Gå direkt till Nyheten (Timmy Hansen på Idrottsmuseet:
Drömmen om formel 1 blev i verkligheten rallycross.)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 27 mars 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Timmy Hansen på Idrottsmuseet:
Drömmen om formel 1 blev i verkligheten rallycross.

Publicerad tisdag, 22 mars 2016, 07:02 av Tore Sahlström

IMG_5206-Timmy-HanssonPå måndagskvällen gästade rallycrossens nya stjärna – 23-årige Timmy Hansen –  Lidköpings Idrottshistoriska, och berättade om sin racingkarriär. Det var en halvfylld lokal med åhörare, och det var synd att inte fler kom för att lyssna på den nu redan erfarne och intressanta racingynglingen.

(Bilderna är klickbara till större format)

Intresset för motorsport har väl aldrig varit stort i bandystaden. Kanske fanns det ett större intresse på 1950-talet, då Lidköpings mest kände racingbilförare Eiler Svensson hade framgångar på Sveriges motorbanor. Om namnet känns igen så minns väl många Eiler Svensons Bil på Skaragatan, som sålde Ford.

5221-Timmy-tittar-på-gamla-
Här tittar Timmy på foton på Lidköpings racingförare på 50-talet Eiler Svensson.

Timmy Hansen tillhör ju den berömda racingfamiljen Hansen med pappa Kennet och mamma Susanne samt lillebror Kevin. Alla har de kört någon form av motorsport, och nu har man bildat Team Peugeot Hansen. Inför den kommande säsongen har man även knytet inte mindre än tidernas mest vinstrika rallyförare med nio VM -fransmannen Sébastian Loeb.

Timmy Hansen började sin racingbana med att köra gokart redan vid nioårsåldern, och när han blev 16 år ville han välja en racingkarriär på sina egna villkor. Innerst inne hade han då drömmen att en dag att få köra formel 1. Den kände föraren Kenny Bräck hjälpte Timmy med att få köra en formelbil. Det gick inte så bra i racen och samarbetet med Bräck avbröts, och Bräck tog istället hand om den nu ende svensken i formel 1 Marcus Ericsson.

IMG_5225-Eiler-Svensson
Lidköpings store racingförare Eiler Svensson som började tävla 1949.

Nästa steg för Timmy blev en tid att köra formel 3 vid fyllda 18 år. Det blev en kämpig tid – mycket tid gick åt att jaga sponsorer – kostnaden var beräknad till sex miljoner för att köra denna formel Renaultsäsong. Det blev för mycket för 18-åringen och han gick i den så berömda väggen. Han tappade lusten helt, inga pengar och det gick åt så mycket tid att jaga pengar, dessutom har racingklassen inget marknadsvärde-syns sällan i medierna. Timmy la av att tävla efter halva säsongen hösten 2012.

Sedan kom vändningen 2013, då en rallycrossförare i pappa Kenneths team blev krasslig och Timmy fick en plats. Helt plötsligt blev det roligt att köra bil igen.

– Jag gick direkt in i den största rallycrossklassen och blev trea totalt samt blev vald till den bästa rookien.

Förra året var genombrottsåret för Timmy även om säsongen började lite sämre, men det slutade med att Timmy blev tvåa i VM efter norrmannen Peter Solberg.

IMG_5219Timmy-visade-filmkl
Timmy visade filmklipp och bilder från sina tävlingar. I bakgrunden syns pappa Kenneth med sönerna Timmy och Kevin.

En tävling under säsongen som blev uppmärksammad i pressen var tävlingen i värmländska Höljes inför 40.000 åskådare. Först gick segern till Timmy efter en tuff omkörning av Mattias Ekström i sista kurvan. Domarna tyckte att Timmys manöver inte var regelrätt, och han fråntogs segern.

Efter detta stegade Mattias Ekström och hela hans team plus en massa mediafolk i följe över till Hansenteamet för att hämta segerpokalen. Timmy tyckte det var lite dåligt sätt att framför all media göra detta – det hade varit bättre om han hade kommit själv och hämtat pokalen.

– Det blev en form av en förolämpningsgrej mot mig tycker jag, och jag gick själv senare över till Mattias och grattade honom till segern och vi pratade en lång stund om incidenten berättar, Timmy lite bittert om händelsen.

Mycket roligare var tävlingen i Lohác i Frankrike. Inför 70.000 fanatiska åskådare vann Timmy med sin franska Peugeot, och mamma Susanne i teamet tyckte det var som att vinna hela Eurovisionschlagern, skildrar Timmy segern i Frankrike.

Den sista tävlingen gick i Argentina förra året och här gick det också bra men sammanlagt så låg Timmy lite för långt efter att kunna slutligen gå förbi slutsegraren Petter Solberg.

Årets säsong börjar i april med en tävling i Portugal och räkna med att Team Peugeot Hansen kommer att visa framfötterna med förare som Sébastian Loeb och rallycrosstalangen från Götene Timmy Hansen. Timmy har ju racingtalanger i generna pappa Kenneth tillika stallchef tillhörde ju eliten med fjorton vunna EM.

Nu testar man bilar för fullt i Frankrike inför säsongen och Timmy är hemma denna vecka för att nästa vecka fortsätta med tester på den med 600 hästkrafter nya bilen.

En av åhörarna på måndagskvällen, Lars Arvidsson som har kört rally med sin SAAB 96 (60 hk) för många år sedan undrade, om det inte är riskfyllt att köra i sådana höga hastigheter.

IMG_5213-Lars-Arvidsson-och
Lars Arvidsson körde förr i tiden rally med sin SAAB 96 och fick en pratstund med Timmy Hansen.

-Det var nog farligare på din tid med de dåliga säkerhetsdetaljerna, som fanns då jämfört vad vi har nu i bilarna replikerade Timmy.

Sveriges bästa racingfamilj är utan tvekan Hansen – med pappa Kenneth som teamchef och mamma Susanne (har även kört rallycross) som marknadsförare m.m och lillebror Kevin som också nu har börjat köra rallycross.

Nu har Timmy skippat alla drömmar om att köra formel 1 – för honom är livet att få köra rallycross, och det gör han redan bra vid endast 23 år. Vi kommer säkert att få se och höra om honom lång tid framöver, om hans bravader på rallycrossbanor runt om i racingvärlden.

2 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
misterT
Gäst
misterT
22 mars, 2016 09:04

Eiler Svensson kom från Fullösa, bara några kilometer från Timmys hem.

StigStefan
Gäst
StigStefan
22 mars, 2016 10:57

Snart är bensin slut!!