Högre fart på Kinnekulletåget kostar miljoner
Publicerad tisdag, 04 november 2008, 11:56 av Björn SmitterbergDet kommer att kosta miljoner att höja farten på Kinnekulletåget. Bara den lilla farthöjning som innebär att tågen mellan Mariestad och Håkantorp via Lidköping kan köra 105 kilometer i timmen i stället för 90 kostar tusen kronor per meter.
Det är en ny omfattande utredning som gjorts om Kinnekullebanans framtid som nu presenteras. Den är gjord av företaget Ramboll Sverige AB.
För 5.300 kronor per meter skulle farten kunna bli 140 kilometer i timmen.
Men för att öka farterna tillkommer en viktig kostnad: Planfria korsningar.
För att kunna utöka trafiken har länge diskuterats att bygga ett triangelspår så att Kinnekulletågen kan välja att köra via Trollhättan, Göteborg och Öxnered. Ett sådant spår beräknas kosta 60 miljoner kronor men bedöms av många också vara viktigt för att kunna köra fler turer.
Effekter på restid finns också med. Om tåget mellan Lidköping och Håkantorp kan köras i 105 kilometer i timmen i stället för 90 skulle resenärerna spara 3,5 minuter per resa. En resa mellan Lidköping och Göteborg tar i dag 92 minuter – enligt utredningen. Mellan Håkantorp och Göteborg blir det ingen förändring.
Restiden mellan Mariestad och Göteborg via Lidköping är i dag 132 minuter. Om tåget i stället körs via triangelspår till Öxnered och därefter vidare till Göteborg blir det ingen skillnad i tid. Om farten höjs till 105 kilometer i timmen skulle restiden då bli lite över 7 minuter kortare.
I tabellen finns också olika beräkningar för ytterligare satsningar – bl a med hel elektrifiering och helsvetsade spår. Då skulle resan mellan Lidköping och Göteborg – via Herrljunga – gå på 68 minuter.
Underhållet av Kinnekullebanan är bitvis eftersatt – enligt rapporten. På vissa sträckor får lokdragna tåg – exempelvis godståg – inte köras fortare än 40 kilometer i timmen. Med förbättrat underhåll bör tillåtna farten kunna sättas till 110 kilometer i timmen.
I dag är underhållet på banan budgetat till 85 kronor per meter – totalt cirka tio miljoner kronor.
140 km/h låter ju perfekt, då kan man utnyttja de nya tågens maxhastighet.
” Lidköping och Göteborg – via Herrljunga – på 68 minuter ” – Smaka på det! Det vore fantastiskt smidigt!
En annan aspekt är att det vore positivt för Lidköping som helhet om vi kunde få del av Göteborgs och Trestads arbetsmarknad och vice versa. Lägg därtill att Lidköping med omnejd även blir mer tillgängligt för turister och andra tillresande.
Låt oss hoppas på en upprustning av banan. :-)
Låt oss
Helsvetsade spår vore underbart. å slippa dunket varje gång ny räls börjar. Väldigt jobbig, och det vore bra om det gick fortare att åka tåg mellan lidköping och göteborg.
Fånigt att tågen måste ha separata banor från biltrafik trots att de kör i samma hastighet. Banverket borde laga denna så eftersatta bana som så många åker på.
Bättre laga det som e dåligt istället, typ tågövergångarna vid Risa, Esplanaden och Ringleden mellan brandkåren/McDonalds, inbromsningar och gaspådrag e ju inte miljövänligt!
Helsvetsade spår fungerar inte pga att järnet utvidgar sej i värme och då skulle vi få rälls som böjer sej.
Det är därför det finns mellanrum mellan rällsen.
Det finns spår utan mellanrum men dessa är mycket dyra. De nya som läggs nu och byts ut är längre spår så att mellarummen blir glesare och komforten blir bättre.