Så vill regeringen bygga järnvägar och landsvägar
Men riksväg 40 – inte E20 – får pengar
Publicerad torsdag, 11 september 2008, 13:18 av Redaktionen
Det är tydligt att regeringen satsar på att bygga ut vägen mellan Göteborg och Stockholm genom att ansluta riksväg 40 med motorvägsstandard i Jönköping till E4.
Satsningen på Trollhätte-vägen fortsätter.
Regeringen presenterade i dag sin satsning på vägar och järnvägar.
I dag presenterar partiledarna i Allians för Sverige den enskilt största satsningen på infrastruktur som någonsin gjorts i en budgetproposition. I budgetpropositionen för 2008 gjordes en förstärkning på väg och järnväg med drygt 1 miljard kronor per år. Nu satsas ytterligare 7,6 miljarder kronor i en särskild närtidssatsning under 2009 och 2010. För de kommande två åren innebär det att 10 miljarder kronor satsas på att åstadkomma förbättringar i hela landet för pendlare och transportberoende företagare.
Genomförandet av de nu gällande investeringsplanerna för vägar och järnvägar är kraftigt försenade, inte minst därför att planerna redan från början var underfinansierade. Dessutom har investeringskostnaderna ökat kraftigt, till stor del beroende på att priserna i anläggningsbranschen stigit betydligt snabbare än i andra branscher. Genom en närtidssatsning kan angelägna investeringar i hela landet tidigareläggas, i syfte att öka tillgängligheten till transportsystemet.
Utvecklingen av Sveriges ekonomi och befolkning har stor inverkan på transporterna.
De senaste årens tillväxt har lett till att trafiken på vägarna ökat och till att järnvägstransporterna nått historiskt höga nivåer. Den ökade trafiken har inneburit kapacitetsproblem i form av förseningar och flaskhalsar, ökat slitage samt växande externa effekter i form av bl.a. ökad miljöbelastning och bristande trafiksäkerhet.
Alliansarbetsgruppen Tillväxtregion Sverige presenterade före valet 2006 rapporten ”En rivstart för Sverige”. I den fanns följande utfästelser om infrastrukturen:
– Ökade anslag till kommunikationer och infrastruktur.
– Öppna för alternativ finansiering av infrastruktur.
– Fungerande och attraktiv kollektivtrafik ändamålsenlig för alla landsändars olika förutsättningar.
Under 2009 och 2010 kommer regeringen satsa 10 miljarder kronor på att åstadkomma förbättringar för pendlare och transportberoende företagare. Satsningen omfattar projekt i hela landet. Närtidssatsningen sker dels genom den förstärkning om drygt 1 miljard kronor per år som gjordes i och med budgetpropositionen för 2008 , dels genom att regeringen nu tillför ytterligare nära 8 miljarder kronor till infrastrukturen under 2009 och 2010. Storleken på denna närtidssatsning kan jämföras med det befintliga anslaget för investeringar, som i 2008 års budget uppgår till 14 miljarder kronor. Det innebär att regeringens satsning på investeringar i väg och järnväg under 2009 och 2010 innebär en kraftig förstärkning.
Med närtidssatsningen säkerställs att prioriterade projekt kan byggstartas tidigare. Det gäller projekt runtom i hela landet. Exempel på projekt som kan byggstartas tidigare är E18-infarten mot Stockholm och E22 i Skåne, bättre vägförbindelse mot hamnen i Göteborg och ökad vägstandarden mellan Stockholm och Göteborg genom tidigareläggning av ombyggnaden till fyrfältsväg på riksväg 40 av sträckan Rångedala och Hester.
Med närtidssatsningen kan flera pågående infrastrukturprojekt tillföras extra medel för att kunna fortsätta med oförändrad planeringshorisont. Bland dessa återfinns Haparandabanan, Älvängen-Trollhättan (E45) och Nynäshamn (Rv73). Därtill kommer regeringen i budgetpropositionen föreslå en förstärkt finansiering av den pågående utbyggnaden av Ådalsbanan.
För Göteborgsregionen innebär närtidssatsningen att fyra angelägna projekt kan slutföras eller påbörjas:
1. Utbyggnaden av E 45 Älvängen-Trollhättan pågår, men har visat sig bli betydligt dyrare än vad som tidigare beräknats. Utan tillskott skulle tempot i projektet behöva bromsas upp. Genom närtidssatsningen kan vägen i stället bli klar två till tre år tidigare än vad som annars varit fallet.
2. Göteborgs hamn är Nordens största hamn och en viktig hamn för stora delar av svensk exportindustri. Vägen till hamnen är tungt trafikerad och har vissa flaskhalsar. Genom närtidssatsningen kommer denna vägsträcka kunna förbättras.
3. Genomförandet av planeringsarbetet för den nya Älvförbindelsen säkerställs, med syfte att möjliggöra de kommande beslut som behöver tas om utbyggnad. Enligt de besked som regionen/kommunerna givit kommer de att medfinansiera byggnationen av Älvförbindelsen.
4. Rv 40 Rångedala-Hester är den kvarvarande, felande länken innan hela Rv 40 Göteborg-Jönköping är utbyggd till mötesfri standard. Genom närtidssatsningen kommer detta projekt äntligen kunna påbörjas och vägstandarden mellan Stockholm och Göteborg blir bättre. Projektet innebär att sträckan byggs om till fyrfältsväg.
En stor andel av persontransporterna på järnväg sker i de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Den täta trafiken med fjärrtåg, regionaltåg och godståg gör att systemen är särskilt störningskänsliga och att de störningar som inträffar drabbar många resenärer. För att förbättra punktligheten i järnvägssystemet i Stockholm/Mälardalen ökade regeringen i 2007 års ekonomiska vårproposition Banverkets anslag med 125 miljoner kronor. Effekterna har blivit ökad punktlighet och ökad kundnöjdhet.
I närtidssatsningen ingår liknande riktade kraftsamlingar för både Skåne och Göteborgsregionen. Dessa kraftsamlingar består av investeringar för att förbättra systemens kvalitet och av förstärkningar på drift- och underhållssidan. Syftet är att öka tillförlitligheten och punktligheten i trafiken.
Godstrafiken på järnväg har ökat och efterfrågan bedöms fortsätta öka, vilket innebär behov av investeringsåtgärder. I närtidssatsningen ingår kapacitetsåtgärder i Bergslagen, som syftar till att förbättra det viktiga godsstråket på järnväg som går från Bergslagen, genom Värmland väster om Vänern, till Göteborg. Andra exempel på satsningar som nu kan genomföras är kapacitetsåtgärder på Ostkustbanan och i Norra Sverige, liksom investeringar i Haparandabanan och Emmabodabanan. I samband med budgetpropositionen kommer regeringen även att föreslå en finansiering av Ådalsbanan som innebär att denna kommer kunna färdigställas i nära anslutning till Botniabanans färdigställande.
Vid sidan av de storstadssatsningar som presenteras ovan finns utrymme för ett antal andra järnvägs- och vägprojekt över hela landet. Den samlade listan över projekten i närtidssatsningen kommer att presenteras av regeringen inom kort.
I den infrastrukturproposition som den förra regeringen presenterade 2001 ingick en närtidssatsning på 12 miljarder kronor under åren 2002-2004, dvs. 4 miljarder kronor per år. Av dessa var 8 miljarder kronor lån och bara 4 miljarder kronor verkliga anslagsökningar.
Var är nu de politiker som så storsint utlovade satsningar på E20 före valet? Cecilia Widegren och Holger Gustavsson får gärna motivera varför E20 inte får något denna gång heller!
Håller med dig Oven. Det är tydligen bara storstäderna som gäller när man ska få nya vägar.