Gå direkt till Nyheten (Debatt: Skolan förändras – men blir inte bättre)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 15 juni 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Skolan förändras – men blir inte bättre

Publicerad Monday, 01 September 2008, 14:59 av Redaktionen

– Skolan är i förändring – men inte till det bättre, skriver socialdemokraten Carina Ohlsson, Lidköping, i en debattartikel där hon kommenterar vad hennes folkpartistiske riksdagskollega Christer Winbäck skrivit i Lidköpingsnytt tidigare.

– – – –
För att läsa Christer Winbäcks debattartikel som Carina Ohlsson kommenterar – Klicka här
– – – –

Christer Winbäck (fp) skriver här i Lidköpingsnytt den 12 augusti om att skolan som nu öppnar sina dörrar för en ny termin är en skola i förändring. Ja, det vill jag lova. Om det är något jag kan hålla med folkpartisterna om, så är det just detta. Skolan är i förändring, men verkligen inte till det bättre.

Vi socialdemokrater är bekymrade över utvecklingen. Folkpartiets och regeringens bild av hur det ser ut i skolan är skrämmande. Om ni tror att klassrummen ser ut som slagfält och att lärare i gemen saknar kunskap och engagemang, vill jag med bestämdhet hävda att ni har fel!

Innan jag blev heltidspolitiker arbetade jag 17 år som lärare, så jag vet vad jag talar om. Den svenska skolan är i många, många fall en bra, trygg och kunskapsinriktad skola. Min erfarenhet säger mig att lärare i allmänhet besitter en yrkesstolthet och har en stor lust att lära ut. Under mina år i klassrummen mötte jag så många stolta, vetgiriga och duktiga barn och ungdomar, som med lust och glädje tog sig an skoluppgifterna. Min erfarenhet är att skolan inte alls ser ut på det sättet som folkpartiet försöker beskriva den.

Likväl – skolan behöver utvecklas och stärkas. Vi behöver fördela mer resurser till skolan och vi behöver se över såväl betygsystem som metoder. Emellertid, vad som också är viktigt är att elever och lärare ska få arbetsro. Det går inte att reformera skolan varje gång vi byter regering. Med detta i åtanke erbjöd vi förra året regeringen en blocköverskridande överenskommelse om skolpolitiken. Vi fick kalla handen. Regeringen var inte intresserad av en långsiktig överenskommelse om skolan.

Så nu genomför regeringen en skolpolitik som knappt har något stöd alls bland elever och lärare, och bara precis har majoritet i riksdagen. Hur hållbart är detta, om jag får fråga?

Betygshets och förbudsiver. Det är vad som präglar regeringens skolpolitik. Christer Winbäck hotar med att alla elever snart kommer att få betyg från sjätte klass. Redan nu får våra sjuåringar ”betygsliknande omdömen”. Vi tycker att detta är helt fel väg att gå.

Medan den borgerliga regeringen fokuserar på hur elever kan sorteras upp efter sina resultat tidigare i åldrarna, har vi istället ett benhårt fokus på att höja resultatet för alla. Vår politik handlar om tydliga mål, systematiskt uppföljning och höga förväntningar. Målen för skolan måste bli färre, tydligare och mätbara. Vi vill också ha tidigare nationella prov i de viktigaste ämnena för att styra resurser och insatser dit där behoven är störst så att alla elever ges lika chanser att nå målen. Varenda enskild elevs kunskapsutveckling ska systematiskt följas upp och utvärderas i varje termin redan från årskurs ett, så att brister upptäcks i tid och insatser kan sättas in. Varje elev ska få en individuell utvecklingsplan för hur resultaten kan höjas.

Våra förslag kommer att komma alla elever till godo, oavsett var de bor eller deras bakgrund. Men de som kommer från en trygg ekonomisk bakgrund med akademiskt utbildade föräldrar har redan goda förutsättningar att klara sig. Det kommer alltid att förekomma betalda språkresor och läxhjälp hemma för barn och ungdomar i de familjer som har det bäst ekonomiskt ställt. Det är de som saknar de bästa förutsättningarna som hjälps mest av att kunskapskraven är höga och följs upp. Skolpolitikens utmaning är att ge bättre stöd för alla elever, med fokus på de med sämst förutsättningar. Det kräver politisk handlingskraft och en skolpolitik med helt andra ambitionsnivåer än den politik regeringen för.

Carina Ohlsson (s), riksdagsledamot Lidköping

5 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Oven
Gäst
Oven
1 September, 2008 03:25

Folkpartiets trovärdighet i frågan är väl ganska pulvriserad vid det här laget. Tycker mest synd om lärarna som bara får höra en massa skit, från sin egen minister. Men alla tycker ju inte som Björklund, denne store pedagog. Hur var det han uttryckte sig: Run.. upp stridsk…. nu grabbar. Trovärdig?

Pedagogen
Gäst
Pedagogen
1 September, 2008 09:41

“Målen för skolan måste bli färre, tydligare och mätbara” Ska elevernas kunskaper gentemot målen vara mätbara? Det är samma som betyg. Det måste finnas sätt att utvärdera hur elevernas framsteg sker gentemot målen!
Snälla skolpolitiker, läs “Schools for the 21st century” av P.Schlechty.

Egon i Strö
Gäst
Egon i Strö
2 September, 2008 11:54

Håller med Owen att Folkpartiets trovärdighet i frågan är ganska pulvriserad vid det här laget. Vore kul att höra Christer Winbäcks åsikt om läget i skolan och vad han tycker om sin partildare, sen det kommit fram att Jan Björklund läser statistiken på samma sätt “som faen läser bibeln”.

Oven
Gäst
Oven
4 September, 2008 11:40

Man kan ju lätt konstatera att Winbäck följer i Björklunds hälar i sitt svar. Läsförståelsen placerade Sverige på första plats enl. SR. Winbäck argumenterar för sin egen karriär, inte skolans.

Pelle
Gäst
Pelle
7 September, 2008 09:02

Är det så att Carina inte varit i en skola på länge elle t.o.m glömt Socialdemokraternas kommentarer efter valförlusten. Skolan är inte bra. Självklart vill nu sossar försöka få oss väljare att glömma hur illa de skötte skolan för att kunna vinna nästa val. Väljare glöm inte hur dåligt S skötte sig!