Gå direkt till Nyheten (10 kronor i vägavgift till Göteborg?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 24 juli 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

10 kronor i vägavgift till Göteborg?

Publicerad Wednesday, 02 July 2008, 17:00 av Björn Smitterberg

En grupp företagsledare och Västsvenska Handelskammaren vill att motorvägsbygget genom Skaraborg skall betalas med vägavgifter. Avgifterna skall tas ut på alla nationella vägar i Västsverige. Det skulle kunna innebära en vägavgift på cirka tio kronor för en enkelresa mellan Lidköping och Göteborg.

Företagen anser att de förlorar alldeles för mycket pengar på att E20 och några andra viktiga leder inte är tillräckligt utbyggda. de föreslår nu en satsning på bland annat E20 och att staten därmed ska få pengar över att satsa på järnvägen.

Det finns två förslag till vägavgift.

Det första innebär att alla fordon får betala. Kortaste sträckan – kanske inte bästa – mellan Lidköpings Resecentrum och Göteborgs central är enligt Viamichelin 130 kilometer. Avgiften för personbilar skulle bli 11 öre per kilomter vilket gör cirka tio kronor – lite beroende på var gränsen för vägavgift går i Vara respektive Göteborg. Det är nämligen bara på motorväg det kostar pengar. I dag finns endast 30 kilometer motorväg mellan Lidköping och Göteborg.

För lastbilar skulle avgiften vara 55 öre per kilometer.

Om bara lasbilar skall betala blir kilometeravgiften 1,25 kronor per kilometer.

De vägar man vill ta betalt på – efter att de byggts ut är E20, E6, E 45 och riksväg 40. När det gäller europavägarna vill man att avgift även skall tas ut för sträckan genom Göteborg.

 

18 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Tom
Gäst
Tom
2 July, 2008 09:14

Varför ska vi betala vägavgifter för att åka på vägarna.Vi betalar ju för fan vägskatt på bilen.

Tobbe
Gäst
Tobbe
2 July, 2008 11:42

Sverige ett underbart land.
där vi betalar skatt på skatten & nu vill dom ha tull?
Vart är Robin Hood när han behövs?

Gösta Sejnehag
Gäst
Gösta Sejnehag
2 July, 2008 11:56

En redovisning av bilskattemedlen vore trevligt. Det är mycket kosing.

Nike
Gäst
Nike
3 July, 2008 05:33

Är det inte dax att införa kilomerterskatten igen?
Klart mest rättvis!
Åker man mycket så får man vackert betala mer…

BT
Gäst
BT
3 July, 2008 08:22

Väg tullar på stora vägar(läs motorvägar) är vettigt. Då kanske företag kan gå in och hjälpa till med bygget. Så länge det är motorväg man tullar för så har jag inga problem. Dessutom får turisterna betala vilket ger oss ett litet tillskott.

Oven
Gäst
Oven
3 July, 2008 10:30

Idioti.

Oven
Gäst
Oven
3 July, 2008 10:31

Varför betala på redan färdigställda skattefinansierade vägar?

Oven
Gäst
Oven
3 July, 2008 02:44

Bygg vägen och höj företagsbeskattningen sedan när de inte längre förlorar pengar på grund av vägen.

Egon i Strö
Gäst
Egon i Strö
3 July, 2008 11:59

En grupp företagsledare har återigen uttalat sig och som vanligt är det den lilla människan de vill klämma åt med en avgift för att beträda marken som egentligen tillkommit oss alla. Vi betalar redan vägskatt, bensinskatt, statlig skatt, kommunalskatt etc etc. Vad de här männisorna vill åt, det är ett billigt (för dem) sätt att finansiera sin redan enormt inkomstgivande verksamhet. Dessa arbetsköpare vill bara binda oss vanliga arbetare ännu hårdare i sina bojor, med hot om att företagen annars måste flytta utomlands. Deras budskap är alltid tydigt: Gör som vi säger-annars sticker viutomlands. Förbaskade råttor enligt min åsikt!!!

Oven
Gäst
Oven
5 July, 2008 01:35

Det enda rimliga är väl att de som tjänar pengar på vägen är de som betalar i så fall. Privatbilister tjänar inga pengar på det.
Alltså 1,25 per km och lastbil som förslaget säger.

Elof
Gäst
Elof
6 July, 2008 01:54

Oven: Och så kan vi ju göra med evenemangshallen också då? Alltså så betalar villa för hallen så slipper vi kommuninnevånare göra det och så får de som sedan gå på alla dessa evenemang betala för detta genom biljettpriset?

Observer
Gäst
Observer
6 July, 2008 08:01

Håller med Elof till 100 %!

Klart vi gör som med vägskatten! Eftersom jag gärna själv går på kulturevenemang är jag beredd betala! Jag kommer slippa resekostnader, hotellkostnader och dyr restaurangmat!

Jag går till evenemangshallen och på väg hem köper jag en halv special vid Torngrillen!

Blir kanobra!

Att detta förslag i princip är lagt och sanktionerat av sanningssägare Hr Ove Nordström gör bara hela upplägget än mer njutbart!

Oven
Gäst
Oven
6 July, 2008 10:36

Anledningen till formuleringen är att företagen som säger att de skall tjäna pengar på en bättre väg vill att de som inte tjänar på det skall betala till deras ökade vinst. Personligen är jag emot vägtullar eftersom det bara blir en massa krångel. Bygg ut vägen men via skatten. Det har vi råd med.

Oven
Gäst
Oven
6 July, 2008 10:46

Och ni som är så kreativa, nu får ni ju chansen att ordna kulturevanemang eller vad ni kan tänkas vilja ordna när hallen står klar. Upp till bevis.

Observer
Gäst
Observer
7 July, 2008 03:49

Inte nog med att kommunen dragit ner kulturanslagen. Kommunen ger Villa-Lidköping extra pengar för att man kallar sig just Lidköping.

Finns inga pengar att ordna något för, Oven!

Hade du haft kulturintresse hade du slitit ut ett tangentbord i din jakt på hall ivrare. Nu är du sportkille och nöjd!

Försök förstå skillnaden!

Så om du nu vill vara vänlig och hjälpa kulturen och visa hur man får allt man pekar på tas detta säkert emot tacksamt!

Men kulturen har få företrädare i tjänstemanna- och politiska ledningen!

Men, Oven, upp till bevis!

realist
Gäst
realist
7 July, 2008 05:42

nu måste väl ni som håller på om hallen lugna ner er i alla fall. Här diskuteras ju vägavgifter!!!

Oven
Gäst
Oven
7 July, 2008 09:18

Observer, när vi hade medlemsmöte där bl.a hallfrågan diskuterades så var det kulturarbetare och kulturintresserade likaväl som andra intressegrupper med. Det var disskusioner och högt i tak och mötet kom fram till att säga ja till hallen. Mer demokratiskt kan det inte bli. Personligen är det inte min ideallösning men som man sade i kommunstyrelsen, nu gäller det att alla hjälps åt för att göra ngt riktigt bra av detta. Och det håller jag med om.

Svensson
Gäst
Svensson
13 August, 2008 05:26

Ska vi betala Stockholmarnas vägar med skatten och våra egna med avgifter???