I år är det Kinnekulle och Lidköping som gäller
Publicerad tisdag, 17 mars 2009, 13:21 av Björn SmitterbergFöretagen med anknytning till besöksnäringen knyter nu nävarna för att ta i – om några dagar öppnar årets rese- och turistmässa i Göteborg – och då skall allt vara klart, broschyrer tryckta, sommarprogram klara och försäljningen ska börja. Och den som vill ägna några dagar åt Kinnekulle-Lidköping-Läckö kan köpa sin resa direkt på mässan i år.
– Flera undersökningar av marknaden pekar på att svensken kommer att stanna hemma i Sverige i år i större utsträckning än tidigare. Det är bra för oss, säger Gunilla Davidsson vid Destination Läckö-Kinnekulle AB som i dag samlade några aktiva inom besöksnäringen för att redogöra för planerna inför sommaren.
Bland dem som kommer att synas på den 50 kvadratmeter stora mässmontern är bl a Spikens fiskeläge där företagarna gör en gemensam insats, Rörstrand center kommer att finnas med med konsthantverkare och handlare, och inte minst Medeltidens Värld i Götene kommer att finnas med – för i år hoppas Robert Jansson vid Medeltidens Värld på ett rejält genomslag.
– Nytt för i år är också att vi börjar bearbeta Vänern och Vättern som turistmål och redan i år har vi från Vänerkusten fått med Kajak & Fritid vid Läckö och Vänermuseet, säger Gunilla Davidsson. Det är ur Skaraborgsvinkeln vi ser på de båda stora insjöarna och tror att dessa kan utvecklas till dragande turistmål.
Läckö slott är självklart med och lagom till dagens presskonferens blev också årets broschyr klara – presenterade av bl a Irene Hansson som gav en viss hint om sommarens opera på Läckö Slott.
– Mässan i Göteborg är inte minst viktig för att i Västsverige har vi vår viktigaste marknad, säger Gunilla Davidsson. Vi vet efter förra årets mätning att de allra flesta besökare till oss kommer från den delen av landet.