Gasförsäljningen ökar snabbast i Lidköping
Publicerad fredag, 30 januari 2009, 06:54 av Björn SmitterbergUnder 2008 ökade biogasförsäljningen i Lidköping med 76 procent, till 225.651 normalkubikmeter gas. Det är en mycket snabbare ökning än i Västra Götalandsregionen som helhet, där försäljningen ökade med 12 procent.
Lidköpings kommun inleder nu samråd om en ny biogasanläggning. Gröna Bilister ger kommunen fem rekommendationer i ett pressmeddelande. Lidköpingsnytt har tidigare presenterat samrådet om den nya biogasanläggningen – https://lidkopingsnytt.nu/2009/01/19/miljotillstand-forbereds-for-biogasfabriken-i-lidkoping/
Lidköpingsnytt kan inte bekräfta siffrorna som nämns om försäljningen – tappstället är nytt och 2008 var anläggningens första hela år. Det kan ge den höga siffran på utvecklingen. Enligt uppgift till Lidköpingsnytt är det inte bara biogas som säljs – utan när det är brist på biogas används naturgas.
– – – –
Lidköpings kommun, Göteborg Energi och Swedish Biogas International vill bygga en anläggning för produktion av komprimerad och flytande fordonsgas, vid riksväg 44 mot Flisbäck. FordonsGas vill etablera ett tankställe i anslutning till anläggningen. Gröna Bilister är starkt positiva.
Sex miljoner kubikmeter fordonsgas ska produceras årligen, för Lidköpings kommunala och privata fordon, samt för tankställen i Skaraborg, Göteborg och Uddevalla.
– Ökad biogasproduktion är en nyckel för att komma ifrån vårt oljeberoende. När gasen tillverkas lokalt, sluts kretsloppen och klimatpåverkan minimeras. Dessutom minskar regionens beroende av allt dyrare bensin och diesel. Satsningen på lokal gasproduktion är alltså både klimatsmart och långsiktigt lönsam, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz, själv gasbilist i Västra Götaland.
Gröna Bilister bedömer att hälften av alla nya bilar i Lidköping med omnejd skulle kunna köras på gas redan om några år, men för att det ska ske är det viktigt att kommunen slår fast en offensiv gasplan. Gröna Bilister föreslår fem konkreta punkter för en lokal biogassatsning:
300 gasbilar. Nationellt bör vi enas om 500 gasmackar år 2012 och en miljon gasbilar år 2020. Lidköping bör kunna nå 300 gasbilar till år 2012.
Tre gasmackar. Två gasmackar är mycket bättre än en, men det räcker inte för vare sig privatbilister eller taxi. Tre mackar i Lidköping bör uppnås till år 2012, och kommunen bör utnyttja det särskilda bidrag som staten har för gasmackar.
Billigare än bensin – alltid. Gaspriset bör garanteras ligga under tio kronor per bensinliter, så att det är tydligt lönsamt att tanka biogas. Kommunen bör agera för att energibolagets prissättning är så attraktiv.
Biocheck på 10 000 kronor. Kommun bör införa en lokal gasbilspeng på 10 000 kronor eller 30 procent av merkostnaden, för att snabbt få igång en gasbilsmarknad.
Biobränslepremie för taxi. Lidköping bör begära att taxi kör skolskjuts, färdtjänst och andra samhällsbetalda resor på biogas, kanske med en förhöjd milersättning som ett första steg.
Kommunen uppmanas också att ställa om sin egen fordonspark till miljöbilar, en viktig del i att snabbt skapa en rimlig avsättning för biogasen och minska luftföroreningarna i kommunen, poängterar Gröna Bilister.
Gröna Bilister räknar med en snabbt ökande efterfrågan på biogas under 2009-2010.
– Det kommer flera spännande gasbilar under året, bland annat från Volvo. Samtidigt ökar medvetenheten om att vi måste minska bilismens klimatpåverkan. Därför är vi övertygade om att det är helt rätt att satsa på ökad biogaskapacitet i regionen, säger Jakob Lagercrantz.
Ren biogas minskar klimatpåverkan med 93 procent jämfört med bensin, enligt Naturvårdsverket och Vägverket. Biogas är utsett till Bästa Fordonsbränsle av Gröna Bilister.