Gå direkt till Nyheten (Debatt: Vi ska fortsätta vägen mot fossilfri kommun!)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 06 juni 2026

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Vi ska fortsätta vägen mot fossilfri kommun!

Publicerad söndag, 18 januari 2009, 13:31 av Redaktionen

– Vi skall fortsätta klimatarbetet, lovar Miljöpartiets Göran Larsson i en debattartikel om det lokala arbetet i Lidköping för att växla från fossila till förnyelsebara energiformer.
– Lidköping skall fortsätta vara ledande.Miljöpartiet i Lidköping hade som mål inför valet 2006 att verka för en omställning till ett energi- och transportsystem som är baserat på förnyelsebara bränslen. Inhemsk förnybar energi skall leda oss till större
självständighet och större lokal makt över energiproduktionen i Lidköpings kommun med målsättningen att bli ett ”fossilfritt samhälle”. 

Fler förnybara energikällor skall in i produktionen samtidigt, som t.ex. vindkraft, solenergi, biobränsle m.m.

Detta område har vi i (Mp) verkligen prioriterat i vårt samarbete i  majoriteten (S-V-Mp) i Lidköping och jag har gång efter gång upprepat betydelsen av detta i talarstolen i kommunfullmäktige!

Detta med att vi enligt Naturskyddsföreningen är klimat två av samtliga kommuner 2008 är verkligen en sporre för oss i kommunen!

Vi skall vara en ledande kommun i Sverige i detta viktiga klimatomställningsarbete där vi befriar oss från den ”fossila energin” till att enbart nyttja den ”förnyelsebara energin”.

Vi i majoriteten kommer att verka för att ta ytterligare kliv framåt i denna riktning under 2009 och kommunalrådet Kjell Hedvall uttrykte ju och beskrev mycket tydligt denna vilja i en lokal tidning i fredags, detta trots att nuvarande Alliansregering fr.o.m 2009, har tagit bort statliga pengar till stöd för att göra viktiga klimatinvesteringar (KLIMP).

Göran Larsson (Mp)

1 Kommentar
Carina
Gäst
Carina
18 januari, 2009 11:08

Underbart att dessa frågor prioriteras i Lidköping.
Jag ser fram emot att se kommunen gå över till förnyelsebar energi! En modern kommun som ser möjligheter!