Bernt Blomgren på konsthappening:
Art Performance – premiär för Lidköping
Publicerad måndag, 09 juni 2008, 07:23 av Björn Smitterberg
Måleri – japansk jojk-sumo och skoj i en salig blandning. När Yoshio Nakajima öppnade sin utställning i Konsthallen på lördagen bjöd han på det som kallas art performance.
Begreppet kräver sin förklaring, för dem som varit med lite längre skulle dete kunna beskrivet med ordet ’happening’, något som introducerades på Moderna Museet redan i början av 1960-talet.
Till saken hör att Yoshio Nakajima hållet på med liknande sedan just 1960-talet i Japan och när han sedan kom till Sverige 1966 och därefter.
Han är känd i hela Sveriges konstvärld och flera artiklar finns att läsa om honom, en del av dem finns i Konsthallen.
Klockan elva satte han så igång med det hele inför ett 50-tal åskådare som kom och gick, och som fick en rolig och ovanlig inblick i konstnärligt skapande.
Medverkande var Peter Arnesson på elbas, samplat ljud, sångare, medbrottsling och föremål för aktivt skapande.
Men Yoshio Nakajima är inte bara art performance-konstnär, det visar han i sina dryga 30-taletverk i Konsthallen.
Det finns många ådror i denne naturaliserade svensk från Japan. Det är en skön blandning av bilder i olika tekniker – inklusive keramik. Han har ibland kallats Solens Son – eftersom han ofta har med sig en sol i sina bilder – en sol som kan vilken färg som helst.
Den mest i ögonfallande bilden på utställningen är den fem meter långa ’Summer in North’, gjord på Ikea-lakan – ett företag som han samarbetat med under många år, en bild som tog Yoshio Nakajima hela fem månader att få färdigt. I denna liksom några fler bilder använder han varma förger, framför allt den röda har ett dominerande anslag. Det är dessa man faller för direkt. Dom är inbjudande, skapar en god stämning hos en som betraktare, dom är inbjudande helt enkelt.
Tänk om Ikea vågade satsa på Nakajima-lakan i massproduktion – hur gott skulle man inte krypa till sängs?
En annan sida visar Yoshio Nakajima i keramiken – stram och monumental och kanske kan man ana en viss inspiration från det japanska. Men grejorna är gjorda på den skånska myllan i flera bemärkelser. Yoshio Nakajima samarbetar med en skånsk stenkärlsfabrik utanför Hässleholm som fortfarande använder koleldade ugnar. Leran är lokal och den speciella valören kommer sig av att leran innehåller en hel del järn. Därför skiljer den sig från Höganäsfärgen.
Yoshio Nakajima är en mångfacetterad och iderik konstnär som bryter med det konventionella, med okonstlad humoristisk syn på tillvaron och konsten. Även i sitt hemland är han erkänd och uppskattad och nu förbereder man ett eget museum för honom i hans födelsestad – Saitama, några mil utanför Tokyo.
Spännande och kul var orden.
Utställningen pågår till den 27 juli
– Bernt Blomgren –