Två gymnasieelever reser till Zambia
Publicerad tisdag, 21 oktober 2008, 14:24 av Björn SmitterbergTvå elever vid De la Gardiegymnasiet kommer att tillsammans med tre lärare tillbringa tio dagar av höstterminen i Zambia. Hanna-Stina Ivarsson från Mariestad utbildar sig till målare och Joeline Lindqvist från Lidköping går Mediaprogrammet. Dessa båda har utsetts bland många att åka till Afrika.
– Under de här dagarna skall vi förbereda för ett större utbyte som ska ske om cirka ett år, då skall 16 elever följa med, säger rektor Thomas Sjögren Amcoff.
– Kommunen står för en liten del av kostnaden – cirka 25.000 kronor, medan ett speciellt program för utbyte som Sida står för betalar huvudparten.
De la Gardiegymnasiet har tidigare haft utbyte med Zambia. Det utbytet skall nu återupptas. Bl a skall elever från Zambia resa till Sverige.

