Gå direkt till Nyheten (Debatt:
Vi måste ta kampen mot invandrarfientliga partier)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 13 maj 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt:
Vi måste ta kampen mot invandrarfientliga partier

Publicerad fredag, 29 augusti 2008, 11:02 av Redaktionen

Göran Larsson, Miljöpartist i Lidköping manar alla partier att ta upp kamplen mot invandrarfientliga partier – senaste valet visade hur nära dessa är att komma in i Lidköpings fullmäktige.Jag har skrivit det tidigare när det gäller Lidköping och det positiva med det livliga samhällsengagemanget, vilket inte minst märks på denna debattsida.

Jag är dock mycket orolig över att trots detta engagemang så visar det inte på att fler blir politiskt aktiva och det är på sikt ett stort demokratiskt problem. Samtidigt som detta sker så når det i min uppfattning framlingsfientliga partiet Sverigedemokratera allt bättre opinionssiffror utan att egentligen synas alls mer än via deras partiledare och med olika typer av kampanjmaterial.

Detta faktum ser jag som en fara för demokratin på sikt och jag har kommit fram till att det krävs att man tar debatten med Sverigedemokraterna om deras populistiska politik gällande invandrar politiken och annat.

Det är så att Sverigedemokraterna fick nästan 500 röster i Lidköping i lokalvalet utan att bedriva någon valrörelse alls lokalt och de som var med på listan till kommunalvalet gjorde inga som helst uttalande . Att man ändå når dessa rösttal och med detta nästan kommer in i kommunfullmäktige tyder på att man måste börja ta upp debatten med detta parti och synliggöra vad de egentligen står för annars är jag rädd för att de kommer att lyckas att ta sig in i kommunfullmäktige efter nästa val.

Den tystnad som finns i politikersverige sedan många år från riksdagspartierna gällande Sd har verkligen spelat dem i händerna och tar vi inte nu debatten på alla nivåer i samhället så kommer Sd att komma in i
riksdagen efter valet 10.

Jag lovade under mitt tal på politikerveckan att ta upp debatten mot Sverigedemokraterna och jag hoppas flera kommer efter mig när det gäller att göra detta i kampen för allas lika rättigheter i ett jämlikt, multikulturelt samhälle.

Göran Larsson (Mp)

36 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
tjohopp
Gäst
tjohopp
29 augusti, 2008 02:24

Om ni i mp lovar att ta bort 4% spärren så ska jag rösta på er.
Att stänga ute fler människor än ert parti är stort är väl inte alls demokratiskt?
För mig är demokrati att folket får bestämma och vill folket ha in SD så ska dom väl få det. Oavsett hur fel man kan tycka att dom har.

Bofo
Gäst
Bofo
29 augusti, 2008 02:42

En fara för demokratin säger Göran Larsson om Sverigedemokraterna efter ett val lyckas ta sig in i kommunfullmäktige. Hur kan det vara en fara för demokratin om ett politiskt parti i ett demokratiskt val får väljarnas förtroende ? Uttalandet befäster bara igen vänsterns tveksamma demokratisyn.

Göran Larsson
Gäst
Göran Larsson
29 augusti, 2008 04:49

SD,s syn på politiken när det gäller bl,a invandrare är ej förenligt med ett i mitt tyckande demokratiskt synsätt där allas lika rätt oavsett i vilket land man råkar vara född i ska beaktas. Jag vill leva i ett multikulturelt land och detta hotas av SD.
Om SD ändrar sig så lovar jag ändra mig om SD

Berra
Gäst
Berra
29 augusti, 2008 04:51

Ett parti som haft den dåliga smaken att bjuda in forna SS-officerare till sina möten hör definitivt inte hemma i ett demokratiskt system. Ett sådant partis värderingar måste bemötas med största möjliga avsky. De försöker kanske verka rumsrena men det är de definitivt inte!

krille
Gäst
krille
29 augusti, 2008 05:02

Ganska förvånade att etablerade partier är så rädda för att ny partier ska ta sig in i riksdag, landsting och kommun. Och hur kan du säga att det är en kamp för allas lika rättighet om du utstänger dom som har en uppfattning att dom nu inte tycker om invandring? Det är knappast demokrati.

Lars S
Gäst
Lars S
29 augusti, 2008 05:02

Givetvis är det en fara för demokratin att rösta in ett odemokratiskt parti i riksdagen?
Sen behöver det inte vara fel demokratiskt om det är så som folket vill ha det men att det är en fara är väl fortfarande alla riksdagspartier eniga om?Bofo;vad har du för bättre demokratisyn som ingen annan har?

Respektera demokratin
Gäst
Respektera demokratin
29 augusti, 2008 05:20

Politiker glömmer att de är dit röstade av folket, folket är till för dem och inte tvärtom verkar de tro. Det största hotet mot demokratin är att de inte respekterar folkets vilja att rösta fram nya partier eftersom etablerade partier inte driver de frågor som många tycker är viktiga.

Olle
Gäst
Olle
29 augusti, 2008 05:53

Jag menar att Göran Larsson triggar SD att ställa upp i Lidköping genom att visa denna rädsla nu. Vänta och se, Kanske man inte får ihop en fungerande organisation i Lidköping? Jag delar inte SDs politik, Långt ifrån. Men måla inte någon på väggen som kanske inte finns! Det kan bli bakslag!

karin andersson
Gäst
karin andersson
30 augusti, 2008 07:59

Likriktningen i politiken och därmed likgiltigheten för politiken, är den starkaste grogrunden för alla typer av missnöjespartier/extrempartier. Det behöver man inte heta Einstein för att förstå. Sluta politisera i grupp, så minskar syret för partier som SD.

Demos Kratein
Gäst
Demos Kratein
31 augusti, 2008 08:17

I en riktig demokrati skall folkets vilja råda. De etablerade partierna försöker förtrycka och förändra folkets åsikter om invandringen. Detta tar sig uttryck i och berättigar SD,s existens.

Globalvän
Gäst
Globalvän
31 augusti, 2008 08:29

Göran Larsson och vänstern har inte förstått vad demokrati är. Demokrati är att man får ha vilken uppfattning man vill och att rösta därefter, man måste inte tycka som vänsterpartierna. Ta debatten, men påstå inte att det är odemokratiskt att tycka som SD! Tänk till! Vad säger du sen Göran?

lel
Gäst
lel
31 augusti, 2008 09:05

Slå vakt om åsikts- och yttrandefriheten

C M
Gäst
C M
31 augusti, 2008 11:31

Först vill jag säga att det är bra att man tar upp ämnet, jag tycker det är fel att tiga ihjäl en sådant parti.
Håller med ”Berra”, den nya rumsrena looken de visar upp utåt, är helt annan på insidan. Jag undrar också hur det står till med jämlikheten i församlingen, det är ju nästan bara män!? usch

peter funderaren
Gäst
peter funderaren
1 september, 2008 07:39

Göran Larsson
Varför pratar ni inte med dessa som har udda tankar om invandrare skulle ni stänga ute ett parti som var muslimskt. Vad jag vet så vill Mona Salin prata med Hamas (terrorstämplade) men inte SD. För mig ter det sig konstigt, nej jag stöder inte SD. Jag är andra generationens invandrare

Anders
Gäst
Anders
4 september, 2008 05:48

Vi som inte vill leva under islam (för det kommer att bli så om
några generationer) har inte något annat parti än SD att rösta på

Mattias
Gäst
Mattias
4 september, 2008 08:13

Instämmer med Anders. Trots att jag absolut inte har nånting emot vare sej invandring eller invandrare. Vi har ju äntligen lyckas plocka bort den eländiga statskyrkan från den maktposition den haft i vårt land i ca1000 år. Då ska vi väl inte släpa hit en ÄNNU värre och mer förtryckande religion???

Mattias
Gäst
Mattias
4 september, 2008 08:20

Och, Göran Larsson; Exakt HUR många lidköingsbor tror du tycker att miljöpartiets syn på t ex trafik, bränsleskatter osv är demokratiska? Se dej omkring i stan. VÄLDIGT många gillar sportbilar, raggarbilar mc osv. Se bara på hjulafton. Inte många städer kan uppbåda sån publik på ett sånt arrangemang

Elof
Gäst
Elof
4 september, 2008 09:04

Mattias: Ska folk inte få välja vilken religion de vill tillhöra nu utan det ska du avgöra eller? Och det där svammlet om att islam ska ta över är bara löjligt. När folk kommer med sådana påståenden så ser man tyvärr att undervisningen i skolan inte räcker till.

Katolik
Gäst
Katolik
5 september, 2008 12:00

Elof: Vilken skola menar du då??

”Enligt Vatikanens egen tidning, L’Osservatore Romano, har Islam för första gång sprungit om Katolicismen när det gäller antal troende. Enligt statistik från 2006 är 19.2% av världens människor muslimer jämfört med 17.4% katoliker. ”

33% är fortfarande kristna…

Elof
Gäst
Elof
5 september, 2008 07:21

Katolik: Antalet muslimer och antalet kristna skiter jag i. Men när man sprider lögner om att Sverige ska bli ett muslimskt land inom några generationer så har man missat så mycket i sin utbildning att det är tragiskt. Och om det nu blir så att Sverige någon gång i framtiden blir muslimskt.

Elof
Gäst
Elof
5 september, 2008 07:24

Katolik: Vad är det som är så hemskt med det? Anser majoriteten av svenskarna att de vill vara muslimer så ska de ha det valet och inga katoliker/kristna/whatever ska förbjuda det. Sedan så anser jag att religionen ska absolut noll med hur landet styra att göra.

Göran Larsson
Gäst
Göran Larsson
5 september, 2008 10:11

Bra att debatten är i gång kring detta med främlingsfientliga partier och jag anser visst att SD i demokratins namn har berättighet men det jag talar om är långsiktiga konsekvenser av deras politik. Jag tar gärna debatten med SD och det är demokrati emedan att vara tyst mod dem inte är det !

C M
Gäst
C M
5 september, 2008 08:55

Mattias: Jag är en trogen mp:ist sedan 1982. Visserligen inte Lidköpingsbo men älskar ljudet av en V8. Har varit både på PowerMeet och andra tillställningar. Däremot tycker jag inte att man bör åka runt i sådana bilar till vardags, men som hobby helt ok!

lel
Gäst
lel
5 september, 2008 09:11

Alla ni som talar så varmt om ”demokrati” – Hur är det med demokratin i de muslimska samhällena? Ge mig gärna ett exempel på ett muslimskt land, där alla invånare (inklusive kvinnor) har allmän rösträtt t ex).

Carl
Gäst
Carl
18 september, 2008 01:39

Sd värnar om alla människors lika värde. Det är därför de vill avskaffa den systematiska diskrimineringen som sker i vårt land, bla annat genom positiv särbehandling. Alla svenska medborgare ska ha samma villkor. Det instämmer inte terrorvänstern med.

Gunnar
Gäst
Gunnar
19 september, 2008 08:52

Vi kan idag konstatera att papperslösa flyktingar får gratis tandvård i Skåne och SD är emot detta. Jag tycker att det finns tusentals med papper bör få samma sak. När övriga partier gör ett sådant beslut så är det totalt fel mot alla andra och man skapar motstridigheter eller vad säger du Göran L

Sorgligt
Gäst
Sorgligt
19 september, 2008 09:35

Tyvärr har Sverige blivit landet tvärtom.
Det onaturliga skall premieras
Minoriteterna skall sätta normen för majoriteten

Elof
Gäst
Elof
19 september, 2008 01:26

Gunnar: De med ”papper” kan gå till socialen om de behöver tandvård och inte har råd med det. De som är papperslösa har ingenstans alls att gå så jag tycker det är en mycket bra sak om Skåne gör.

Gunnar
Gäst
Gunnar
19 september, 2008 04:45

Elof
Du tycker att det är en bra sak jag har inte sagt att det inte är det , om du tar reda på hur det är ställt med svenska tandhälsan så kanske du förstår att det inte bara är att gå till socialen De säger följande gör dig av med allt du äger kom hit sedan så får vi se

Elof
Gäst
Elof
19 september, 2008 05:33

Gunnar: Gällande socialen så har du fel. De kommer kräva att du säljer sånt som inte hör till bidragsnormen vilket är helt rätt för om du har en bil t.ex. så kan du sälja den och köpa en billigare och betala din tandvård själv om du har behov av detta vill sälja.

Göran Larsson
Gäst
Göran Larsson
25 september, 2008 09:55

Till Gunnar vill jag säga att jag tycker det är oerhört viktigt att även de papperslösa flyktingar som finns i landet kan få nödvändig akut vård och det är just detta det handlar om och inte en planerad vård som är en helt annan sak ! Denna akuta vård tränger inte på något sätt ut vård för svenskar

simon
Gäst
simon
13 december, 2008 06:00

Jag skiter i tandvård och socialen. Men SD är ett demokratiskt parti. ni säger att de nationalsocialister m.m för det var ett nazi parti från början men allt och alla kan väll förändras eller??. Moderaterna va nationalister från början (iallafall derasungdomsförbund) är dom det nu?? nej det är dom inte för de har förändrats!!!! tänk innan du talar.

max andersson
Gäst
max andersson
13 december, 2008 09:04

med Sd och Nd och andra främlings fientliga partier så kommer som ett prev på posten andra organisitioner som info-14 och nsf (nationalsocialistiskfront ) och det kommer inte bli bättre, fr ör någon, så tycker man ska tänka sig för vad konsivenserna kan bli av att ha Sd och ND i lidköping

Knut Haijby
Gäst
Knut Haijby
14 december, 2008 04:28

Ett litet moment 22 dilemma uppdagas ser jag. Man kan inte förbjuda SD eftersom det är ett demokratiskt valt parti. Å andra sidan Är jag inte säker på att SD till fullo stödjer demokratin? Å när blir man svensk? Efter 10, 20 30 år? 1, 2, 3 generationens invandrare?? Några filosofiska ord rent allmänt bara…..

sosse fd
Gäst
sosse fd
1 maj, 2009 10:45

Betr invandringen. Se på Rosengård. Om tio år har vi samma problem här i Lidköping.

Nationaldemokrat
Gäst
Nationaldemokrat
5 maj, 2009 01:02

Nationaldemokraterna har däremot aktivt bedrivit tre valrörelser i Lidköpings kommun, med många tiotusentals flygblad utdelade, många valaffischer och många hundra timmars idéellt arbete, men SD skördar frukten. Och det är sorgligt att se att etablerade politiker bestämmer vilka som är demokratiska eller ej, oavsett vad de ”odemokratiska” partierna egentligen har för värdegrund.