Gå direkt till Nyheten (Debatt: Rinner Lidköpings pengar mellan fingrarna?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 28 mars 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Rinner Lidköpings pengar mellan fingrarna?

Publicerad fredag, 06 februari 2009, 09:29 av Redaktionen

– Lidköping borde lära av andra för att spara. Är det rätt att spara lika stor andel av omsorgen som på utlandsresorna, frågar Jan Manitski i en debattartikel om Lidköpings kommuns ekonomi.

Rinner pengarna mellan fingrarna på Lidköpings kommun?

Precis som i alla andra kommuner betalar invånarna i Lidköping kommunalskatt. Den ska räcka till mycket tex vård & omsorg , skolor, snöröjning, vägar, parker, fritidsanläggningar m m.

Lidköpings kommun skiljer sig inte så mycket från andra kommuner, vi har en relativt normal skattesats (31,54 vilket är 10 öre högre än rikets genomsnitt), vi har en genomsnittlig inkomst på 158.400 per invånare vilket är 636 kr högre än medel. Vi har inga storstadsproblem och vi ligger inte i en glesbyggd.

Kort sagt är vi en ganska normal kommun med ett för invånarna ganska normalt utbud. År efter år har man erbjudit det som krävs för de pengar man haft. Man har anpassat mun efter matsäcken och då det gått ihop har det inte funnits någon anledning att ändra på något utan allt har fått rulla på år efter år.

Och allt bygger på en stor intäkt som övriga kommuner inte har: Gullspångspengarna.
År efter år har de används till driften. –08 var de beräknade till 73 miljoner. 73 miljoner är mycket pengar !
Övriga kommuner får klarar sin drift på sina skatteintäkter.

Vore man lika effektiv som övriga kommuner skulle vi varje år ha ett överskott på hela det beloppet! Om skatten sänktes med 70 miljoner fick invånarna i snitt 2.000:- mer i plånboken varje år. Om man i stället valde att använda pengarna till att utveckla staden skulle tex en månads avkastning räcka till en ny strandpromenad, ytterligare drygt en månad skulle räcka till att bygga om Stenportsgatan så som var planerat men nu tvingas att flyttas framåt då pengarna saknas. Tre års sparande skulle räcka till att betala bandyhallen kontant.

Att i detta läge ens nämna att det kanske behövs en skattehöjning känns hemskt märkligt!
Få Kommuner kan ha så stor potential att spara som Lidköping!
Man har tittat på att spara lite genom att ge nämnderna ett sparkrav på en procent.

Detta är att sopa problemet under mattan!
Att spara lika mycket på allt innebär att man sparar utan att ta reda på varför man har så stora kostnader.
Är det rätt att spara lika många procent på skola & äldrevård som tex representation & utlands resor?

Det ända rimliga är att man systematiskt jämför sig med övriga kommuner och att man lär sig av dem hur man blir kostnadseffektivare.

Detta innebär att vi med samma driftkostnader & service som övriga kommuner får hela Gullspångspengarna över till investeringar som skapar ett mervärde för invånarna. Det handlar alltså inte om att minska servicen utan om att kunna erbjuda så mycket mer för våra skattepengar.

Jan Manitski

50 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Tjalle Tvärvigg
Gäst
Tjalle Tvärvigg
6 februari, 2009 10:21

Det var det bästa jag läst på länge! Gullspångspengarna har gjort att de folkvalda kunnat lalla runt utan att göra någon större kraftansträngning för kommunen. Borde ju vara grädde på moset som ”Gullspångspengarna” ska vara till !!

Shamen Allstars aka Phorever People
Gäst
Shamen Allstars aka Phorever People
6 februari, 2009 10:46

Instämmer! Som privatperson får man ju mycket information om hur aktsam man ska vara på eventuell utdelning vid placering av pengar. Det rimliga vore ju att man inte räknar med en viss utdelning på placerade pengar kommande år som ska användas till den driften utan istället ser om man fick över något året innan och därmed har pengar att spendera!

Levisasarne
Gäst
Levisasarne
6 februari, 2009 11:07

Håller med övriga insändare! Klockrent!

Calle
Gäst
Calle
6 februari, 2009 11:57

Mycket bra tänkt och skrivet. Sunt förnuft räcker långt. Tack Jan!

Zisse
Gäst
Zisse
6 februari, 2009 02:23

Instämmer verkligen! Uppenbart bör läckorna tätat till så inte gamla och sjuka får näsan i kläm utan de som de som skall ha en näsbränna. Tack.

funderande
Gäst
funderande
6 februari, 2009 08:48

Alla kommunens invånare kan ju visa vad man tycker om hanteringen av kapitalet och våra skattepengar nästa år! Då är det nämligen val och återigen en möjlighet att visa vem vi vill skall hålla i taktpinnen i Lidköpings kommun!

Lågtitak
Gäst
Lågtitak
6 februari, 2009 10:23

Hela detta lojalitetssystem mellan tjänstemän och politiker måste brytas upp. Det som kostar Lidköping alla dessa miljoner är byråkratiseringen. För första gången i mitt yrkesliv har jag 4 chefer mellan mig och beslutande organ.
Om ni bara visste hur många som tillbringar sin arbetstid bakom skrivbordet eller i mötenskulle ni häpna.

Oven
Gäst
Oven
6 februari, 2009 10:29

Tänk vad enkelt allting är så länge det är teori, men att sedan omsätta det till praktiska handlingar är betydligt svårare. Se bara på de som nu försöker regera landet.

Jan Manitski
Gäst
Jan Manitski
7 februari, 2009 09:41

Oven, Allt som man inte kan är svårt. Hade Lidköping drivits på samma sätt som en genomsnittlig svensk kommun hade vi klarat oss utan Gullspångs pengarna. Varför kan andra men inte vi ? Andra kommuner visar varje dag att det är möjligt. Vad måste ändras på för att vi ska bli lika duktiga ?

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
7 februari, 2009 01:14

Lidköping är ingen genomsnitts kommun.
Vi är något extra.
I manitskis värld är man duktig om man är genomsnittlig.
Våra ambitioner är betydligt större.

Oven
Gäst
Oven
7 februari, 2009 01:16

Var det inte det du hade svaret på? Teoretiskt iallafall!
Du kan väl ge några praktiska exempel så får vi se vad folk tycker.

Jan M
Gäst
Jan M
7 februari, 2009 01:43

Oven, Jag tror att Kjell kan ge bra exempel. Tydligen använder vi 73 miljoner om året till att ge service som inte behövs i övriga komuner.

Spectatio
Gäst
Spectatio
7 februari, 2009 02:02

Hmmm, en mkt tänkvärd artikel. Hedvall borde nog bemöda sig om ett klarare svar på vad artikeln handlar om, än de floskler som nu serveras av kommunalrådet. Det är svårt att bortse ifrån den verklighet Jan Manitski belyser i artikeln!!

Göran Larsson
Gäst
Göran Larsson
7 februari, 2009 06:56

Det är så att samtliga partier i kommunfullmäktige har stött sättet vi nyttjat vårt gullspångskapital under samtliga år som vi haft detta kapital (98)och det inkluderar Manitskis parti (M) !
Det finns inget parti som har drivit att kapitalet bara skall gå till investeringar ! Men Manitski kan ju prata med sin kollega Carin Lexmon om detta !

Jan M
Gäst
Jan M
8 februari, 2009 10:15

Budget för 2009 togs i KF 080616.Samtliga borgeliga partier reserverade sig. Punkt för punkt visade aliansen på hur det går att spara i budgeten men S & V tilsammans med Göran Larson MP ville göra av med mer pengar.

Jan M
Gäst
Jan M
8 februari, 2009 10:48

Göran, Börjar vi inte närma oss den ursprungliga frågan igen : Vad måste ändras för att vi ska bli lika effektiva som övriga kommuner ? Att förneka att vi har problem och att skylla på andra löser inga problem. Varför intet systematiskt och förutsättnigslöst jämföra sig med andra som lyckas bättre och göra som dem.

Oven
Gäst
Oven
8 februari, 2009 11:15

Borgerliga besparingar = stagnation.

Elof
Gäst
Elof
8 februari, 2009 11:47

Jan M: Kan inte du ge ett exempel på en kommun som jag kan få jämföra med då? Som har samma eller bättre resultat för ”mindre” pengar? Ett exempel att jämföra är t.ex. hur många barn det finns i barngrupperna på dagis t.ex. Det är sådana siffror som jag gärna vill att du redovisar för de kommuner som gör detta bättre.

Henrik Arthursson, Centerpartiet
Gäst
Henrik Arthursson, Centerpartiet
8 februari, 2009 12:33

Det är faktiskt så att vi på några ställen har det lite bättre än på många andra ställen, ex barnomsorgen där vi har små grupper, inom äldreomsorgen där vi har mer utbildad personal än vad många andra kommuner har och detta kostar också. Men det förklarar inte hela beloppet på dryga 70 miljoner. Det finns möjlighet att vara lite mer effektiva.

Oven
Gäst
Oven
8 februari, 2009 03:23

En klar nyansskillnad på att ”det rinner pengar mellan fingrarna” till att ”det finns möjlighet att vara lite mer effektiva”.
Alltid något, men vad tycker Jan M om detta? Alliansenighet?

Jan M
Gäst
Jan M
8 februari, 2009 05:59

Fredriksdal skolan hör till de sämsta 25 % av skolorna i Sverige när det gäller nationellaprov SV och antal pedagogiskt utbildade lärare.
Dalängskolan hör till de 25 % sämsta när det gäller nationella prov EN & SV och antal pedagogiskt utbildade lärare. Att bli genomsnittlig är kanske ett bra delmål !
Fakta från skolvalet.com

Oven
Gäst
Oven
8 februari, 2009 06:40

Vad är det du vill ”spara” på de skolorna då Jan M? Låter mer som att det behöver satsas istället.

Jan M
Gäst
Jan M
8 februari, 2009 07:14

Oven, Är det så enkelt att högre kostnader alltid ger bättre resultat ? I så fall borde vårt resultat ligga över genomsnittet !
Åter igen : se på hur de som lyckas bättre gör och lär av dem.
Ger tydligen både bättre resultat och pengar över.

Oven
Gäst
Oven
8 februari, 2009 07:21

Man kan också säga att Broholm rankas tredjen sist medan Dalängen blev 5:a i undersökningen.

Elof
Gäst
Elof
8 februari, 2009 07:29

Jan M
Jag frågar igen: Ge exempel på ställen där det fungerar bättre med lägre kostnader då. Och gärna med jämförbara mått på kvalitet. Eller är du en sån som bara klagar?

Oven
Gäst
Oven
8 februari, 2009 08:59

Så enkelt är det naturligtvis inte Jan M, det ser man ju klart och tydligt på börsbolagens VD löner. Det hjälpte inte med höga löner och bonusar när verkligheten kom ikapp. Men de slipper ändå betala priset för verkligheten , det får de med de lägsta lönerna göra.

Jan M
Gäst
Jan M
8 februari, 2009 09:12

Kostnader för kommunens personal 2007 räknat per invånare :
Alingsås : 32.659 Enköping : 26.612 Falkenberg : 28.761
Landskrona : 28.779 Skövde : 30.606 Lidköping : 33.901
Källa : SCB

Oven
Gäst
Oven
8 februari, 2009 10:20

Manitskis hela resonemang går alltså ut på att han tycker att de kommunanställda i Lidköping skall ha lägre löner. Samtidigt går moderata kommunalrådet i Lerum ut med att han har för låg lön (55 000/mån) och vill ha det dubbla istället. Nu visar du att du är moderat iallafall Jan M! Jag skall inte uttrycka här vad jag tycker , det lämpar sig inte.

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
9 februari, 2009 12:16

En del kommentarer bygger på att Manitiski har rätt.
Hela inlägget är ett saligt blandade av äpplen,päron o apelsiner.Är man inte insatt alls som Manitksi in är så blir det hela löjeväckande. Som ett exempel är kostnader för kommunens personal. Statistiken tar ingen hänsyn till att andra kommuner kan ha verksamhet i bolagsform.

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
9 februari, 2009 12:19

Lidköpings kommun betalar också högre löner till personalen inom vård och omsorg.Det är medveten politik som ett annat exempel.Det är helt klart så att när Manitski skall privatisera så innebär det lägre löner och sämre anställningsförhållande.

Elof
Gäst
Elof
9 februari, 2009 07:42

Jan M:
Och vad vill du visa med det där? Jag vill ha lite mer än några som har lägre kostnader. Du missade att du måste visa på att de har minst lika bra service. T.ex genom att de har lika små barngrupper och andra saker. Du ska alltså visa på att de får samma kvalitet för inte lika mycket pengar. Kan väl inte vara så svårt eller?

Shamen Allstars aka Phorever People
Gäst
Shamen Allstars aka Phorever People
9 februari, 2009 09:07

1. Kan det verkligen vara politisk korrekt att vi i Lidköping ska vara bättre än andra?
2. Tråkigt att se att politikerna som vanligt kastar skit på varandra istället för att hitta lösningar, det är väl inte konstigt att det finns politkerförakt. Ni politiker är otroligt duktiga på att klaga på varandra eller tro att Ni är förmer än ”vanligt” folk

Spectatio
Gäst
Spectatio
9 februari, 2009 09:54

En artikel skrivs som väcker mitt intresse o då jag inte är smart nog att direkt ha en klar bild över sanningen som vissa andra har, så följer jag ju den växande ordväxlingen här. Som vanligt uppstår tävling i politiska floskler istället för att hjälpas åt att belysa den faktiska situationen. Är jag naiv i vad jag kan förvänta mig?ja, så är det nog

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
9 februari, 2009 11:17

Till Shamen: kastar skit istället för att hitta lösningar. Vad är det för trams. Är det en lösning att säga upp personal,sänka löner eller att lägga ned verksamheter inom kultur o fritid.
Det är nämligen där vi har större kostnader än andra kommuner. Manitiski mår illa av att betala några hundralappar mer i skatt per månad.

Mats
Gäst
Mats
9 februari, 2009 04:05

Oavsett partitillhörighet borde det väl finnas ett intresse i att våra skattepengar används så effektivt som möjligt? Jan har en poäng med sin artikel då en kommun faktiskt borde klara av en sund verksamhet utan avkastning på ett stort aktiekapital. Tyvärr verkar intresset för smutskastning vara större här inne än att diskutera idéer.

Elof
Gäst
Elof
9 februari, 2009 05:11

”Vore man lika effektiv som övriga kommuner skulle vi varje år ha ett överskott på hela det beloppet!”. Där gör han enligt mig ett stort fel för han blandar ihop korten, det är inte ineffektivt att ha små barngrupper. Det är inte ineffektivt att ha högre betalda och möjligen mer utbildad personal. Detta är något som jag kan betala 2000/år för.

Spectatio
Gäst
Spectatio
9 februari, 2009 05:38

Trots att jag jag tillhör de mindre vetande, kanske jag ändå vågar försöka vända på steken lite!? Vad får vi i kommunen för Gullspångskapitalet, som andra likvärdiga kommuner inte har, vad gäller de grundläggande behoven för invånarna? Vi kan börja med skola, all slags omsorg o kanske kultur och fritid?!
Nedsättande omdömen undanbedes.

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
9 februari, 2009 07:40

Till Spectacio.Jag har alltid uppfattat dej som seriös och uppriktig.Svaret är för långt att skrivas ned som en kommentar så jag återkommer med ett längre inlägg.Denna kommer på torsdag.

Nicke Salén
Gäst
Nicke Salén
9 februari, 2009 08:02

Tack Jan för ett utomordentligt bra inlägg i debatten. Vi behöver mer sådant konstruktivt funderande. Grundsatsen är ju ändå att vi gemensamt kan ”göra ett bra Lidköping bättre”! Du ska veta att du har många som stöttar ditt inlägg och inte minst bland moderaterna.

Spectatio
Gäst
Spectatio
9 februari, 2009 09:26

Kjell: Som jag uttryckt i andra frågor, så gillar jag de raka besked du eftersträvar. Floskler finns det andra som är duktiga på, minsann…röda som blå. Ser fram emot torsdagens inlägg. Ett tack oxå till Manitski som lyft upp detta intressanta ämne till ytan!

Jan M
Gäst
Jan M
9 februari, 2009 09:38

Lidköpingsborna lägger 2446 kronor per invånare och år för kultur & fritids verksamhet.
Genomsnitt i riket 2042. Detta innebär att vi har ca 15 miljoner högre kostnader. Var är resten av pengarna ?
58 Miljoner per år !!!
Kjell, jag mår inte illa av att betala dagens skatt men jag ser gärna att vi använder våra skatter så effektivt som möjligt.

Jan M
Gäst
Jan M
9 februari, 2009 09:54

Kjell, kanske kan du på torsdag nämna lite om vad CIEL har kostat komunen samt hur mycket vi betalar i skadestånd för att vi bryter mot lagen om ofentlig upphandling.
Vore intresant att höra vilken nytta du tycker att Lidköpingsborna har haft av dessa pengar.

Shamen Allstars Aka Phorever People
Gäst
Shamen Allstars Aka Phorever People
10 februari, 2009 05:52

Kjell! Det var ju intressant att just du svarade först!
Eftersom vi lever i en demokrati är det upp till var och en att ha åsikter om hur skattepengarna ska förvaltas. Hellre politiker som står för vad de tycker än en som bara talar om att andra har fel oavsett vilket parti man representerar.

Jan M
Gäst
Jan M
10 februari, 2009 06:58

Kjell , 73 miljoner motsvarar 650 kronor i månaden för en familj på 4 personer. Är dina väljare så rika att det saknar betydelse för dem ? Min familj skulle vara besviken på mig om jag lät så mycket av familjens pengar rinna mellan fingrarna varje månad. Nämner du något om Läckö golf och hur det gick med budgeten för motorstadion på torsdag ?

KIRE
Gäst
KIRE
10 februari, 2009 08:22

Jan Manitski, Du skall när det gäller motorstadion fråga Din egen Carin Lexmon, hur det beslutet kom till.

Realist
Gäst
Realist
12 februari, 2009 09:58

Tack Jan !

Elof
Gäst
Elof
12 februari, 2009 11:01

Jan M:
Väntar fortfarande på svar från dig.

Bonne
Gäst
Bonne
13 februari, 2009 04:48

Till Kjell och Jan
Pajkastning gynnar ingen. Ni vill båda väl. Något som ni båda borde göra är att ta reda på var kommunens pengar tar vägen och presentera det i något enkelt och tydligt format. Då är det lättare att se felen och vad man ska fixa. När vi har Gullspångpengarna måste det finnas utrymme att göra mer för Lidköping än i andra kommuner.

Bosse
Gäst
Bosse
20 april, 2009 06:59

Varför tar ingen upp ”lågtitak”s synpunkter? Han är tydligen kommunanställd och har ”4 chefer mellan sig och beslutande organ” och skriver ”om ni bara visste hur många som tillbringar sin arbetstid bakom skrivbordet eller i möten skulle ni häpna”. En röjning i det träsket skulle säkert göra underverk

Kjell Hedvall
Gäst
Kjell Hedvall
20 april, 2009 11:42

Till Bosse träsk.
Du har säkert ingen aaaaning om den lagstiftning vi har kring vård,omsorg,skola,socialtjänst bl.a.En lagstiftning som står för
mycket byråkrati och sammanträden.
Den finns för rättsäkerhet,dokumenterad vård,kvalitetssäkring
rätt vård,rätt utbildning,likabehandling plus en rad andra faktorer.Det är lätt att spy ut sig en massa skit när man inte har kunskap-ej heller vett att hålla käft….