Möte om kommunpengar till riksväg 44
Publicerad onsdag, 08 oktober 2008, 13:50 av Björn SmitterbergPå tisdag kommer kommunstyrelsens arbetsutskott och Vägverket att mötas för att diskutera framtiden för riksväg 44.
På dagordningen för mötet står bl a:
– utformning av Lidköping – Risa
– utformkning Gillstad – Lavad
– behov av cykelväg
– eventuell kommunal medfinansiering
– Tidplan för arbetet
För att bygga ut hela sträckan mellan Lidköping och Grästorp till 2+1-väg vill Vägverket att Lidköpings kommun förskotterar eller bidrar med 100 miljoner kronor.
Varför tar de inte upp ”problemet” med Filsbäck. Det finns väl inget samhälle i Sverige som är så hårt trafikerat sommartid som Filsbäck. Det är inte bra övriga tider på året heller.
Riksvägar ska inte behöva ha 50 sträckor. Dra 44:an förbi Filsbäck först. Sen kan man ändra 44:an söder ut.
Tack Lynx!! Håller med dej i din kommentar.
På 44an söderut tänker dom sätta vajerräcke det är ju isak hedersvärd. Men cykelväg vill dom helt spara in så de är helt säkra på att ingen skall våga sig på att cykla till Lidköping söderifrån utan måste ta bilen.
Håller med LynX
Förövrigt borde 50-sträckan mot Lidköping förlängas till Klovets rastplats.
Jag tycker man skall börja med 44 an söderut och sedan kan man fixa den österut om det finns några pengar kvar.
Var tog Filsbäck vägen??? Måste allt vägverket gör vara så bakvänt…ta bara ”stump-motorvägarna” vid Götene resp. Skara-Axvall för att inte tala om Skövde-”lite mot Jönköping”. Pengaslöseri och inkompetens på hög nivå…
Håller med Lynx. Varför finns inte sträckan österut från Lidköping genom Filsbäck till Källby med, R44 borde där ha en annan sträckning, egentligen även dra R44 med den tunga lastbilstrafiken en bra bit söder om stan, ej genom alla rondeller som tex Ågårdsrondellen.
Att dom inte passar på att göra en ny väg från Källby till Lidköping. Nu när dom ändå ska göra en ny infrat till Källby. Bygg vägen så den kommer ut på 184:an (Lidk. – Skara)
44:an har varit på tapten sedan 50-talet. Redan då tog markägare i filsbäck kontakt med både kommun och vägverk.
Det stora problemet med 44:an är att det ligger en golfbana ”i vägen” o undra hur många beslutsfattare som spelar där……
Det finns sämre vägar än 44:an, men någonstanns ska man ju börja så varför inte med 44:an.Det skapar ju lite fler arbetstillfällen om man renoverar vårt vägnät, vilket behövs då man läser om varslad personal dagligen i tidningarna.
Håller med samtliga om att Filsbäck är problemet.
Tycker också att utfarten från Margretelund skulle ha förbjuden vänstersväng. Det är skymd sikt pga. vägräcket och hastigheten är otroligt nog 90 där. Stress genom kö-bildningar -trafiken skulle gå genom skararondellen stället.
Jeppe hälsar!
Lika bra att jag beklagar den idiotiska 70-begränsnigen förbi Götene. Otroligt att en så bred o problemfri sträcka har 70. överallt fri sikt och vägrenar. Jfr E-20 på andra håll eller förbi Lidköping där det är 90.
Jeppe hälsar all igen
70 begränsningen förbi Götene är nog för att dom på ängvägen ska kunna sova gott om nätterna.