett företag men det är en annan historia.

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
1 juli, 2011 05:05
Svarar  Agust Vråk

Det samma faktiskt. Trots att du befinner dig nånstans höger om Djingis Khan (obs, det är bara ett uttryck. Jag tror inte att du leder en mongol-här och förespråkar plundringståg i centralasien och östeuropa) så tycker jag ändå att du alltid håller en god ton. Sen så förstår jag liksom att du hugger till direkt vid grodor och felskrivningar ;)

Möjligt att du har rätt om det juridiska vad gäller att det är skillnad mellan fastigheter och företag. Men kan man privatisera allmän egendom och dela ut den till allsköns fifflare och lyckosökare så borde det inte vara omöjligt att gå åt andra hållet. Eller ja, så vitt jag förstått ur det utdrag ur lagtexten som jag läste, så tycker jag inte det verkar helt juridiskt omöjligt. Men annars så är det ju inte omöjligt att ändra lagar och politiska beslut i efterhand. Svårt, men inte omöjligt. Men sen får du komma ihåg att jag oftast diskuterar ur ett principiellt och ideologiskt perspektiv. Jag vet att det inte finns nån chans i världen att vår nuvarande regering skulle genomföra det här. Men det är vad vi tycker bör göras. Sen om Saab i en stund av insikt kommer på att de ska ställa om till grön produktion så applåderar jag naturligtvis även om det inte socialiseras under arbetarkontroll. Då har Muller, eller eventuella nya ägare, uppenbarligen tagit intryck av alla de spaltmil i ämnet klimatomställning som har skrivits av forskare och debattörer genom årens lopp. Alla har naturligtvis inte haft SP:s (och tex. Andreas Malms, Hugo Blancos och Michel Löwys) ekosocialistiska perspektiv.

Gröna skatter på miljöförstörande verksamheter är mitt ödmjuka förslag på en väg att finansiera ”nya Saab” vid behov. Dock tror jag verksamheten skulle gå runt på egen hand ganska snart. Jag vet att du reagerar negativt vid själva tanken på skattefinansiering, Men även posten, järnvägen och annat (den krympande del av dessa verksamheter som ännu inte privatiserats) är delvis skattefinansierat, och även om en del marknadsextremister är emot detta och vill sälja ut rubbet så kommer det nog förbli så i ett tag till *peppar peppar ta i trä*.

Gunnar Karlsson
Gäst
25 juni, 2011 05:40

Ja ännu en expertyckare. Skattepengar går att bränna på vad som helst. Det dummaste vore att låta politiker styra verksamheten. Om inte företagare , pajsare eller inte , klarar av det gör inte politiker det heller. Det skall finnas kunder som vill betala mer än det kostar att producera produkterna. Detta har jag sagt flera gånger i insändare men det tycks inte hjälpa på tyckargänget. Finns det kompetens hos de anställda kommer säkert något företag att ta tillvara denna resurs , men spill inte bort denna möjlihet på politiskt flum.

Jan_Manitski
Gäst
Jan_Manitski
25 juni, 2011 06:38

Arbetarrörelsen har gott om kapital som i dag är låst i aktier & fastigheter.
Varför inte sälja av dem och satsa på SAAB i stället om ni tror att det är en bra affär !
Skulle inte det räcka får väl ni i ert parti göra som man brukar när man startar ett  företag, var och en lånar pengar av banken & går personligen i borgen för lånet.
Är iden så bra som ni beskriver den kommer ni ganska omgående att få tillbaka pengarna så varför tveka ?

Funderar
Gäst
Funderar
26 juni, 2011 05:12

Tyvärr går inte det pga att de ska kunna plockas fram snabbt om det blir konflikt till strejkkassa… De pengarna är inte avsedda för att hjälpa företag tyvärr… Det verkar glädja många att saab snart går i konkurs (tom regeringen…). Allt för att trycka ner arbetarlöner… Tänk om ni kunde använda denna starka vilja till att bygga upp företag istället… 

Jan_Manitski
Gäst
Jan_Manitski
26 juni, 2011 09:06
Svarar  Funderar

Jag tror inte att någon gläds över att SAAB är illa ute, allra minst regeringen. SAAB har varit en viktig arbetsgivare i västsverige och en kreativ biltillverkare som tråkigt nog inte har lyckats att tjäna tillräckligt med pengar för att kunna bli framgångsrik.
Precis som du inte vill använda fackets pengar till att stötta SAAB vill inte jag använda mina pengar vare sig i form av mina privata eller pengar jag betalat i skatt.
Det är genom att inte slösa skattepengar på hopplösa projekt som vi kan skapa en grund för sunda företag att starta och växa i Sverige.

Tomas Ekenstierna
Gäst
25 juni, 2011 11:57

Det hade nog kunnat fungera om vi bott bakom den hemska muren som delade Öst & Väst tidigare. 
Nu är det marknaden som talar, det är för få som vill ha en Saab för att de skall kunna överleva

DonQuijotevindkraftverk
Gäst
DonQuijotevindkraftverk
26 juni, 2011 07:52

Visst en jättebra idé, vi kallar de nya bussarna Scaania

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
1 juli, 2011 09:52

Peter, vad hade Wallenbergarna varit idag om inte staten räddat hela bankväsendet förra krisen?
GM förstatligades i USA just för att undvika en konkurs. När staten strukturerat upp verksamheten så privatiserades den igen. Och holländaren är väl bara att beklaga att just han fick möjligheten att ta över, men efter att allt annat schabblats bort så fanns det inga alternativ kvar. Heja Maud (ironi).

Peter Reinhardt
Gäst
Peter Reinhardt
2 juli, 2011 12:53

Ove, menar du finanskrisen -93?  Wallenbergarna hade säkert klarat sig ändå, de är ju egentligen industrialister. Att staten grep in i bankväsendet berodde ju på att man var tvungen att visa stabilitet mot omvärlden i den finansiella sektorn. Att det var ett klokt beslut det ser vi ju idag. Jämför med t e x Danmark. Var står de idag i världsekonomin? Recession!

Att GM förstatligades är i vart fall en nyhet för mig. De fick ”släppa” ägarandelar till amerikanska staten såsom säkerhet för ”nödlån”. Kanske inte riktigt detsamma som förstatligande.

Beträffande holländaren så var det ju tyvärr så att media fick alltför stor makt i detta ärende. Hade marknadskrafter fått råda så hade Saab varit ett nytt bolag idag, med en helt ny inriktning på verksamheten, där Saabs duktiga medarbetare säkerligen fått använda sina kunskaper i ett produktområde som marknaden efterfrågar. Jag vill gärna återkoppla till varvskrisen i Sverige.
Hur många varv har vi kvar idag? Vad blev det av den kompetensen som fanns där?

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
2 juli, 2011 11:37

Betr. bankstödet:
”Att den svenska Bankakuten fick stor
internationell uppmärksamhet är riktigt, men
kanske inte riktigt på det smickrande sätt som Stefan Ingves och
tidigare förste ordförande Odd Engström inom Bankakuten föreställde
sig. Utländska bedömare är fortfarande förvånade, för
att inte säga chockade över Sveriges sätt att hantera de svenska
företagarna före, under och efter den svenska bank
– och finanskrisen.

Vad man inte förstår är hur
medlemmarna i Bankakuten kunde tillåta bankerna att säga upp krediterna
för tusentals fastighetsägare och företag, som hela tiden skött sina
betalningar, utan anmärkningar. Hur den svenska bankakuten sedan tillät
Securum, Retriva mfl att på rekordtid konfiskera tusentals bolag som var
friska. Bara för att bankerna skulle kunna återfå sin lagstadgade
kapitaltäckningsgrad.” Källa: Bankrättsföreningen
Med tanke på ovanstående borde de varit illa utsatta som industrialister även Wallenbergarna.

Betr. GM: ”

Situationen för GM är alltså helt annorlunda än för bara några år sedan
då försäljningen rasade i spåren av finanskrisen och den amerikanska
biltillverkaren till slut tvingades ansöka om konkurs.

En hjälpinsats från den amerikanska staten blev räddningen och klassiska GM förstatligades.

Efter en stark återhämtning börsintroducerades General Motors igen i november 2010.” Källa E24 Näringsliv

Betr. Holländaren så behövs väl ingen ytterligare kommentar. Men man kan undra vem som är hans verkliga huvudman?