Gå direkt till Nyheten (Spår 2 10,47: Stationen blev Resecentrum)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 17 juni 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Spår 2 10,47: Stationen blev Resecentrum

Publicerad Saturday, 11 October 2008, 11:40 av Björn Smitterberg

Vid pass 10,46 kom tåget med hedersgästerna – de flesta sägs ha stigit på i Framnäs – till Lidköpings Station och strax efteråt invigdes stationen som ett resecentrum för tåg och linjebussar.

Invigare var Leif Blomqvist, Göteborg, ordförande i styrelsen för Västtrafik, och kommunalrådet Kjell Hedvall. Båda har stora förhoppningar om Kinnekullebanans och busstrafikens framtid.

– Miljökrisen, energikrisen och finanskrisen talar för kollektivtrafiken, sa Leif Blomqvist.

– Satsningen på en modern station för tåg och bussar visar att vi i Lidköping verkligen vill ha Kinnekullebanan.

 

På bilden ser det kanske ut som att invigningen trasslat till sig, men i själva verket skulle Leif Blomqvist och Kjell Hedvall knyta samman ett blågult band mellan en buss och ett tåg. Och det blev en lyckad sammanbindning trots att bilden kanske antyder något annat.

Invigningen blev något av en folkfest – för den involverade hela Sockerbruket som var öppet upp till taknocken där många passade på att se Lidköping från festlokalen högst upp, Sockertoppen. Andra var mer intresserade av att se de lokaler som Stadsbiblioteket förväntas få. Mycket folk var det i alla fall, och Järnvägsgatan visade verkligen upp sig som ett promenadstråk.

Men alla bilister blir inte glada – övergångsstället mellan Järnvägsgatan och stationen kräver stor uppmärksamhet.

– Kinnekulletåget hör till överraskningarna. Sedan Västtrafik tog över har utvecklingen varit mycket god och vi har överraskats av att prognoserna inte hållit – utvecklingen har varit bättre än väntat. Därför går det fulla tåg emellanåt mellan Göteborg och Lidköping. Nästa år får Kinnekullenbanan tre nya moderna tåg, då ska det bli bättre.

Tågresandet i Västtrafik har ökat 14 procent i år.

41 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Götenebo
Gäst
Götenebo
11 October, 2008 12:15

Det är ju lite klantigt att inte bygga en gångbro över järnvägsgatan när man ändå höll på att bygga.

en som alltid buss- o tågpendlar
Gäst
en som alltid buss- o tågpendlar
11 October, 2008 02:23

Något bör göras snartast för undvika olyckstillbud o trafikhinder mellan bil/buss- och gångtrafik över Rörstrandsleden. Gångbro är inte lämplig med tanke på äldre och handikappade. Mest lämpligt är istället en undergångstunnel. Kanske något dyrare men mindre “förfulande” i stadsbilden då plats finns

Lady.Al.Capone
Gäst
Lady.Al.Capone
11 October, 2008 02:50

Passerade övergångstället som leder från Rececentrum med bil.I rondellen var det trafikkaos, alla som kom från hamngatan blev stående då de ej kom fram på grund av att det hela tiden passerade folk över övergångsstället från Rececentrum.Illa genomtänkt med detta övergångsställe.

Rembrandt
Gäst
Rembrandt
11 October, 2008 03:14

Jag riktigt jädra klantigt. Kommer ju vara hur många som helst som går över där nu.

Lid bo!
Gäst
Lid bo!
11 October, 2008 03:42

Håller me dig Götenebo!! klantigt av lidkomunen….

Leif
Gäst
Leif
11 October, 2008 04:02

Fullständigt vansinnigt att inte göra en tunnel eller gångbro. Hela Rörstrandsleden är fullständigt sönderhackad för bilism.
Från resecentrum bort till rörstrandsövergången.
Lika bra att göra om leden till gågata

Mia
Gäst
Mia
11 October, 2008 05:28

Det vill till radikala grepp för att få innerstadstrafiken att flyta! Wennerbergsvägen – Esplanaden måste bli ett användbart alternativ, kanske med utfart “gamla vägen” genom skogen ut på Ringleden. Rörstrandsleden skall vara för dem som har något att uträtta i centrum, inte som genomfartsled.

Göran Larsson
Gäst
Göran Larsson
11 October, 2008 05:57

Äntligen kunde vi inviga vårt resecentrum vilket kommer att utöka vårt kollektivtrafiksåkande ännu mer på sikt ! Självklart så måste vi följa detta med passagen till vårt resecentrum och det kan ju innebära åtgärder framöver såsom ovan nämns ! Jag vill ändå glädjas av att vi nu har ett RESE-C

Hästkraft
Gäst
Hästkraft
11 October, 2008 06:01

Det planeras ju ytterligare en korsning – Lidl-rondellen. Varför inte hänvisa trafiken runt stan i större utsträckning än genom den. All hamntrafik bör gå Jungmansgatan och ut mot Skararondellen (eller omvänt) Kanske en gräns för tung trafik på Rörstrandsbron – endast bussar av tunga får köra över?

Doglas
Gäst
Doglas
11 October, 2008 06:59

När nu Götenebo känner till problemet kan det ju vara klokt att ställa bilen och ta en promenad. Inte kan man väl på fullt alvar påstå att vi har några större problem med trafiken i Lidköping?

Erik Sandblom
Gäst
Erik Sandblom
11 October, 2008 07:06

Ställ bilen och cykla istället. Man cyklar ju från ena änden av Lidköping till den andra på en kvart.

Seneca
Gäst
Seneca
11 October, 2008 08:10

Att ge järnvägsgatan glansen tillbaka är trevligt, men dumsnålt utan gång/cykeltunnel. Var ansvariga oroliga för den vandalisering som följer visst klientel?
Intressant vad som är planerat inför den byggtrafik Hamnstaden kommer att förorsaka. Utan gångtunnel kan byggnationen dra ut på tiden.

Rikard Lokförare
Gäst
Rikard Lokförare
11 October, 2008 08:29

Den miss dom gjort är att dom inte byggt en undergång när man ska passera spåren och ta sig upp på plattformen. Eller övergång över spåren och ner på platformen. Övergångar då folk går över spåren skall arbetas bort. Så resoneras det i övriga Sverige men tydligen inte i Lidköping. Tänk på lokförarna

benny B
Gäst
benny B
11 October, 2008 09:29

håller med dom som bor i råda och majåker behöver inte åka bil in till stan

Michael Malmborg, KD
Gäst
Michael Malmborg, KD
11 October, 2008 10:49

När frågan var uppe i fullmäktige påpekade jag att det inte kommer att fungera särskilt bra utan gångtunnel eller övergång. Till svar fick jag från de styrande socialdemokraterna att en övergång är “en främmande fågel” i Lidköping… Får se hur länge det dröjer innan vi får välkomna vår nya fågel.

patrik
Gäst
patrik
11 October, 2008 11:20

Det finns ju en gångtunnel redan som går längs älven, kanske dags att använda den. Kan inte tänka mig att det ska behövas byggas någon mer, dessutom finns det ju en övergång från majorsallén och att då få en till över/undergång däremellan känns väldigt sådär.

andreas
Gäst
andreas
12 October, 2008 02:22

Underbart! Hoppas mycket på de nya tågen; fick sitta på golvet fram till Herrljunga i fredags senast, samt missade bussen p.g.a. försenat tåg i andra riktningen då den precis avgick från torget, vilket ju skulle sluppits en dag senare. Detta kommer att bli bra!

Lady.Al.Capone
Gäst
Lady.Al.Capone
12 October, 2008 09:07

Vid övergångsstället över Rörstrandsleden från Rececentrum handlar det ju om människoliv och bör prioriteras före allt annat.Här passerar även många skolbarn på en dag.Inför gångtunnel eller gångbro.

Grodan
Gäst
Grodan
12 October, 2008 11:34

Jag håller med om att det borde byggas en gångtunnel till resecentrumet.Även borta vid rörstrandsparkeringen till torget

Madelene
Gäst
Madelene
12 October, 2008 11:57

Hur skulle det vara om de som klagar på att de inte finns gångtunnel istället gjorde som dem som är påväg till resecentrum – åka tåg eller buss. Man kan även cykla som tidigare påpekats från ena änden till den andra på 15min. Lata människor som använder bilen överallt. fort.

Madelene
Gäst
Madelene
12 October, 2008 11:58

t.o.m dem som ska till sockerbruket för att träna tar bilen. Cykla eller gå istället så får ni än mer motion.

Yvonne
Gäst
Yvonne
12 October, 2008 02:03

Vilket gnäll!

Finns det inget positivt?

Lady.Al.Capone
Gäst
Lady.Al.Capone
12 October, 2008 02:39

Svar till Madelene.Nu gäller inte diskussionen att cyckla eller åka bil,utan säkerheten för de som går.Inte brukar du väll släpa på cyckeln på tåget eller bussen????Jag har aldrig sett någon annan som gör det!

Ulf
Gäst
Ulf
12 October, 2008 04:23

Madeleine: Tror du på allvar att Lidköping tar slut vid stadsgränsen? Det har inte fallit dej in att det finns människor som bor på avstånd där det inte funkar praktiskt att cykla? Eller skall jag sälla bilen vid stadsgränsen för att sedan cykla fram till Sockerbruket?

Lidköpingsbo
Gäst
Lidköpingsbo
12 October, 2008 04:25

Det har varit mycket positivt under ombyggnaden av stationsområdet att de som befinner sig på Sockerbruket har slutat parkera sina bilar på cykelvägen utanför, hoppas bara de har insett att de även i fortsättningen ej ska parkera sina bilar där.

Grodan
Gäst
Grodan
12 October, 2008 06:30

Ja cykla är bra,men det är många som har ett par mil att åka till och från stan.Jag cyklar själv ca 8 km till och från jobbet

Lady.Al.Capone
Gäst
Lady.Al.Capone
12 October, 2008 09:23

Kan bara konstatera, att med alla cycklister och gångare som passerar över rörstrandsleden för att ta sej till Rececentrum så är det en stor miss att man ej byggt en undergång eller övergång för gångare och cycklister.Människor är mjuka o bilar hårda!

andreas
Gäst
andreas
12 October, 2008 09:56

Händer allt att folk tar med cykel på buss/tåg, men det kostar ju extra, och går ej på stadsbussarna.. Upp till en mil med okej cykelväg måste väl ändå vara helt okej att cykelpendla, kommer ihåg från när jag jobbade i sta’n att det var många ensambilister i kö man cyklade om på sina 5km vissa da’r.

Madelene
Gäst
Madelene
12 October, 2008 10:55

Klart det är befogat att ta bilen i vissa fall. Men inte f*n kan alla som åker bil bo 1mil utanför stan…? Vad har att ta med cykeln på tåget med saken att göra? Men visst det har hänt att jag gjort det plus att ja sett andra göra det många gånger.

Rikard lokförare
Gäst
Rikard lokförare
12 October, 2008 11:21

Mitt första inlägg handlar inte om någon korsning med vägtrafiken utan jag pratar om dom gångfållor dom byggt över spåren. Det var det jag menade i första inlägget. Bort med dom och se till att bygga bro över spåren och ner på perongen eller plattformen som det igenligen heter eller bygg tunnel

Rikard lokförare
Gäst
Rikard lokförare
12 October, 2008 11:26

Ett tåg stannar inte lika snabbt som en bil och en påkörning mellan människa och tåg slutar bara på ett sätt. Det finns liv att rädda. Tänk på arbetsmiljön för oss lokförare som inte kan stanna om någon skulle missa att vi rullar och går ut i spåret på övergången mellan resecentrum och sockerbruket

Kim Thieme
Gäst
Kim Thieme
12 October, 2008 11:47

Undergångar vid resecentrum och vid övergångstället vid jysk… det heter ju Rörstrandsleden… för att få bort trafiken från skaragatan och centrum.

Nisse Hult
Gäst
Nisse Hult
13 October, 2008 07:52

Ska folk ta sig till och från Resecentrum också? Tänkte inte på det!

Hmm...
Gäst
Hmm...
13 October, 2008 07:56

Till er som gnäller över att det inte finns någon gångtunnel/gångbro, men att det även skulle bli fult ingrepp i stadsmiljön. Har ni glömt den gångtunneln som vi har, ligger ca 75 m från resecentrum?? Ta bort övergångstället vid resecentrum och hänvisa de gående till den befintliga gångtunneln.

HIC
Gäst
HIC
13 October, 2008 09:33

Det finns ett intressant förslag som Näringslivsfastigheter tagit fram och som bygger på att man gör en gångbro hela vägen från järnvägsgatan via stationen och rakt in i Sockerbruket. Denna gångbro kan göras “genomskinlig” och arkitektoriskt snygg. Satsa på ett säkert alternativ direkt.

Mia
Gäst
Mia
13 October, 2008 09:45

Tunnel Rörstrandsparkeringen-Torggatan diskuterades när Torggatan byggdes om. Skall den inte slutta alltför brant och bli ett fysiskt hinder för många, kommer den att bli mycket lång.Kan bli ett “tillhåll” och dessutom blåshål vid vissa vindar.

olle
Gäst
olle
13 October, 2008 04:51

ja, varför inte göra så som de gjort i Stockholm där de har en tunnel under hela Sergels torg med affärer och annat, ganska trevligt och skönt att man kan gå under all trafik och undvika dåligt väder! eller ha en glasbro som den i Skövde central så får alla resenärer säker väg till tåget också!

Ulf
Gäst
Ulf
13 October, 2008 08:42

Olle: Sergels Torg kallas även för “plattan” och har varit värmestuga för narkomaner sedan mitten av 70-talet. Idén är nog god, men exemplet lär avskräcka ;)

GS
Gäst
GS
17 October, 2008 10:22

“Resecentrum” blev ganska bra, funkar lika bra att åka buss därifrån som från torget. Det jag saknar en tydligt placerad klocka, som den på Rådhuset eller “Tidpunkten” på framsidan av resecentrum i Skövde.

GS
Gäst
GS
17 October, 2008 10:26

Fast namnet “resecentrum” är ganska överdrivet tycker jag, Ett riktigt sådant är det inte eftersom det inte finns någon kundtjänst för varken tåg eller bussar från Västtrafik, bara korv och hamburgerkiosk samt tidnings och godisförsäljning. Men det kanske är typiskt Lisch, vi kallar ju lidan en älv.

Erik
Gäst
Erik
19 October, 2008 08:58

Var skall man parkera bilen när man skall åka tåg? Går bra att parkera tidigt på morgonen men sen är parkeringen på andra sidan älven fylld. Det är även för dåligt med parkeringsplatser för besökande till Sokerbruket kvällstid. I detta området behövs parkering inte på torget.