Debatt: Skyltning för cyklisters
Publicerad tisdag, 26 augusti 2008, 11:32 av Björn SmitterbergBehöver Lidköpingscyklisterna skyltar som uppmanar dem att lämna företräde? Frågan ställs i en insändare med bild på en sådan skylt.
Vid ett besök i Gävle fick jag se denna skylt, kan det vara något för Lidköping?
Kjell Andersson.
Tvärtom. Det är fartdårarna i bilar som behöver bromsas.
Det är dags att cyklisterna tar för sig i Lidköping
Tycker det var en jättebra skylt som kanske kan få FARTDÅRARNA på cykel att tänka till. Kanske även behövs skyltar som påpekar att man inte ska cykla mot enkelriktat, på trottoarer eller på gågator också.
Jag tycker nog att cyklisterna redan gör det. Jag vet inte hur många gånger som man fått stå på bromsen då det kommit en cyklist farandes rakt ut över vägen och gärna på övergångställen. Och skyll inte på de yngre nu för minst lika ofta är det äldre som bär sig så tanklöst åt.
Intressant synpunkt från hästkraft.Jag tycker nog att cyklisterna redan tar sig för stora friheter.Det cyklas rätt ut på övergångsställen och det cyklas ofta bredvid cykelvägen.För allas säkerhet är det väl dags att alla trafikanter håller sig på avsedd trafikbana och för dem avsedda regler.
Jaha cyklar man på esplanaden mellan ruden och dalängen så ska bilisterna stå på hejdarn istället för och gasa men det e väl kul utanföre pizzerian där det är ett fartinder(Chikan) och dra på lite extra vad man har sett och hört
Cyklisterna i Lidköping har mycket kvar att lära. Att köra förbi framnäsrondellen när eleverna skall till skolan på cykel är rena hasarden. Annat man bryter mot är man inte får cykla mot enkelriktning och inte heller på trottoarerna. Inne i centrum är cyklisternas trafikkultur bedrövligt dålig.
Både såväl cyklister som gångtrafikanter behöver allt stöd de kan få. Folk både går och cyklar som höns, som rena vilda västern.
Måste erkänna att jag är dåligt uppdaterad här. vad gäller om du cyklar på cykelbana, gäller inte högerregeln när cyklar? Ellar ska man alltid lämna företräde för bilar? Tycker nog spontant att det borde vara tvärtom!
Jag tycker det vore bra, då kanske det blev årdning på cyklisterna här i Lidköping
På tiden att cycklisterna i Lidköping börjar att se upp för bilisterna, upp med skyltar.
Den skylten är ju en ypperlig idé, använd den i Lidköping.
Hästkraft; Vad hindrar dig att cykla ut framför en bil? Gör det får vi se vem som får mest ont! För övrigt ser man ju mer idioter och fartdårar på cykel än i bil.
Sunt förnuft borde tillämpas.
Ja du käre hästkraft. Du har tydligen aldrig kört bil på Wennerbwrgsvägen någon gång. Där tar cyklisterna verkligen för sig. Det är ett under att ingen har blivit överkörd. De vräker sig rätt ut i körbanan oavsett hur många bilar det kommer.
När cyklisterna läst sig se skillnad på gångbana, enkelriktad gata och andra trafikregler kan vi ge dem förmåner! Idag skapar de bara cykelanarki!
Varför skulle de bry sig om denna skylt när de inte följer en enda trafikregel i vanliga fall. De cyklar mot enkelriktat och på trottarer och finns det någon som inte cyklar över torget och fortsätter att cykla på gågatan. Risken är större att bli påkörd av en cyklist än av en bil./ Livrädd
Jag tycker att det vore utmärkt med denna skylt, cyklisterna tar allt för ofta förgivet att bilsterna ser dom och att bilisterna stannar. Ofta kommer cyklisterna farande minst lika fort som en bil och bara tar förgivet att bilsten har upptäckt dom med risk för sitt eget liv.
Mycket bra förslag med skylt så att alla kör efter samma regler. Det handlar inte om att ta för sig utan att följa gällande regler. Passa på att sätta upp skyltar i början av varje gång och cykelbana med texten ”Gående till vänster Cyklande till höger” Denna skylt finns i Alingsås.
Helt klart är det bilisterna som skall börja se upp – det är för mångabiliser som kör alldeles för fort, bara för att vara bäst och först. Kan man ta bilen med sig in i himlen… Jag menar, den är ju det heligaste hösäckarna i Lidköping har.
Ja, nu får det vara slut med alla korkade bilister som kör i vägen för cyklister. Högerregel gäller, sluta göra högersvängar samtidigt som ni kör om cyklister, lätta på gasen, lämna lite plats. Ni hinner minsann ändå även ni
Inför trängselskatt i Lidköping, så blir det inte så mycket bilar på gatorna!! Så kan pengarna gå till ”Skrythallen”
ÄNTLIGEN att någon vågar ryta till om cyklisterna i Lidköping . De kan ju inga trafikregle. Dessutom tror de att övergångsställen är för cyklister som kommer i full fart.Hänsyn bör visas av alla trafikanter. Det har jag fått lära mig genom att bo i storstad.
Det hjälper ju inte om jag som bilist har ”rätt” när en olycka händer. Det blir en massa obehag även om jag har följt alla regler till punkt och pricka. Och vad som kan hända med cyklisten skall vi inte tala om. Jag kör bil lika mycket som jag cyklar i och in till Lidköping. Vet vad jag talar om!!!
Vi blev påkörda av en cyklist som kom från gågatan mellan stadium och åhlens och hör och häpna dom påstår att det är vårt fel och vägrar betala när cykeln körde rakt in i bakdörren och bakskärmen. Först så cyklar man på en gågata sen så kör man på en bil och sen så är det bilistens fel. Huvaligen.
Kan det vara så att bilisterna som retar sig på cyklister också är de som retar sig på bilister när de själva är cyklister?
Insändaren ” Daglig cyklist” kommer med ett vettigt förslag. Det råder anarki på cykel-och gångbanor idag. Det finns cyklister som skäller ut de som går på rätt sida. Finns det sunt förnuft idag ? Jag tvivlar !
RR
Det är i högsta grad tillåtet att cykla på gågata.
Ur trafikreglerna:
Gågata eller gångfartsområde
När du cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående.
Om du sett en som cyklar i samma hastighet som den som går är du att gratulera.
Hur är det på sådana ställen där cykelbanan ”går ut” i vägen? Som t.ex. på wennebergsvägen och rudensköldsgatan, vilka har väjningsplikt där?
Ja, det är en konstig form av cykelbana. Hade varit bättre och säkrare med vanliga cykelpassager – nu blir både bilförare och cyklister orsäkra.
Att cykla eller gå är väl samma sak? Enda skillnaden är väl att man sitter ner när man cyklar?
Vilka har företräde i alla smårondeler i lidköping. cyklisterna cyklar ju bara rakt ut i vägen som för cykelvägen går ju ihop med bilvägen?
Det skulle vara intressant om redaktören tog alla frågor och påstående till polisen, för kommentarer och en förklaring om vilka lagar och regler som gäller.
Varför denna generallisering? Jag cyklar till och från jobbet och kör bil i arbetet och har erfarenhet av folk som beter sig illa i trafiken. Oavsett fordon så ska man inte bryta mot lagar och regler. Då blir det pankaka av alltihop.
Till alla er som cyklar på övergångsstället – detta gäller enligt Vägverkets hemsida
”Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den räknas
Billister som inte kollar döda vinklar, cyklister som cyklar på fel sida. Jag blir lika trött och rädd när när detta sker som när man läser alla dessa svart/vita inlägg. Ni föder ju bara ett meningslöst ”vi mot dom” tänkande. Lär ut trafikvett i skolan och sluta stressa, du hinner ändå!
Håller med tjalle inför trängselskatt, så blir det mer yta för cyklisterna att cykla på. Då kan till och med gatatorna nyttjas för cyklisterna och det blir tyst och lungt för dom som bor i centrum
Den farligaste platsen för cyklister är ju rödljusen vid wennebergsbron. När bilarna ska svänga höger mot Hamngatan är det samtidigt gröntljus för gående och cyklister. Undra hur många som blivit påkörda där för att det är en ”död vinkel”.?
Vad synd att vi cyklister som sparar både pengar och miljön stökar till det så i Lidköpingstrafiken.
Fram för mer bilåkande!