Gå direkt till Nyheten (Debatt: Nu har vår kommun ekonomiska problem!
Vad kan vi göra för vår kommun?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 22 mars 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Nu har vår kommun ekonomiska problem!
Vad kan vi göra för vår kommun?

Publicerad måndag, 16 mars 2009, 12:05 av Redaktionen

– Vad kan vi nu göra för vår kommun? frågar moderaten Jan Hemberg i en debattartikel där han själv lämnar ett förslag till seniorbostäder – ett projekt han själv är en av initiativtagarna till.

Vad kan vi nu göra för vår kommun?

När man har problem är det angeläget att lösa dessa med optimistens hästkrafter!
Problem och svårigheter är utmaningar och det finns alltid lösningar inom räckhåll om man tacklar problemen/utmaningarna på ett kreativt framsynt sätt.

Vi kan alla mer eller mindre bidra till att finna små eller stora förslag till besparingar eller andra lösningar som främjar vår kommuns ekonomi.

I stadshuset finns en brevlåda där man kan lämna in Medborgarförslag. Dessa redovisas i Kommunfullmäktige och hanteras med stor omsorg och intresse. Som ledamot i Presidiet i Kommunfullmäktiges hälsar vi dig välkommen med dina förslag.

Ex. Vård- & Omsorgsnämnden ska spara stora summor – hur ska detta gå till?
Mitt bidrag är att ha medvarkat i att  utforma konceptet SeniorVillor som innebär att nämnden kan avlastas och spara stora belopp.

Det är konstaterat att stora besparingar kan göras om seniorer kan bo i egen bostad så länge som möjligt.
Detta kan ske genom att få till stånd ett nytt mer anpassat samordnat, bekvämt och tryggt seniorboende. Och som medför att varje senior trivs och mår bättre.

SeniorVillor är ett nytt koncept för äldreboende som snabbt vunnit respekt och stort intresse och som har utformats genom dialoger med nämnden.

Konceptet innehåller komponenter för ett tryggt bekvämt boende och till låga månatliga driftskostnader om cirka 3.000:- per månad per villalägenhet. Finansiella kostnader tillkommer men räntan är nu mycket låg. Sammantagna kostnaden är inte större än att bo i en nyuppförd tre-rums lägenhet i ett hyreshus!

Upplåtelseform är avsedd att bli bostadsrätt

Nu fattas bara tomter för att sätta igång och byggindustrin behöver arbetsuppgifter!

Jan Hemberg

35 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
lisen
Gäst
lisen
16 mars, 2009 04:27

En kommentar jag hörde av en pensionär när det här var på gång vid gamla Bp-macken: ”Det är inte för vanligt folk”. Insatsen kommer att kosta skjortan. Vem lånar mig pengar till den på en pension på 15.000/mån.

Jan Hemberg
Gäst
Jan Hemberg
16 mars, 2009 05:10

Vid en insats av 170 000:- blir nu bostadskostnaden endast ca 5800:- pr månad!

Spectatio
Gäst
Spectatio
16 mars, 2009 06:20

Ja du, Hemberg….visst är det här en kommun som inte satsar på de unga o mindre välbeställda….var ska de ta vägen när det är dags för eget boende? Boendesituationen i kommunen är svår för alla de som inte har råd med egen villa alt. bost.rätt.. men detta kyliga samhälle har ju alla partier bidragit till….

Rolf Larsson (C)
Gäst
Rolf Larsson (C)
16 mars, 2009 08:45

Om kommunen varit förutseende hade man byggt bostäder anpassade för äldre för länge sedan och hade trycket på äldreboende varit mindre. Kan man skjuta inflyttningen på äldreboende med en månad i snitt så kan man stänga två äldreboendeavdelningar. Det är dags att ta krafttag.

PIRATPARTIST
Gäst
PIRATPARTIST
17 mars, 2009 02:40

Vid en en insats av 170.000sek?? 5800sek/mån? Vilken planet lever du på egentligen?
Du menar alltså de pensionärer som får så stora inkomster numer?
Hahaha,aldrig har jag sett en politiker göra ett större klavertramp.
Menar du att ”Ditt parti står bakom dina ideer?”

Jan
Gäst
Jan
17 mars, 2009 08:59

Till piratpartisten.
Tack för din uppmuntran och ditt sakliga inlägg!

lisen
Gäst
lisen
17 mars, 2009 09:38

Klavertramp är bara förnamnet. 10000 kr efter skatt – hyra 5800 kr = 4 200 kr kvar till radio-tv, el, läkarbesök, medicin, mat etc. Hur mycket har Du, Hemberg?

nyvarslad
Gäst
nyvarslad
17 mars, 2009 10:19

Jag får ut 9700 efter skatt trots att jag slitit hårt flera år och skött mig,ingen fallskärm här inte vid arbetslöshet,hyra 4500 minus andra avgifter ger mig 2000-30000 att ha kvar vid varje månad, snart blir det ändringar på detta Upp till kamp !! spräng regeringen

Veronica Berling
Gäst
Veronica Berling
17 mars, 2009 10:48

Heder till dig Jan som änd understryker det som genererar jobb i kommunen. Att investera när räntan är låg och skapa arbeten är helt rätt, gynnar alla kommuninvånare, fattiga som rika!

Elof
Gäst
Elof
17 mars, 2009 10:59

Hembergs ”boende” är inte till för ”vanliga” pensionärer utan de som sålt sin villa eller liknande för några miljoner. De andra får söka till andra ställen att bo på.

Undrande inflyttad
Gäst
Undrande inflyttad
17 mars, 2009 01:21

Märkligt inlägg Elof, ”vanliga pensionärer” är de de 40-talister mfl. som bor här i Lidköping och idag bor i villor från 60-70 talet, de flesta är nog milionärer om de skulle sälja idag. Varför missunna folk att bo där de själva önskar, sluta upp med erat socialistiska bakåt tänkande.

Blueberry Bengt
Gäst
Blueberry Bengt
17 mars, 2009 02:34

Det handlar väl inte om att missunna de som har resurser. De unnar sig nog ändå. Det handlar om att de pensionärer som har små medel också ska kunna ha en bra tid som pensionär. Hembergs förslag är säkert inte så dåligt men bygg för alla, gammal som ung och blanda olika boende former över hela staden. Hyresrätter, bostadsrätter och villor.

Jan Hemberg
Gäst
Jan Hemberg
17 mars, 2009 07:09

Tillkomsten av SenioVillor är orsakad av att vår SenioJobb verksamhet har resulterat i önskemålet om att vi skulle medverka till att finna en tilltalande bostad åt seniorer som bor i sina gamla villor. Och som önskar sig en mer åldersanpassad villaliknande bostad.
Nu kan detta tillgodoses och till rimliga investeringar!

lisen
Gäst
lisen
17 mars, 2009 09:47

Bra,Jan Hemberg, att Du gör klart vilken kategori av invånare Du vänder Dig till. Andra göre sig ej besvär.

Undrande inflyttad
Gäst
Undrande inflyttad
18 mars, 2009 09:15

Ett bra förslag med seniorboendet, blir trött på allt tal om ”vanliga” pensionärer som inte har råd att utnyttja denna boendeform. Vårt samhälle ser olika ut, förutsättningar för människor är olika och kommer så att vara. Varför se ner på en grupp pensionärer som önskar sig ett liknande boende. Blir så trött på detta kommunistiska tänkande.

Blueberry Bengt
Gäst
Blueberry Bengt
18 mars, 2009 02:47

Till undrande inflyttad: Sluta kalla allt som du inte gillar för kommunism.. det är inte seriöst!

Undrande inflyttad
Gäst
Undrande inflyttad
18 mars, 2009 08:07

Det går inte att frångå att i många inlägg genomsyrar ett klart tänkesätt att ingen skall tillåtas ngt utöver det vanliga, boende i detta fall. ” Får inte jag göra detta ” så skall ingen annan heller.
Önskar dessa seniorer lycka till med deras boende och är glad för att de själva får välja utifrån sitt perspektiv.

Elof
Gäst
Elof
19 mars, 2009 06:26

Undrande inflyttad: Kan bara hålla med den som säger att du tydligen har en agenda att kalla alla kommunister som inte håller med dig. Det jag skriver är helt korrekt. En ”vanlig” pensionär har inte råd att gå in med 170k och betala 5800/mån till enbart boende. Att du sedan tolkar det som kritik bevisar väl att du håller med att det är dyrt ivf.

Shamen Allstars aka Phorever People
Gäst
Shamen Allstars aka Phorever People
19 mars, 2009 08:02

Elof: Jag är en vanlig utan högskoleutbildning som har ett vanligt jobb och ett vanligt hus. När jag blir pensionär kommer jag inte ha några som helst problem att betala 170.000:- för en lägenhet om jag säljer huset. Sen måste man ju spara lite redan nu, jag förväntar mig inte att andra ska betala för mig när jag blir äldre.

Tobias G
Gäst
Tobias G
20 mars, 2009 01:49

En besparing skulle kunna vara att man låter byggandet av bandyhallen ”ta den tid det tar” å inte låta byggarna jobba en massa över tid som dom gör nu bara för att det ska spelas annandags bandy…….. det har vi bevisligen inte råd med!
Kanske kan vi rädda Otterstad skola från nedläggning nästa år.

Tobias G
Gäst
Tobias G
20 mars, 2009 01:52

Kjell Hedvall jag vet att du älskar bandy men den som väntar på nåt gott kan vänta lite till,,,,,ler,,, det blir annandags bandy året efter!

Tobias G
Gäst
Tobias G
21 mars, 2009 06:32

Hur mycket sparas på kultu&fritid är det 1% på 90milijoner?

Elof
Gäst
Elof
21 mars, 2009 07:48

Shamen: Var inte så säker på att du kommer ha kvar ditt hus. Du kan få sparken från jobbet och inte ha råd att bo kvar i ditt hus och tvingas sälja det med förlust. Då sitter du med lån på huset som du inte längre har kvar och låg/ingen inkomst. Huspriser kan även gå ner och husbubblan som sedan länge är uppbyggd kommer krascha. Inget roligt då.

Rocky
Gäst
Rocky
21 mars, 2009 06:09

Om nu komunen har ekonomisk kris så hoppas ja ju f*n inte att dom höjer skatten när skolor läggs ner och ”skrytbygget” är igång.
Måtte dom ha sånt vett så inte hamnstaden byggs på VÄLDIGT länge….

Tobias G
Gäst
Tobias G
23 mars, 2009 02:18

Läste på expressen att en man från Ekshärad anmälde kommunen till Lyxfällan.
Det skulle passa perfekt för Hedvall o co,,,ler,,,

Shamen Allstars aka Phorever People
Gäst
Shamen Allstars aka Phorever People
23 mars, 2009 03:11

Elof: Tack för din omtanke! Nu har jag inget ”lyxhus” och kommer klara mig ett tag även om det skulle bli kärvt. Man ska ju inte investera i större projekt än man kan klara av om det skulle det sker finansiella förändringar som inkomstbortfall eller räntehöjningar.

funderande
Gäst
funderande
24 mars, 2009 07:29

Elof: det scenario du målar upp är just den väg socialismens förespråkare velat invalla vanliga medborgare i. ”Tro inte att du kan stå på egna ben”. -Nädu! Blir det problem så är staten den stora räddaren! Individen skall fråntas allt eget tänkande, närmast omyndigförklaras. Underskatta inte våra medborgare.
forts.

funderande
Gäst
funderande
24 mars, 2009 07:32

Förutsättningen är naturligtvis att ”vanligt folk” inte dignar under ett skattetryck som inte medger möjligheten att på egen hand skaffa sig en reserv i privatekonomin. Det har ju inte varit
så lätt under de senaste decennierna med världens högsta skattetryck. Tack och lov börjar ljuset äntligen att skönjas!

Oven
Gäst
Oven
24 mars, 2009 09:01

funderande föredrar tydligen trycket från statsskulden istället för skattetrycket.

KIRE
Gäst
KIRE
24 mars, 2009 10:15

Till Funderande
Menar Du att det ljusnar sjuka, arbetslösa och pensionärer , som har högre skatt än löntagare. Vilken rättvisa ligger i det ?
Dessutom är det ju så att alla inte kan klara sig själva, därför har vi ett samhälle som kan ta hand om De som inte klarar det själv. Samhället är aldrig bättre än de som har det sämst.
Bonus till alla?

Undrande inflyttad
Gäst
Undrande inflyttad
26 mars, 2009 01:18

”Skattetryck och Statsskuld vilken jämförelse”

funderande
Gäst
funderande
27 mars, 2009 06:57

Kire: Jag menar att det ljusnar eftersom det lönar sig för vanligt folk att arbeta. Att inte alla kan klara sig själva, det har du helt rätt i. De skall naturligtvis få hjälp av oss andra. Men om du har ett system där det i stort sett är egalt om du arbetar eller är i ”åtgärder”, det fungerar inte helt enkelt.

funderande
Gäst
funderande
27 mars, 2009 07:02

I den bästa av världar skulle mitt förslag vara att man tex hade en ”konjunkturanpassad” A-kassa. I högkonjunktur: Lägre ersättning. I lågkonjunktur: högre ersättning. På så sätt skulle man skapa en struktur som följde förutsättningarna för ”vanligt folk”! Det skulle vara rättvist!

C J
Gäst
C J
27 mars, 2009 08:05

Oven.
Lika skönt varje gång Du kommer in och klarar ut fakta. Vår nuvarande regering har ju, för höge böveln, MINSKAT statsskulden med 80-90 MILJARDER !!!!!! Detta gynnar varenda svensk.

Oven
Gäst
Oven
27 mars, 2009 08:41

Facit får du nästa år, halvtidsresultat skall ju inte räknas enligt alliansen och kanske särskilt inte när man samtidigt sagt att det tar ca två år innan effekterna av politiken får genomslagskraft.