Debatt: Vi har stort förtroende för rättsväsendet!
Publicerad måndag, 01 september 2008, 14:35 av Redaktionen
Jan-Erik Bengtsson, ordförande i föreningen för de 36 nämndemännen vid Lidköpings Tingsrätt, skriver ett svar på en tidigare debattartikel. Det kan nämnas att nämndemän medverkar vid cirka 1.700 mål i tingsrätten i Lidköping varje år.
– – – –
För att läsa debattartikeln av Observer – som Jan-Erik Bengtsson svarar på – klicka här
– – – –
Som svar på Observers debattinlägg i Lidköpingsnytt om nämndemannakåren vill jag lämna följande synpunkter.
Alla nämndemän i Lidköpings Tingsrätt får en introduktionsutbildning som just tar upp frågor om jäv och sekretess. Alla nämndemän ska även svära domareden före dom tjänstgör.
Dina iakttagelser om sammansättningen i Lidköpings nämndemannakår är ganska korrekt. Att vi skulle vara avdankade politiker är dock totalt felaktigt. Några av oss sitter bl a som ordförande i olika nämnder.
Vad det gäller nominering och val av nämndemän är detta rätt beskrivet. Frågan har diskuterats om man skulle införa en kvot nämndemän som inte tillhör är ett parti, men det har inte medfört någon ändring. I så fall måste man nog hitta en annan instans än kommunfullmäktige för att avgöra vilka som ska få uppdragen.
Att fundamentalister skulle väljas som nämndemän anser jag vara uteslutet eftersom alla etablerade riksdagspartier tar avstånd från dessa.
Att en mångkulturellt sammansatt domstol skulle ändra i påföljdsfrågor ser jag också som omöjligt. Svensk lag gäller!
Hur rättens ledamöter diskuterar i sina överläggningar innan man fastställer påföljden hanteras med sekretess. I övrigt är de flesta mål helt öppna för allmänheten. Förs ett mål – eller del därav – inför stängda dörrar är hela rättegången eller del av den sekretessbelagd.
Domsluten är ju emellertid av naturliga skäl offentlig handling.
Vi som tjänstgör som nämndemän vid Lidköpings Tingsrätt är och ska vara lekmän, och inte jurister.
Vi har ett stort förtroende för det svenska rättsväsendet och tror att allmänheten också har det.
För Nämndemannaföreningen vid Lidköpings Tingsrätt
Jan-Erik Bengtsson, ordförande

