Gå direkt till Nyheten (Nya polishuset i Lidköping till Rörstrand)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 26 april 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Nya polishuset i Lidköping till Rörstrand

Publicerad torsdag, 04 december 2008, 15:54 av Björn Smitterberg

Det blir nu alltmer accepterat att det nya polishuset skall byggas på Rörstrandsparkeringen i Lidköping. Förslaget har diskuterats på olika nivåer – men kan nu får förutsättningar för ett bygge.

Det blir på de stora fastigheter utmed Kållandsgatan på ena sidan och Tullgatan och järnvägen på den andra. I dag är här parkeringsplatser och även en byggnad där Kinnekullehälsan har mottagningar.

Huset blir stort – det skall gå ända från den gata som heter Västra hamnen utmed Lidan till gångvägen som förbinder Torggatan med Rörstrands huvudentré.

I det förslag till förutsättningar för exploatering som nu läggs på politikernas bord fastslås att polishusets entré skall vara mot just gångvägen mellan Rörstrand och Torggatan.

En annan förutsättning är att polisen bidrar till nya parkeringsplatser i form av parkeringshus vid Åhléns-parkeringen.

Polisen skall få det utrymme som behövs – men fastigheten skall också innehålla bostäder och kanske en restaurang. Det är inte bestämt hur många våningar huset skall ha – men här har tidigare talats om ett högt hus – ett av de högsta i Västergötland.

Tullgatan skall avstängas från allmän trafik – och bli gång- och cykelväg.

43 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Lynx
Gäst
Lynx
4 december, 2008 04:10

Ursäkta. Men ska polisen betala parkeringshuset vid Åhlens???

Elof
Gäst
Elof
4 december, 2008 04:29

Lynx: Det är väl tänkt att de ska betala en viss del för att kompensera för de parkeringsplatser som försvinner om det byggs på det ställe som nu föreslås.

Muppen
Gäst
Muppen
4 december, 2008 04:52

För oss som jobbar i lokalerna i och i anslutning till Rörstrand gamla lokaler samt Rohdinhuset vet hur i H**vete svårt det är med parkering idag efter försäkringskassan osv flyttade in. Ju mer verksamhet det blir ju värre blir det! Men mindre parkering behöver vi inte och trots extra parkering längre ned på Fiskaregatan!!!

Muppen
Gäst
Muppen
4 december, 2008 04:54

Vidare så är det väldigt roligt att Rörstrand området utnyttjas så det är bra med mer verksamhet!!

Ann Ahl
Gäst
Ann Ahl
4 december, 2008 05:05

Man undrar om det är 1:a april, men tyvärr är det ej det.

Jan Alfredsson
Gäst
Jan Alfredsson
4 december, 2008 05:07

jämna hela stan till parkering gör de.Det blir nog bra???

Fundersam?
Gäst
Fundersam?
4 december, 2008 05:09

Och värre blir det då SNA europeafbriken (f.d BAHCO) vid Änghagen ska flyttas ner till Sna fabriken i samma område.Då kommer det att behövas mer parkeringsplatser och det tror jag inte många tänkt på.

Överkörd
Gäst
Överkörd
4 december, 2008 05:41

Heja Muppen det är rena idiotin att lägga polishuset vid Rörstrand! all mark som finns där behövs till p-platser, man blir lika förb….. varje gång man ska handla tex möbler eller andra skrymmande saker från JYSK eller har ett annat ärenden tex till tandregleringen skatteverket mm och upptäcker att det inte finns en enda p-ruta ledig vid Rörstrand

Polis
Gäst
Polis
4 december, 2008 06:31

Jag kan säga det att många av oss poliser i Lidköping tycker att placeringen av det nya polishuset är under all kritik. Vi vill inte ligga så inklämt i centrum av flera anledningar. Den största är utryckningsvägarna!!!! Med all trafik som trängs i detta område kommer det att bli mycket ”trångt” för oss att komma ut när de har gått larm. Inte bra!!

Polis
Gäst
Polis
4 december, 2008 06:33

Forts. från kommentar ovan.
Många larm gäller dessutom Skara, Götene och Grästorp och vi måste då åka genom halva stan för att komma ut. Är det önskvärt att dra in mer utryckningskörning i centrum??? Inte enligt min mening…

Bempa
Gäst
Bempa
4 december, 2008 06:49

Bygg polisstationen i anslutning till brandstationen för den behöver ju inte ligga i centrum.

Oven
Gäst
Oven
4 december, 2008 06:53

Bygg vid brandstationen.

Lars
Gäst
Lars
4 december, 2008 06:57

Förstår inte resonemanget att det blir utryckningskörning i centrum, polisen skall väl inte sitta inne på stationen och vänta på larm – som brandkåren gör – utan skall väl vara ute och patrullera inom hela ansvarsområdet, d v s också i Skara, Vara och Grästorp,Essunga och Götene kommuner. Forts.

Lars
Gäst
Lars
4 december, 2008 06:59

Forts.
Däremot är det väl viktigt att polisstationen ligger centralt så det är lätt för folk att besöka polisen för att söka pass, göra anmälan m m.

Marcus
Gäst
Marcus
4 december, 2008 07:03

Polisens argument låter faktiskt väldigt vettigt. En bra snabb väg ur stan vid utryckningar gör nog absolut inget.

Sen ni som gnäller på parkeringar, ni har inte funderat att det finns parkeringar i andra ställen i stan t.ex. åhlenshuset och har man bara lite ärenden DÖR MAN INTE av att gå lite och få lite frisk luft.

Cyklist
Gäst
Cyklist
4 december, 2008 07:59

Den första reflektionen man gör är att det är en bra placering, det är ju centralt, men börjar man tänka efter lite så är nog inte fallet sådant. Det är redan väldigt mycket trafik just i detta område och det lär ju inte bli mindre om ett polishus flyttar det, möjligtvis lugnare då STOREBROR kommer ha ett vakande öga på dig.

Esso
Gäst
Esso
4 december, 2008 08:04

Varför lägger man inte polishuset vid den tomma tomten mitt emot brandstation. Bra vid samverkan när något inträffat,lätt att komma ut vid utryckning.Polisen behöver inte vara i centrum de flesta är bilburna nu , och det är ju nära till allt här i stan har vi hört från tidigare debatter ang bibliotekets placering. Snälla politiker tänk er för innan

t-bag
Gäst
t-bag
4 december, 2008 08:14

håller med polisen. förstår inte lars att polisen att när dom väl är inne på stationen och det blir utryckning, så är det väl vettigt att de inte behöver tok-köra inne i stan. varför lyssnar man inte på de berörda arbetstagarna…

Oven
Gäst
Oven
4 december, 2008 09:05

Ja du Lars, det är ju viktigt att stationen ligger centralt om man skall ha pass för att åka halva klotet runt. Verkligen viktigt! LOL

Peter
Gäst
Peter
4 december, 2008 09:25

Alla som har kört bil genom rondellen och över bron vid rusningstid eller när bommarna fälls vet hur stilla det står. Kan inte vara så kul att sitta i en utryckningsbil då och försöka komma iväg snabbt. Håller även med ovanstående om att det redan nu är brist på parkeringar i området. Brandstationen är väl perfekt !

Daniel
Gäst
Daniel
4 december, 2008 10:06

Håller med om att det verkar mycke vettigare att lägga ett nytt polishus vid brandstationen och utnyttja rörstrandsområdet till handeln istället

Polis
Gäst
Polis
4 december, 2008 10:13

Självklart ska inte vi poliser bara sitta inne på stationen utan vara ute och röra oss precis som Lars säger. Grejen är den att det trots allt är vår arbetsplats. Vi tvingas tillbringa en hel del tid där inne beträffande avrapportering.

Polis
Gäst
Polis
4 december, 2008 10:27

Forts.
Även vid alla frihetsberövanden mm hamnar vi på stationen. Därför är det oundvikligt att en stor del utryckningar kommer att utgå från just polishuset. Sen finns ytterligare aspekter. Vi har behov av ganska stora förrådsutrymmen då det gäller bl.a. beslagtaget gods och beslagtagna bilar.

Polis
Gäst
Polis
4 december, 2008 10:37

Forts.
Idag är vi så illa trångbodda att vi inte ens får in våra utryckningsfordon i garaget. Det är rent av kaos ibland. Det tar dessutom en massa onödiga resurser att köra beslag till olika förråd kors och tvärs i stan. Frågan är om denna tomt mitt i stan har plats för att tillgodose dessa behov? Utan att allt blir inklämt och trångt igen….?

EE
Gäst
EE
4 december, 2008 11:13

Bygg eländet mitt på torget. För där vill ju våra förtoendevalda att vanligt folk inte skall vara och ha trevligt. Så då passar det ju med en polishus, då kan man ta in alla som är runt torget på helgerna direkt……..

Mikael
Gäst
Mikael
4 december, 2008 11:31

d var väl faan att det ska tryckas in en restaurang i varenda nybygge i den här stan! Dom vi har gnäller ju om att dom inte får skatte lättnader för dom anställda som det är. Skärpning!!!

Piratpartist
Gäst
Piratpartist
5 december, 2008 02:29

Angående att polisen skall vara centralt belägna. Rätta mig gärna om jag har fel. Men det känns som om våran polis skall vara uti vänern snart. Mkt vackert där fast ldkpgs orten sträcker sig ända från majåker till råda till framnäs till….. ja whatever.

Spectatio
Gäst
Spectatio
5 december, 2008 07:44

Hmmm…sitter o funderar på vems behov som styr en placering av detta jättehus vid V.hamnen.
Polisens, bostadsbolagens/näringslivets……
Polishus vid brandstationen….utökade bussturer(subventionerade) och mer cyklande. Miljötänk, friskvård, poliseffektivitet i samma andetag….kanske!??

Hästkraften
Gäst
Hästkraften
5 december, 2008 07:45

Bygg gärna vid Rörstrand, och komplettera med att flytta personal till Grästorp, Vara, Skara och Götene.

Ann Ahl
Gäst
Ann Ahl
5 december, 2008 08:36

ambitionen att bygga en hamnstad och förbinda den med centrum och torget är ju en strålande idè, men sedan flippar våra politiker ur fullständigt, de vill bygga en jättekolos mitt i denna framtida oas, måste finnas en mera genomtänkt placering av polishuset,

J
Gäst
J
5 december, 2008 08:44

Polis har ju starkast argument av naturliga skäl. Jag tycker att som ovan nämnt, bredvid brandstationen låter alldeles utmärkt utifrån utryckningsvägar sett. Håller även med Oven i frågan om Lars påpekande om skaffa pass. Lars, Du kan alltså inte ta bilen till polistationen… för att du sedan ska ta dig till Landvetter och vidare utomlands? haha!

65:an
Gäst
65:an
5 december, 2008 09:24

Politiker lyssna ny för en gång skull på folket som valt er och ändra genast detta beslut och placera istället poslistationen borta vid brandstationen. Folket vet alltid bäst!

Albin
Gäst
Albin
5 december, 2008 09:35

Lidköpingsborna igemen är fruktansvärt bortskämda med parkeringar. Hur gör ni vid besök i Göteborg? Parkerar på Heden eller i Nordsta´n och hur många kilometer går ni sedan för att handla? Det finns gott om parkeringar vid Idrottens hus.

/Albin

Överkörd
Gäst
Överkörd
5 december, 2008 10:22

Vem äger den stora parkeringen vid Läckögrillen Främnäs, är det kommunen? I såfall bygg polisstationen där tycker jag , den bortre delen används ju bara som husvagnsparkering hur onödigt som helst. Bygg polisstationen tillräckligt hög så blir den med ”havsutsikt” , för det är ju så viktigt här i Lidköping att allt ska vara sjönära ;-)

Överkörd
Gäst
Överkörd
5 december, 2008 10:33

Måste bara få säga en sak till och det är:
KOMMUNPOLITIKER, ni är väldigt dåliga på att lyssna på vad vi kommuninnevånare tycker, ni kör över oss gång på gång SKÄRP ER!! Vi har tröttnat

POLIS
Gäst
POLIS
5 december, 2008 11:13

L Ä G G P O L I S H US E T U TA N F Ö R C E N T R U M
Hänvisar till tidigare inlägg av poliser.

Leif
Gäst
Leif
5 december, 2008 11:37

Värst vad detta engagerar en ny evanemanghalls debatt kanske?
Vad blir resultatet tro? Huset byggs på den plats som nu är anvisad.

Marcus
Gäst
Marcus
5 december, 2008 04:37

Låter väl vettigt att lyssna på poliserna så dom kan utföra sitt jobb så bra som möjligt, gör mig tryggare som invånare iallafall om polisen får realistiska resurser utefter deras egna önskemål. Och om det då finns möjlighet att lägga stationen vid brandstationen vore det ju uppenbarligen betydligt lättare att rycka ut ur stan, även in i stan!

POLIS
Gäst
POLIS
5 december, 2008 11:31

Har nu läst samtliga inlägg… Håller väl med om att den nya idén om att placera polishuset vid Rörstrand låter lite tokigt, lite inklämt! som någon uttryckte det. Samtidigt tycker jag att polishuset ska ligga mer centralt än ute vid brandstationen, detta av omtanke till de personer i samhället som har svårigheter att förflytta sig d v s äldre och

POLIS
Gäst
POLIS
5 december, 2008 11:35

POLIS forts… handikappade. Polisen ska vara lättillgänglig för allmänheten, tror att folk struntar kanske kommer att strunta i att ta sig till polisstationen om den ligger för långt bort. Många gånger har man som polis stort behov av att komma i kontakt med vittne t ex, och det kan leda till svårigheter att utreda brott.

Oven
Gäst
Oven
6 december, 2008 08:45

Det finns ju äldre och handikappade även utanför tätorten, i de mindre samhällena i kommunen.

t-bag
Gäst
t-bag
6 december, 2008 09:31

om folk slutade att begå brott så hade vi inte detta problem, om det nu ska ligga centralt så varför inte lägga det ordentligt centralt med en gång . gamla busstation. våra politiker är som sagt dåliga på att lyssna. det går som alltid prestige i dessa frågor. det är synd om dom som har det svårt att ta sig dit osv men ngn – måste drabbas.

Undrande inflyttad
Gäst
Undrande inflyttad
6 december, 2008 04:34

Polishuset skall ligga centralt, inget av alla inlägg har sin fulla förankring hos polisen idag. Många har synpunkter få hållbara argument. Ett ”polishus” behöver inte bara innehålla poliser, det kan vara kontor,banker,butiker,rest,cafeer och varför inte seniorboende längst upp.