Värden för miljarder hotas av Vänerns vatten
Lidköpingsnytt har kartor
Publicerad fredag, 31 oktober 2008, 12:11 av Björn Smitterberg
– Jag vet inte ens om det går att mäta i pengar, säger miljöskyddschefen vid Lidköpings kommun, Ann-Christine Hagaeus, om de skador som kan uppstå om de värsta farhågorna för översvämningar slår in. Det pågår nu ett intensivt arbete för att göra kartor över riskområden.
– Än så länge vet vi inte riktigt hur översvämningarna kommer att slå, säger Bengt-Göran Nilsson som arbetar vid planavdelningen i Stadshuset.
– Höjdmätningen är inte tillräckligt noggrann. Vi har kurvor på en meters skillnad i naturen – men här behöver vi komma ner åtminstone på decimeternivå. En decimeters höjdnivå på Vänern innebär åtskilliga områden som sätts under vatten på ett så platt områden som Lidköping.
– En speciell mätning ska göras med flyg för att vi skall få allt på decimeternivå.
Det värsta scenariot nu är Vänern stiger från dagens cirka 44 meter till 47,4 meter. Nivån på torsdagen var 44,15. Vid 47,4 meter sätts stora delar av Nya Stadens torg under vatten, hela Rörstrandsområdet, järnvägen stoppas, Drömstaden blir en våt Drömstad, hela Framnäsområdet med butiker och industrier, stora delar av Toftas villaområde ut till Vänerblick.
– Men problemen kommer ju tidigare, och jag kan inte tänka mig att det handlar om mindre än miljardvärden som står på spel.
Vid den senaste kraftiga översvämningen stannade nivån vid 45,67 meter – och det är Vänerns yta över havets som räknas. Då var det mycket nära att avloppsreningsverket skadades – vid 46 meter börjar det nämligen att pumpa ut orenat avloppsvatten ut i Vänern. Även om reningsverket i sig skulle fungera så kommer bräddningsbrunnarna att svämma över. Det talas om att bygga tak över reningsverket för 25 miljoner – men det finns alltså ytterligare viktiga saker att investera i här för att klara översvämningar.
I Gamlestan finns inte lika noggranna mätningar. Helt klart är att industriområdet väster om järnvägen kommer att få problem redan vid 46 meter och vid 47,4 meter är hela området upp till Skaragatan under vatten.
Även Kålland och Kållandsö drabbas. Stora delar av Kållandsö kommer att hamna under vattenytan och Bengt-Göran Nilsson har försökt hitta alla de vägar som måste höjas upp till högre nivå.
– Annars kommer delar av Kålland och Kållandsö att bli avskuret.
Kusten mot Kinneviken mellan Bösshamn och Villastranden påverkas nästan inte alls.
Däremot drabbas Kållands flacka västkust hårt. Stora i dag brukade områden kommer att hamna under vatten, vägar måste byggas om, reningsverk och stugor måste ses över.
Yttre delen av Hindens rev blir en ö i Vänern! Men inte minst stugor längs vägen ut mot revet ligger illa till ganska snabbt.
Här är kartorna ännu lite osäkra – bara några centimeter får stora effekter så än så länge vill Bengt-Göran Nilsson inte visa de kartorna offentligt – risken för att det blir fel information är för stor. Men snart har han ett bättre underlag.
– Redan nu försöker vi ju uppmärksamma den som söker bygglov på att det kan bli problem, vi kan också ställa vissa krav, säger Ann-Christine Hagaeus.
– Men det gäller ju ändå bara nybyggen – problemet är ju allt det som redan finns!
Kommunerna med Vänerkust samarbetar nu för att finna lösning på problemen och för att agera tillsammans när det gäller de att få hjälp med kostnaderna. Lidköping är den absolut största kustkommunen vid Vänern. Andra kommuner drabbas också hårt – stora delar av Källby i Götene kommun får problem.
Hamnstaden i Lidköping skall byggas ny från början – här kan skyddet byggas in. Men enligt kartorna måste gatorna höjas åtskilligt för att inte hamna under vatten – mer än en meter högre än i dag! Invallning kan göras – men det kostar mycket även det.
Ett särskilt problem är det när översvämningarna drar sig tillbaka – vilka undermineringar har då skett?
Kartmaterialet som redovisas här kommer från det programsamråd om Hamnstaden som pågår.
Klicka här för att se kartorna i större format
Nivå 46 meter
Nivå 46,5 meter
Nivå 47,4 meter
Konstigt hur det kan vara. Jag var på ett möte i våras och fick höra av en ledande kvinnlig (S) politiker, det är ingen fara att bygga hamnstaden. Man gör bara garage längst ner ifall det blir översvämmning oj o j oj hur det kan bli
Gunnar, så gör de redan i Göteborg som är betydligt värre ute. De bygger nytt vid kajerna men bygger smart så att de nya byggnaderna bildar översvämningsskydd för den äldre bebyggelsen. De har ett imponerande arbete igång där för att skydda sin stad.
USH! det är väl den där evenemangshallens fel att det kan bli översvämmning….
Jag är mest nyfiken på vilken beredskap det finns för att klara värmeverket vid en översvämmning, utan det ingen värme eller varmt vatten för större delen av stan?
Är inte kartorna bevis nog på att det är idioti att fortsätta med planerna för hamnstaden? Bygg uppe på Råda ås istället, där kan vi verkligen tala om sjöutsikt!
Självklart skall projekt sjöstaden byggas. Vänern måste ju regleras ändå via en tunnel lr liknande för att kunna möta framtida klimat problem. Finns ju många städer runt vänern som blir lidande annars
Mp och V ville först utreda utfrån alla synvinklar gällande hamnstaden innan planeringen men beslutet blev att man både skall utreda/planera samtidigt. Vi kan inte negligera det klimathot som ligger på väner-kommunerna som vi människor faktiskt har åstakommit själva . Jag tycker att det är mycket viktigt att man tar klmathänsyn vid nybygge.
Det verkar finnas alla skäl för att Mp och V skall stå på sig i denna fråga. Nu behövs krismedvetenhet och stor eftertanke både när det gäller ekonomi och planering.
Jag vill också tacka dej för att du tar dej tid till tankeutbyte med anonyma på nätet. De som ibland kallas ”korkade” utan någon urskillning. Många drivs av intresse för samhällsfrågor. De kallas ibland gemene man utan att på något sätt vilja vara gemena i betydelsen ”nedriga” eller ”lumpna”.