Gå direkt till Nyheten (På lördag får Roland Sjöberg sätta kurs med nybygget
Leverans av färja från Kållandsö varv)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 17 juni 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

På lördag får Roland Sjöberg sätta kurs med nybygget
Leverans av färja från Kållandsö varv

Publicerad Friday, 22 August 2008, 15:22 av Björn Smitterberg

Nu kan Roland Sjöberg inleda sin jungfrufärd genom Göta Älv hem till Vrångö med nya “Amanda”. Nybygget vid Kållandsö Varv är färdigt. För första gången på 18 år levererar varvet ett nybygge, och i den här storleksklassen – då är det flera decennier sedan. Per, Tomas och Samuel Jonsson hoppas på fler beställningar – för det här har givit blodad tand.

– Det har varit mycket roligt, säger Per Jonsson, en av de tre “Jonsson” som driver varvet.

– Det är ett bra bygge, en storlek som passar oss på det här varvet och som passar det vi kan bygga. Nu har vi också något att visa upp för andra tänkbara kunder.

I precis ett år har bygget pågått på varvet. Här arbetar sju, åtta personer fast. Men den senaste tiden har det varit många fler här – specialister på än det ena och än det andra. Sedan ett par dagar finns ett partytält invid nybygget – här har nämligen Per, Samuel och Tomas Jonsson bjudit in alla som varit inblandade. Det blev också en provtur ut i Vänern.

Den nya färjan har en kraftig hydraulisk kran. Den kom till användning vid en provtur på onsdagen.

– Vi passade på att bärga en motorbåt som gått på grund i Luröskärgården…

200 ton stål har blivit ett 40 meter långt skrov, som med sina klaffar mäter cirka 44 meter i längd och 9,7 meters bredd. Klart för gång i den is som då och då kan lägga sig i Göteborgs skärgård. Nu väger fartyget fullt rustat cirka 300 ton, och kan dessutom lasta cirka 200 ton. Priset ligger på lite över 40 miljoner kronor.

Senaste teknik och nya miljökrav gäller. Dubbelskrov förstås, men också slutna system för bl a kylvatten. Katalysatorer till de fyra motorerna. Huvudmotorerna är två och kommer från Scania, de är på vardera 470 hästkrafter, hjälpmotorerna kommer från Volvo. Fartyget har två separata maskinrum – helt separerade från varandra. De är likadana, fastspegelvända.

“Amanda” som färjan heter skall gå med tunga laster.

– Sommartid kör vi på 16 olika hamnar, året runt är det fem hamnar, säger Roland Sjöberg som tidigt kontaktade Kållandsö Varv för bygget. Närheten till Göteborg var viktig.

– Vi kör godstransporter till öarna, långtradare, sopbilar och allt annat som behöver komma ut i skärgården.

Den gamla färjan har gått i flera årtionden nu – och behöver bytas. Roland Sjöbergs företag heter Vrångö Transport – och därför står det just V T i skorstenen.

“Amanda” har kraftiga landgångar, stora klaffar, i såväl för som akter.

– Vi använder ju inte färdiga lägen som färjor gör – utan använder oss av kajer direkt.

För att klara detta ställs stora krav på att kunna manövrera “Amanda”. Ett speciellt framdrivningsystem med så kallade thrusters i fartygets båda ändar gör att man kan köra henne och styra nästan hur som helst. Man kan faktiskt köra fartyget på tvären. Eller snurra runt den egna axeln. För att förklara en thruster enkelt och lekmannamässigt – propellern sitter som på en utombordare. Fast inte i fartygets ändar utan sticker ner genom skrovet.

Mahogny finns en hel del i fartyget.

– Det ska vara mahogny till sjöss, säger Per Jonsson. Det blir inte något riktigt känsla i fartyg annars

Det märks i byssan och i besättningens hytter. Detta ligger under bildäcket och här är rymligt.

Ovanpå bildäcket finns också utrymmen för bilförare, dusch, handikapptoa och annat. Här finns också ett förråd för att ta gods som inte är på lastbil.

Kommandobryggan är mycket modern. Radarapparater, styrutrustning, positionsbestämning, elektroniska sjökort och allt finns på plats. Och en liten joystick att “köra” med.

När “Amanda” lämnar kajen i dockan vid Kållandsö Varv – då blir det några dagar ledigt för Per, Tomas och Samuel Jonsson.

– Men det finns ju fler fartyg att bygga – så det skall väl gå att räkna hem fler byggen.

Dockan där fartygen byggs används en hel del ändå. Det är många fartyg som får underhåll och reparationer här.

– Bredd och längd har vi samma mått ungefär som slussarna i Göta älv, men vi skulle ju vilja gräva ut ett par meter djupare i dockan. Då kunde vi ta in lite större fartyg.

Men just nu är det “Amanda” som gäller – och det är en färja som kommer att märkas i branschen.
Alla tre varvsägare skrattar gott åt Lidköpingsvitsen som kom till Lidköpingsnytt häromdagen – det var då en bild publicerades när provturen gick till Lidköping och en läsare kommenterade: Det är nya färjan över Lidan!

1 Kommentar
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Mariette
Gäst
Mariette
23 August, 2008 11:01

Vi såg Amanda då hon passerade i kanalen i Trollhättan idag och tyckte det var en fin båt, så vi kollade på nätet om det stod något om den.

Vill bara säga grattis till en fin ny båt och lycka till!