Gå direkt till Nyheten (Nu formas pedagogiken i nya Lilleskog
”Inte säkert det blir en vanlig skola…”)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 28 mars 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Nu formas pedagogiken i nya Lilleskog
”Inte säkert det blir en vanlig skola…”

Publicerad tisdag, 03 mars 2009, 10:52 av Björn Smitterberg

Elisabet Ingemarsson har utsetts till rektor för Lilleskog-skolan i Lidköping – den nya skola för förskola och grundskolans tidiga år som byggs där Komvux tidigare varit längst söderut på Nonnens väg. Tillsammans med rektorer, förvaltningsledning och föräldrar har hörnstenar lagts för hur skolan ska arbeta – och nu skall läranderum inredas för att passa in.

– På fredag inleder vi processen med att söka pedagoger till skolan, säger Elisabet Ingemarsson som i dag tillsammans med barn- och skolchefen Johan Olofson presenterade skolans verksamhetsidé.

Elisabet Ingemarsson är även rektor för förskolan Råda-Mosse. Tanken är nu att barn från Råda Mosse, och på sikt kanske även Askeslätt, skall gå i den nya skola som skapas på området mellan brandstationen och järnvägen. För knappt 15 miljoner kronor repareras byggnaden från grunden och inreds till en lokal för utveckling och lärande.

Det skall bli en hållbar skola, för kompetenta elever som kan, vill och vågar – enligt den verksamhetsidé som lagts som grund. För lekmannen kan tyckas att det är hörnstenar som skulle vara grunden för all skolverksamhet.

– Men så är det inte – det här är noggranna formuleringar, säger Elisabet Ingemarsson. Vi skall skaffa pedagoger som passar in, och vi skall tillsammans med kommunens fastighetskontor skapa de lokaler vi behöver – och de skall vara anpassade för det vi vill göra.

– Enklast hade ju varit att bygga en rad av likadana klassrum, säger Johan Olofson. Men då hade vi missat en av de möjligheter vi får när en ny skola skapas.

Metoden – att skapa verksamhetsidé och bygga utifrån – har använts tidigare i Lidköping. Men den är ändå specifik för varje skola.

– Jag vet inte om jag vågar säga det  – men det är inte säkert det blir en vanlig skola, säger Johan Olofson.

Även skolgården formas särskilt för att ge barn och elever inspiration, med bollplaner, gräsytor och redskap.

Här är grundstenarna – förutom ovan nämnda rubrik:

– Hos oss finns tron på att alla elever är kompetenta och vill vara delaktiga genom att pröva sina egna idéer, har en god vilja, tror på sig själva samt visar ansvar och respekt.

– Genom vårt förhållningssätt utgår verksamheten från våra styrdokument och alla är förtrogna med dess innehåll.

– Vi bemöter våra elever med respekt och ser ett aktivt elevinflytande och delaktighet som självklarheter i en demokratisk skola.

– Hos oss arbetar vi i arbetslag och med ett nära samarbete med vårdnadshavare för att varje elev ska uppnå optimal inlärning utifrån sina förutsättningar.

– Vår gemensamma kunskapssyn vilar på att lärande och utveckling sker i ett sammanhang, i olika situationer och på olika sätt, vilket innebär att alla dagens delar och aktiviteter är lika viktiga.

– Vårt arbete bedrivs i läranderum, i stimulerande och föränderliga miljöer, som på ett lustfullt sätt främjar lek, lärande och utveckling.

2 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Susaanne
Gäst
Susaanne
3 mars, 2009 10:11

Grattis o Lycka till önskar Susanne/Fredriksdal

Inger o Sture
Gäst
Inger o Sture
9 mars, 2009 10:38

Vi beundrar Din stora energi!