Gå direkt till Nyheten (Debatt: Vi måste satsa på fordonsindustrin!)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 26 april 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Vi måste satsa på fordonsindustrin!

Publicerad tisdag, 11 november 2008, 11:53 av Redaktionen

Moderata oppositionsrådet i regionen, Gunilla Levén, skriver i en debattartikel att det måste ske en satsning på fordonsindustrin som är så viktig för västra Sverige.

Kraftfulla insatser för ett fortsatt starkt västsvenskt näringsliv

Att de varsel som under den senaste tiden duggat tätt inom fordonsindustrin får stora och allvarliga konsekvenser för Västsverige och Sverige, för sysselsättningen och konjunkturen är inte svårt att inse. Svensk fordonsindustri sysselsätter totalt 150 000 personer. Ungefär hälften av dessa arbetar i Västra Götaland hos aktörer som Volvo Cars Corporation, SAAB Automobile, Volvo AB samt ett stort antal underleverantörer som Autoliv och SKF.

I och med att en stor del av befolkningen i Västra Götaland är sysselsatta inom den exportberoende fordonsindustrin eller i företag som är knutna till den, drabbas Västsverige hårt av finanskrisen och en lågkonjunktur slår extra hårt här. För regionen i allmänhet och de anställda i synnerhet innebär det en tid av stor ovisshet.

I sämre tider är det extra viktigt att satsa för framtiden. Utöver de generella satsningar man gör för att förbättra villkoren för företagande, gör nu regeringen för att lindra krisen i Västra Götaland flera viktiga satsningar på forskning- och utveckling, utbildning och infrastruktur.

För närvarande ligger Sverige ganska väl till vad gäller satsningar på
forskning- och utveckling (FoU) i förhållande till andra EU-länder. Trenden har dock varit sjunkande under senare år och vi måste på ett bättre sätt klara att kommersialisera forskningsresultaten. I regeringens
forsknings- och innovationsproposition satsas 15 miljarder kronor på F&U. För fordonsforskningen som är viktig i Västra Götaland uppgår satsningarna, tillsammans med fordonsindustrin, till 900 miljoner kronor årligen.

En annan viktig faktor för företagen i Västra Götaland är våra vägar och järnvägar som under alltför många år under socialdemokratiska regeringar, har fått stå tillbaka. I Västsverige har angelägna projekt i flera omgångar skjutits på framtiden och turerna kring Trollhättepaketet som skulle rädda SAAB, men som men som man aldrig finansierade, känner vi alltför väl. Nuvarande regering tar krafttag och satsar 1,7 miljarder kronor för att bland annat påbörja en ny Älvförbindelse i Göteborg, ge Göteborgs hamn den viktiga anslutningen till E6, tillskjuta medel för att bygga färdigt riksväg 40 samt ge full finansiering till den överenskomna utbyggnaden av E45 till Trollhättan.

Förutom dessa kraftfulla och långsiktiga satsningar görs också insatser som får omedelbara effekter. Antalet platser på högskolor och universitet i och kring Göteborg utökas med 1000 platser. Samtidigt sker en omfördelning av 1,5 miljarder kronor inom Arbetsförmedlingen som kan nyttjas på de orter som nu drabbas av varsel.

Det är nu viktigt att vi från regionalt håll också matchar dessa satsningar. Svensk fordonsindustri, och därmed näringslivet i Västra Götaland, står inför en tid av förändring. Förutom de insatser som görs från regeringens håll måste vi lokalt och regionalt arbeta långsiktigt för mer stabila villkor för företagande över alla sektorer och branscher.

Från moderat håll har vi länge efterfrågat en mer generell och långsiktig inriktning av insatserna på regionutvecklingsområdet med syfte att skapa goda och stabila förutsättningar för tillväxt och arbete bland annat genom bättre villkor, mindre byråkrati och ytterligare satsningar på infrastruktur och F&U. Med insatser på alla nivåer, engagerade aktörer och med många positiva investeringar är vi övertygade om att vi kan möta framtiden med tillförsikt. Det västsvenska näringslivet skall även fortsättningsvis stå starkt på den globala marknaden och skapa tillväxt och välfärd.

Gunilla Levén (m)
Oppositionsråd
Led i Regionutvecklingsnämnden
Västra Götalandsregionen

19 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Oven
Gäst
Oven
11 november, 2008 12:00

Var för köper inte staten Volvo? Man hade ju inga problem att ta över Carnegie.

BR
Gäst
BR
11 november, 2008 12:05

Vet inte vad debattören har för bil men om fler körde svenska bilar så blir de svenska biljobben fler. Enkelt…

Ann Ahl
Gäst
Ann Ahl
11 november, 2008 12:22

Ove N, staten kan aldrig äga volvo ensamma, det kostar miljarder att utveckla en ny bil så man måste sammordna kostnader så flera tillverkare kan använda samma plattform.

Leif
Gäst
Leif
11 november, 2008 12:47

Eller ett tillfälle att ”fasa” ur berondet av bilindustrin som man gjorde under varvskrisen.
1977 inrättades Svenska Varv AB av staten för att söka lösa problemen med den förlustbringande varvsindustrin.
Öresundsvarvet i Landskrona lades ned 1981 i vad som då var Sveriges största arbetsplatsnedläggning. Eriksberg och Lindholmen också.

Mats
Gäst
Mats
11 november, 2008 01:05

Oven: På vilket sätt skulle den internationella efterfrågan på Volvo öka om staten ägde företaget? För vi är väl överens om att det är dålig efterfrågan som skapat Volvos problem?
BR: Värt att veta i ditt resonemang är att Volvo exporterar 95% av sina bilar.

Oven
Gäst
Oven
11 november, 2008 01:31

Bilindustrin är Sveriges största exportindustri. Poängen är att Odell och co rusar in och förstatligar Carnegie för att rädda ett antal börsklippare men skiter fullständigt i alla Volvoarbetare som drabbas. Carnegie som för övrigt fick sköta utförsäljningen av statens företag eftersom staten inte skulle äga företag.

Mia
Gäst
Mia
11 november, 2008 03:36

Sverige (och Göteborg) klarade varvskrisen, men om all personalintensiv tillverkningsindustri försvinner ur landet, kommer det att bli oerhört mycket svårare att komma ur den krisen. Littorin talade idag om alla lediga jobb som finns att söka för uppsagda bilarbetare. Vi har en arbetsmarknadsminister som har noll koll på läget. Katastrof!

Grodan
Gäst
Grodan
11 november, 2008 05:45

Varför bygger inte Volvo billigare bilar? De är ju alldeles för dyra plus att de drar för mycke bränsle.

undrande....
Gäst
undrande....
11 november, 2008 06:55

Oven:
Man häpnar över ditt resonemang! Här kliver regeringen in och tar sitt ansvar då det gäller en investmentbank som misskötts så till den milda grad! Vad tror du alternativet hade varit? Konkurs? Tror du det hade gynnat svensk ekonomi och förtroendet för densamma? Eller hade det varit bättre att ”blunda” för oegentligheterna i samma bank?

undrande....
Gäst
undrande....
11 november, 2008 06:58

Hur du kan påstå att staten räddar börsklippare när dessa i själva verket sannolikt kommer att förlora sina insatser övergår mitt förstånd! Men det är ju troligen ganska klent eftersom jag inte har en röd själ……..

Oven
Gäst
Oven
11 november, 2008 08:33

Aktieägarna lär väl tjäna på statens inblandning. Tänk om man visat samma intresse och snabbhet när det gällde Volvoarbetarnas situation. Men det är som vanligt skillnad på skit o pannkaka!

Oven
Gäst
Oven
11 november, 2008 08:37

Dessutom undrande, vad är ”ansvaret” värt när man säljer ut företag som genererar vinster med motiveringen att staten inte skall äga företag och i nästa andetag går in och räddar det företag som hjälpt till att genomföra dessa transaktioner?

undrande....
Gäst
undrande....
12 november, 2008 07:26

Hej igen Oven! Förvånande att du inte kommenterade min fråga om vi skall ha några privata företag eller inte i sverige? Är månne kontentan av ditt resonemang att staten är de som borde bedriva all näringsverksamhet i sverige?. Vill bara påminna om varvsstöd och gruvstöd på 70-talet……

Oven
Gäst
Oven
12 november, 2008 11:44

Jag har klargjort min inställning många ggr. Infrastruktur viktig för landet skall staten sköta, el, telenät, vägar, järnvägar och riksbank, för övrigt är det bra som det är.

Oven
Gäst
Oven
13 november, 2008 12:31

Och gruvindustrin har väl burit frukt sedan dess.

flex
Gäst
flex
13 november, 2008 08:27

Vad bra Oven. Med din fina lista du precis skrev kan vi nu alltå tillsammans enas om att vård och bilindustri icke skall skötas av staten. Eller vänta, bilindustrin ville du ju att staten skall ta hand om enligt ditt första inlägg så vi enas om vården då…eller?

GS
Gäst
GS
13 november, 2008 09:57

Grodan, kliv upp ur träsket och titta dig omkring. Volvo lanserar nu 2 modeller som drar under halvlitern i bränsle. Är det väldigt mycket eller?

Elof
Gäst
Elof
13 november, 2008 10:01

flex: Du får nog ta och läsa oven:s första inlägg en gång till och fundera lite över vad det står där egentligen för du har totalt missat innehållet i inlägget.

Oven
Gäst
Oven
13 november, 2008 11:34

Flex, jag glömde visst exempelvis före. M.a.o. det var ingen komplett lista, men det tror jag du förstod. :-)