Gå direkt till Nyheten (Lidköpings kommun drar i investeringsbromsen?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 17 juni 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Lidköpings kommun drar i investeringsbromsen?

Publicerad lördag, 25 oktober 2008, 10:53 av Redaktionen

Finanskrisen i världen innebär att nedgången i värdet på kommunens i olika fonder nu gått ned med närmar 400 miljoner kronor. Det skriver kommunalrådet Kjell Hedvall i sin privata blogg.

Samtidigt förvarnar han om att prognoserna pekar mot två alternativ – besparingar i verksamheterna eller skattehöjning.

Under de närmaste veckorna kommer kommunledningen att börja diskutera investeringarna de kommande åren och allt pekar mot att det blir en skarp inbromsning.

Enligt Kjell Hedvall är dock det allvarligaste i sammanhanget om arbetslösheten börjar växa och bli hög.

41 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Observer
Gäst
Observer
25 oktober, 2008 11:58

Att hamna i denna situation är nu ofrånkomligt. Men att erkänna att man startade ett intressebygge 5 i 12 är en katastrof! De pengarna hade bidragit till en mildare investeringsbroms på annan verksamhet! Vi behöver en bandyhall. Men var finns det ekonomiska ansvaret?

Observer
Gäst
Observer
25 oktober, 2008 11:59

Vill nu gärna ha kommentarer till investeringsstoppete från ansvariga för skola och utblidning, barnomsorg, äldre och hadikapp omsorg. Och framförallt från Jan-Erik Bengtsson i socialnämnden. Vad innebär den ekonomiska bromsen för er verksamhet???

Spectatio
Gäst
Spectatio
25 oktober, 2008 01:23

…..ett EVENTUELLT svar kommer troligen enbart från Hedvall eller G. Larsson…..eller möjligen Melani som är en person med stark integritet och patos för de grundläggande hörnstenarna i samhällsutvecklingen.

Karin Andersson
Gäst
Karin Andersson
25 oktober, 2008 04:39

Varför vara kritisk mot Hedvall alla politiker var ju med ett eller två personers undantag helt överens om bygget. Det finns inget parti som är emot alla är för bygget, så därmed är hallbygget politiskt ointressant.

peter andersson
Gäst
peter andersson
25 oktober, 2008 05:17

det är ganska konstigt att så mycket pengar som är placerade i fonder inte har en förvaltare som bevakar investeringen alltså sälj när det börjar knaka . den som är ansvarig för placeringen borde få ta sitt ansvar

I won't pay
Gäst
I won't pay
25 oktober, 2008 05:54

Uppdatera er gärna på mina debattartiklar om kapitalförvaltningen från 23, 24 och 27 september! Om politiker i alla läger dragit i nödbromsen då, hade tappet varit mindre än hälften i dag. Förvaltning med ansvar för skattebetalarnas pengar i enlighet med kommunallagen… jo, pyttsan!

I won't pay
Gäst
I won't pay
25 oktober, 2008 06:09

Enligt SVT:s Västnytt ämnar politikerna dessutom fortsätta att spekulera. Denna gång genom att låna till investeringar och drift. Hoppet står till att börskurserna ska vända uppåt, vilket inte är annat än ny spekulation. Kommunen får högre räntekostnader – vi får en skattehöjning.

kjell hedvall..
Gäst
kjell hedvall..
25 oktober, 2008 06:50

Nu är ni igång igen…Observer med sina märkliga kommentarer framförallt. Bengtsson i Socialnämnden berörs överhuvudtaget inte av investeringar.

GS
Gäst
GS
25 oktober, 2008 06:59

Jag är inte jätteinsatt men det sista du skriver I won’t pay att ”Kommunen får högre räntekostnader – vi får en skattehöjning.” är väl också en spekulation från din sida?

Peter
Gäst
Peter
25 oktober, 2008 07:10

Börserna vänder alltid uppåt, det svåra är att veta när. Nu gäller det bara att sitta stilla i båten och inte göra något förhastat. Jag hoppas att man inte har räknat med att finansera hallen med avkastning från aktiekapitalet.

I won't pay
Gäst
I won't pay
25 oktober, 2008 07:35

Hej GS! Läs kommunalrådets blogg – kraftigt sparprogram eller skattehöjning 2010. Det blir faktiskt omöjligt att få ihop kommunens budget annars, eftersom man varje år räknar med en viss avkastning (2008: 70 MSEK) i driftsbudgeten. Får du ingen avkastning, måste du dra ner eller höja skatten.

kjell hedvall..
Gäst
kjell hedvall..
25 oktober, 2008 10:55

I wont pay,,,,,typisk borgare,,,,orsaken till att vi måste höja skatten är de kraftigt förväntade kostnaderna på socialen för arbetslösa som är utförsäkrade enligt den s,k arbetslinjen.,..samt de minskade skatterna p.g.a arbetslösheten..har inget att göra med avkastning eftersom vi har nästan 700 miljoner i räntepapper…

Observer
Gäst
Observer
25 oktober, 2008 11:01

Märkliga kommentarer? Ja ja! Det står för dig! Även om inte investeringspengar används inom socialen ärdet väl att investera i människor man gör? Du vet vad jag menar men försöker med retorik! Funkar inte! Nu stiger ALLA kostnader! Evenemangshallen oxå! Så svara ärligt nu så blir inte domen så hård senare!

I won't pay
Gäst
I won't pay
26 oktober, 2008 07:49

Nu dribblar Hedvall med korten! Gör inte det! Alla partier har varit överens om spekulationen, har inget med politisk färg att göra, möjligen en tro på att marknadsekonomin alltid ska fungera… När den inte gör det höjer ni skatten, vilket drabbar de sämst ställda.

Göran Larsson
Gäst
Göran Larsson
26 oktober, 2008 08:43

Lidköpings ekonomi är trots den finansiella krisen och nedgången av vårt kapital värde inte på något sätt så svag som många andra kommuner , men det krävs eftertänksamhet i dessa tider och det gäller att satsa långsiktigt rätt och minska på rätt kostnader samt så kan vi få justera skattenivån uppåt om vi inte ska välja besparingar i driften.

nätläsaren
Gäst
nätläsaren
26 oktober, 2008 10:50

Vi skall inte blanda investeringar och drift, men ändå konstarera att nästan alltid medför investeringar ökade driftkostnader. Via kommunens hemsidan har jag läst mej till att det som kallas dialogbaserad styrning kräver att man dokumenterar visioner och framgångsfaktorer, Fortf. saknas besked. Finns det för evenemangshallen? Enkel fråga eller hur.

Klang
Gäst
Klang
26 oktober, 2008 11:01

Det är inte riktigt sant att alla var för engegemanshallen. Klang och Larsson från Fp varnade tidigt för vad ett bygge skulle föra med sig och Fp:s fm- grupp hakade på detta och gick emot förslaget i Fm

I won't pay
Gäst
I won't pay
26 oktober, 2008 11:12

Jag tror inte att man ska blanda ihop kommunens spekulation i värdepapper (som just nu lett till att nästan 400 MSEK av kapitalet är borta) med evenemangshallen. Kapitalet och dess avkastning har en mycket större betydelse för kommunens budget eftersom man valt att använda avkastningen till driften.

Villait
Gäst
Villait
26 oktober, 2008 11:47

trodde att allt gnäll över evenemangshallen skulle avta när beslutet var fattat..men vilken tur ni har att det dök upp något nytt så att ni kan fortsätta gnälla över hallen..inse hallen kommer byggas oavsett hur mycket ni gnäller och skriver hur dåligt det är..försök gå vidare nu istället börjar nästan bli pinsamt att läsa allt gnäll..

Arthursson
Gäst
Arthursson
26 oktober, 2008 11:20

Det som vissa skriver att vi spekulerar i aktier. Ja det gör vi! Om vi hade haft allt på räntebärande så skulle vårat kapital ändå vara mindre än vad det är idag trots den nedgång som har varit.

Observer
Gäst
Observer
26 oktober, 2008 11:25

Nu talar t o m GÖran Larsson om skattehöjning. Men inte om felinvesteringar! Det gäller som politiker nu att blunda på ett öga så ser man inte allt på en gång! Och Villait, fattar du inte att vi försöker ta ansvar? Ska inte Villa drabbas av ansvartagande? Men så här är det alltid på försäsongen. Stora och starka! Går över en bit in på nästa år!

I won't pay
Gäst
I won't pay
26 oktober, 2008 02:09

Vilka index jämför Arthursson med? Här två färska exempel:
1) Svenska aktier sedan 1990 +366% (SIX avkastningsindex), Svenska statsobligationer sedan 1990 +396% (OMRX T-bond index (fr Dagens Industri)
2) Svenska aktiefonder senaste 10 åren i snitt +31%, Svenska obligationsfonder senaste 10 åren i snitt +51% (fr Dagens Nyheter)

Henrik
Gäst
Henrik
26 oktober, 2008 05:09

Kan inte dom ansvariga för lidk nyttpunkt nu bara skriva att allt är bandyhallens och villas fel så slipper vi ett massa tragglande av folk som inte vet ?
Låt politikerna sköta det dom ska. Själv röstade jag blått bara på grund av att lexmon lovade en evenemangshall.

Observer
Gäst
Observer
27 oktober, 2008 07:34

Du lever i en enkel värld, Henrik! Att bara vara nöjd för att det blir en hall! Och att, utan kritiskt granskande, låta politikerna sköta det dom ska! Vakna och ta del av samhället istället för att göma dig i en hall!

Peter Funderaren
Gäst
Peter Funderaren
27 oktober, 2008 10:13

Bra Observer du har rätt det går inte att godta allt utan att granska sakerna. Om folk blev mer kritiska till olika beslut skulle det inte stå sedan och gnälla att det var fel. De som är kritiska kan i alla fall stå rakryggade när felaktiga och tokiga beslut tages.

Observer
Gäst
Observer
27 oktober, 2008 11:33

Tack Peter! Lika med dessa personer som vägra gå och rösta! De är oftast de mest kverulanta under en mandatperiod. Oftast har de avstått sin rösträtt som protest! Gå då och rösta blankt så du visar att du protesterar men tar ansvar! Att nu använda hallen för att bli nöjd ger ingen trovärdighet! Vart är samhället på väg?

Henrik
Gäst
Henrik
27 oktober, 2008 12:07

Helt rätt observer. MIn värld är otroligt enkel faktiskt. Jag jobbar sover och tittar på bandy. Vad jag vill ha är mao säng, arbete och bandyhall.

Nu är det bara en sak kvar på listan.

Spectatio
Gäst
Spectatio
27 oktober, 2008 01:01

Nu borde det en gång för alla talas om att Lidköpingspolitikerna UPPMANAR oss att bli delaktiga i den politik som förs. Det står klart o tydligt på kommunens hemsida. Väljer man som Henrik att förhålla sig passiv är det självklart ok, men att vara deltagande,kritisk o granskande uppskattas av kommunen….står det att läsa iaf…

CarinL
Gäst
CarinL
27 oktober, 2008 01:21

Kan man då förmoda att herr (fru) Observer hör till dem som inte röstat? Sign. Observer är väl en av de mest kverulanta på Lidköpingsnytt.

Spectatio
Gäst
Spectatio
27 oktober, 2008 01:31

CarinL: Man kan oxå välja att se exempelvis Observer som engagerad, kritiskt granskande och ansvarsfull som samhällsmedborgare. Andra ser det som gnäll…….vilket jag själv inte ser det som.

CarinL
Gäst
CarinL
27 oktober, 2008 01:55

Vem är det som ”väljer” det Spectatio? Är det sign. Observer och Spectatio själva som avgör detta åt alla andra?

Spectatio
Gäst
Spectatio
27 oktober, 2008 03:24

CarinL: *S*…..Absolut inte….det gör du ju alldeles på egen hand, förstås! Jag angav bara ett tänkbart alternativ till tolkning. Det är ju mångfalden av åsikter som berikar, som jag själv ser det…..en alldeles egen tolkning!!

nätläsaren
Gäst
nätläsaren
27 oktober, 2008 04:20

CarinL. För varje verksamhet i kommunen måste anges visioner och mål och dessutom hur man skall nå dit. Eftersom det inte redovisas något sån`t betr. e-hallen måste man dra slutsatsen att det inte finns något dokumenterat. För en verks. som kostar 417 mkr att bygga och 14 mkr att driva. Kan detta vara sant och överhuvudtaget möjligt??

Observer
Gäst
Observer
27 oktober, 2008 04:22

Jaha du, CarinL! Du är dömande! Låt bli det! Jag röstar! Brukar vara bland de 10-15 första i lokalen. Tycker det är det finaste jag kan göra för Sverige! Du får ha din uppfattning om mig. Det är OK tycker jag! Men jag är på olika sätt engagerad och det kan du inte ta ifrån mig! Och jag uttrycker min åsikt. Tolkningen är fri! Men jag gnäller inte!

Gunnar
Gäst
Gunnar
27 oktober, 2008 05:17

Spectatio. Jag har försökt att bli delaktig i den politik som förs genom att lämna in medborgarförslag. Att få statistik över vad som har hänt med medborgarnas förslag går ej. Detta p.g.a. att det är sådan dålig ordning på de olika förvaltningarna som behandlar dessa. ”Vem säger detta” Det svaret fick jag av ansvariga på kommunen.

lookout
Gäst
lookout
27 oktober, 2008 06:56

Observer. Du skriver att du inte gnäller. Vad är det du gör då? När du inte kommer med självbelåtna och nedlåtande kommentarer alltså.

Spectatio
Gäst
Spectatio
27 oktober, 2008 07:10

Gunnar: Att kommunens ev. strävan efter invånarengagemang utanför partierna brister kan vi nog vara överens om. Medborgarförslag redovisas i en del mötesprotokoll, men ev resonemang kring dom redovisas dock inte.
Jag själv har hakat upp mig på att man fr politikens sida försöker villkora förutsättningarna för invånardialog.

Spectatio
Gäst
Spectatio
27 oktober, 2008 08:05

Kan vi inte behandla varandra här utifrån att vi möts med olika åsikter och värderingar och därigenom ger varann möjlighet till annorlunda perspektiv??
Måste vi etikettera allt vi tycker är avvikande som….”gnäll”…?? …känns lite inskränkt o det är vi väl inte i denna stad!?

lookout
Gäst
lookout
27 oktober, 2008 09:29

Spectatio. Tyvärr så blir det väl mest ”gnäll” när kommentarerna i stort sett bara är negativa hela tiden. Det gäller ju allt från ”gaphalsar” på torget, till en evenemangshalls vara eller inte vara. Handen på hjärtat, hur många positiva, kreativa kommentarer har vi kunnat läsa här på debattsidorna. Tvivlar på att det är 10% ens.

CarinL
Gäst
CarinL
27 oktober, 2008 10:10

Observer dömer mig för att vara dömande. Har inte sign. Observer en nära vän som kan läsa hans (hennes) kommentarer högt.
”De är oftast de mest kverulanta under en mandatperiod. Oftast har de avstått sin rösträtt”, eller
”Du lever i en enkel värld, Henrik!”, eller
”Och Villait, fattar du inte att vi försöker ta ansvar?”
Vem dömer vem?

Spectatio
Gäst
Spectatio
27 oktober, 2008 10:14

lookout: Det kan ju vara ett uttryckt behov av att få göra sin röst hörd, även om man inte alltid håller med? Som jag tidigare skrivit så uppmanar faktiskt kommunen via sin sida till just deltagande i politiska frågor och det innebär med automatik att människor som har vitt skilda åsikter deltar.
Ett tecken på demokrati med flödande kreativitet.