Kållandsgatan klarar inte trafiken
Ny bro över Lidan behöver byggas till 2020
Publicerad Thursday, 11 September 2008, 16:24 av Björn Smitterberg
Att göra Kållandsgatan fyrfilig, eller att bygga en ny bro över Lidan, är förslag i den trafikanalys som konsultföretaget Tyréns presenterat. Bilister som kommer från andra gator kommer i framtiden inte att kunna göra vänstersväng – det blir inte tillräckliga luckor i trafiken för det.
I stället kommer Tyréns med radikala förslag. Ett innebär att en ny bro byggs från Västra Hamnen över till Östra hamnen som kopplar samman Jungmansgatan med Strandgatan.
Ett annat förslag är att bredda Kållandsgatan till en fyrfilig väg. Det kommer, enligt analysen att bli bilköer ända upp på Nya Stadens torg från trafikljusen i korsningen mellan Västra Hamnen och Kållandsgatan vid Rörstrandsbron. Och köerna från samma trafikljus österut kommer att gå tvärs igenom den nya rondell som just nu byggs och som därmed blir igenkorkad.
Broarna över Lidan väntas om några år – senast 2020 – få bära mellan 50.000 och 55.000 fordon per dygn. Det klarar broarna inte, och därför är det nödvändigt att något görs. Ett ytterligare alternativ är att riksväg 44 byggs ny och får en ny förbindelse över Lidan. Då kommer nuvarande Ringleden att få en helt annan karaktär och kan avlasta trafiken i staden.
När det gäller parkering förordas att det skapas en stor byggnad med parkeringsmöjligheter vid Åhléns och den kan användas för att styra trafiken bort från de centrala delarna.
Konsulterna vill också att det utreds en ny trafiklösning för korsningen mellan Mellbygatan och Esplanaden.
Rapporten kommer inom kort att presenteras för politikerna i Samhällsbyggnadsnämnden.
Tog man inte reda på detta innan man började bygga allt som nu byggs på aktuell gata? Verkar liksom så märkligt att vi bygger lite här och lite där och sedan kommer ett facit som visar att inget blir bra?
Gör trafiklösningar som tvingar bilisterna bort från stadskärnan mellan Rörstrand – Esplanaden, älven och Rudenschöldsg. Ett relativt bilfritt centrum bidrar väl också till småstadscharmen? Man måste lära folk att det inte är farligt att gå ett par hundra meter.
Helt underbart att det äntligen finns möjlighet att skapa ett inre sjöliv i Lidköping! Ta verkligen detta tillfälle i akt och se hur exempelvis Åmål har gjort, där även större båtar ges möjlighet att åka in i stan. Öppningsbar eller hög bro, där båtar kan passera och gästhamn inne i Lidköping!
Tycker det är sjukt att vi bygger för att det kommer bli mer biltrafik. Är det inte “meningen” att vi ska minska på vårat bilåkande? Bättre att lägga pengarna på mer utbyggd kollektivtrafik och hålla bilarna borta från innerstan.
Öppna eller ta bort rörstrandsbron.
Gör Lidköping båtvänlig som ex en gästhamn, det skulle bli ett rejält uppsving för staden, garanterat !
De som projekterade/byggde/beslutade om att Rörstandsbron inte skulle kunna öppnas måste haft hjärnsläpp.
Idiotiskt att dra den stora trafiken den vägen.
Ingen större överraskning det här,problemet har funnits ett tag.
Lidköping växer varje år vi bygger villor som tokar på majåker,råda mosse,stenhammar och sjölunda för att nämna de flesta,inte så konstigt att vi får trafikproblem det tillkommer ju folk hela tiden och med dom bilar.
Passa på och bygg R44 flera km söder om Lidköping, och söder om Filsbäck-Truve området, då får man bort den tunga trafiken som går genom Ågårdsrondellen och österut. Tänk om en lastbil med miljöfarligt gods välte i ngn av R44-rondellerna, inga roliga konsekvenser då för stadens del.
Du har rätt i en del där Uffe, samtidigt vill inte jag att Lidköping ska bli som Mariestad. Hur många åker in där nu för tiden? Man ligger på E20 och åker förbi. Risken är att det kan bli något sådant här också med en ny väg för långt ifrån Lidköping. Det har sina för- och nackdelar.