Gå direkt till Nyheten (Lidköpings-framgångar i judo)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 13 juni 2026

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Lidköpings-framgångar i judo

Publicerad onsdag, 25 februari 2009, 15:40 av Redaktionen

I lördags genomfördes Västcup 1 och Västgötacupen i judo i Lidköping. Här är resultaten.

– Pressmeddelande –  

I lördags arrangerade Lidköpings Budoklubb för andra gången Västcup, en av Sveriges större judotävlingar för ungdomar och seniorer. I samband med detta arrangerades även Västgötacupen som är en tävling för barn. Senaste gången Lidköping höll i tävlingen var 2005.

Till tävlingarna var över 200 tävlande anmälda.  Till detta kom ytterligare ca 300 ledare, funktionärer och åskådare.

Lidköping hade stora framgångar med bland annat guld för Rebecka Hemb i damklassen -70 kg. Rebecka gjorde, efter ett par år med besvärliga skador, en lyckosam comeback.

Även Max Lindahl visade sig från sin bästa sida och gick obesegrad genom tävlingen.

David Reljanovic och Erik Eklund landade i tuffa klasser men kunde efter ett antal hårda matcher kvittera ut silver resp. brons. Fredrik Johansson och Olle Munter gjorde återigen bra ifrån sig och landade till slut på varsin bronsplats. Bland damerna var det tävlingsdebut för Emmilie Palmstedt och Matilda Emne som direkt fick möta tuffa, meriterade judokas. Varsitt brons fick de till slut ta emot. 

I barntävlingen Västgötacupen hade Lidköping med 6 barn där debuterande Carolina Johansson efter en strong insats lyckades knipa silver.

Andreas Blixberg-Caldana, Philip Wolmsjö, Johanna Strandroth, Moa Hartung och Fanny Landin lyckades erövra varsitt brons.

Totalt tog Lidköpings Budoklubb 2 guld, 2 silver och 9 brons.

Tävlingssäsongen för Lidköpings judokas går nu vidare med bland annat tävlingar i Eskilstuna, Stenungssund och Mullsjö under mars månad. 

– Göran Cornelius –