Gå direkt till Nyheten (Sveriges befolkning 2008:
Fruktsamheten den högsta på femton år)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 06 juni 2026

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Sveriges befolkning 2008:
Fruktsamheten den högsta på femton år

Publicerad fredag, 20 mars 2009, 11:31 av Redaktionen

Förra året föddes 1,91 barn per kvinna. Så hög fruktsamhet har vi inte haft sedan 1993. Under året steg även den genomsnittliga livslängden.

Det visar statistik från Statistiska Centralbyrån som presenterades i dag.

De flickor som föddes under 2008 beräknas i genomsnitt leva i 83,15 år medan pojkarna har en förväntad genomsnittlig livslängd på 79,10 år. Medellivslängden i Sverige har ökat avsevärt för både kvinnor och män sedan 1900. Under 1900-talets första decennium var den förväntade medellivslängden för nyfödda flickor 56,98 år medan den var 54,53 år för pojkar.

Fruktsamheten ökar
Under 2008 föddes 109 301 barn i Sverige, vilket är 1 880 fler än under 2007. För att befolkningen ska reproducera sig själv måste varje kvinna i genomsnitt föda 2,1 barn. Under 2008 var den summerade fruktsamheten för kvinnor 1,91, det vill säga under denna nivå. Den senaste perioden då fruktsamheten låg över reproduktionsnivån var i början av 1990-talet.

Familjeskäl vanligaste anledningen till invandring
Under 2008 invandrade 74 067 utomnordiska medborgare till Sverige, 35 977  kvinnor och 38 090 män. Det motsvarar 73 procent av den totala invandringen på 101 171 personer. Av de utomnordiska medborgarna som invandrade till Sverige fick 47 procent uppehållstillstånd på grund av familjeband. Uppehållstillstånd på grund av familjeband innebär återförening med anhöriga, familjebildning eller adoption. Denna grupp har ökat med 6 134 personer under 2008 jämfört med 2007. Samtidigt har antalet personer som invandrar på grund av skyddsbehov eller synnerligen ömmande omständigheter minskat med 4 829 respektive 2 002 personer. Av alla som invandrade av familjeskäl var 60 procent kvinnor och av de som hade arbete som skäl var 74 procent män. Gruppen uppgift saknas är till största delen EU-medborgare som inte behöver ange något skäl till invandring.

6 Kommentarer
BT
Gäst
BT
20 mars, 2009 03:47

”Förra året föddes 1,91 barn per kvinna” – Kan väl ändo inte stämma.

En snabb kalkyl
9 miljoner bor i sverige
Det finns cirka 4miljoner ”vuxna”
Säg att hälften av dom vuxna är i opassande inkapabla.
2 miljoner kvar, hälften är kvinnor.
1.000.000 * 1.91 = 1.910.000 nyfödda barn

Oven
Gäst
Oven
20 mars, 2009 08:42

BT, om du bland vuxna kvinnor även räknar in alla över 50 så får du nog räkna om ;-).

Oven
Gäst
Oven
20 mars, 2009 09:54

Dessutom skaffar nog inte alla fertila kvinnor barn varje år :-)

Oven
Gäst
Oven
20 mars, 2009 10:07

Det skall nog vara 1,91 barn / kvinna i vad de nu räknar som fertil ålder.

Shamen Allstars Aka Phorever People
Gäst
Shamen Allstars Aka Phorever People
21 mars, 2009 05:50

Läs och fatta: Under 2008 föddes 109 301 barn i Sverige. För att befolkningen ska reproducera sig själv måste varje kvinna i genomsnitt föda 2,1 barn. Under 2008 var den summerade fruktsamheten för kvinnor 1,91, det vill säga under denna nivå.

lisen
Gäst
lisen
21 mars, 2009 06:10

Till Shamen Allstars osv. Peka inte med hela handen mot människor det får dem bara att tycka illa om dig, FATTA