Fazer köper konkurrenten Lantmännen Färskbröd
Publicerad Tuesday, 14 October 2008, 11:10 av RedaktionenFazer-koncernen förvärvar svenskt bageriföretag Lantmännen Färskbröd och blir därigenom näst störst på den svenska bagerimarknaden. I köpet ingår ett av Sveriges mest kända och populära varumärken Skogaholm. Fazer kommer under de närmaste tre åren att investera över 50 miljoner euro i sin bageriverksamhet i Sverige. Fazer har sedan tidigare ett stort bageri i Lidköping.
Genom affären uppnås en rad synergier, framförallt inom distribution, vilket gör att Fazer Bageri tar vara på potentialen i Lantmännen Färskbröds verksamhet och den kompetens som finns. Detta ger även bästa möjliga framtidsutsikter för populära Skogaholmslimpan och övriga brödsorter.
Den för svenskarna mycket populära Skogaholmslimpan kommer inte att förändras utan fortsätter bakas på svenskt mjöl i svenska bagerier, liksom övriga brödprodukter som följer med affären. Varumärket Axa följer inte med i affären och Fazer kommer stegvis att integrera Axa-bröden i sin egen varumärkesportfölj.
– Vi har hitintills ökat vår marknadsandel i Sverige främst med hjälp av nyheter. Nu fortsätter tillväxten med ett bredare produktsortiment som vi kommer att utveckla i enlighet med de svenska konsumenternas smakvanor och önskemål, säger Markku Numminen, verkställande direktör för Fazer Bageri-divisionen.
Fazer-koncernen har verksamhet i åtta länder och betraktar Sverige som sin andra hemmamarknad. Utöver bageriprodukter erbjuder Fazer även måltidstjänster och konfektyr. Fazer-koncernen omsatte 2007 över 1,2 miljarder euro och har totalt 15 000 anställda. I Sverige har Fazer idag omkring 2 300 anställda och en omsättning på ca 230 miljoner euro, där Fazer Bageris omsättning 2007 uppgick till 56 miljoner euro. Företaget har cirka 600 anställda och bagerierna ligger i Lidköping och Lövånger.