Debatt: Låt inte brister hota barnhälsan!
Publicerad måndag, 23 mars 2009, 11:00 av Redaktionen
Fyra skolsköterskor av fem anser att de får dålig hjälp av regionen med psykiska frågor. Två moderata oppositionsråd i regionen skriver nu att brister hos regionen måste rättas till så att inte barn med bl a ätstörningar, sömnproblem och annat inte drabbas.
Låt inte brister i vårdsamordningen äventyra barns hälsa
Den psykiska ohälsan bland unga ökar dramatiskt visar flera rapporter bl.a. från Barnombudsmannen (BO). Det handlar bland annat om oro och ångest, om sömnproblem och självskadebeteenden, om ätstörningar, anorexi och bulimi. Problem som också kryper allt längre ner i åldrarna.
Den första kontakten barn och unga som mår psykiskt dåligt har med vården, är ofta skolhälsovården. På många håll är dock skolhälsovården hårt belastad samtidigt som samordningen mellan olika huvudmän, kommunens skolhälsovård och landstingets hälso- och sjukvård, har brister och kan förbättras och förstärkas avsevärt.
(BO) har i tidigare rapporter pekat ut bristande resurser till bl.a. skolhälsovården som en orsak till att psykisk ohälsa hos barn och unga inte uppmärksammas tillräckligt snabbt.
Moderaterna i Västra Götalandsregionen har genomfört en enkätundersökning bland 99 gymnasieskolor i Västra Götaland där vi ställde frågor kring skolhälsovården och samarbetet med landstingets hälso- och sjukvård. Närmare 89% av skolsköterskorna var i kontakt med regionen för att få råd om elevers psykiska problem någon gång i månaden eller oftare. Men endast 20% ansåg att de fick tillräcklig hjälp och stöd.
Fyra av fem skolsköterskor ansåg alltså att Västra Götalandsregionen borde göra mer. Vad som borde förbättras enligt skolsköterskorna var kommunikationen och feedbacken, samt tillgängligheten inom primärvården, på ungdomsmottagningarna och hos Barn och Ungdomspsykiatrin.
En nyligen gjord undersökning av Läkarförbundet stödjer denna bild. Av 1~500 distriktsläkare, skolsköterskor och tandläkare anser 94 procent att arbetet med barnens hälsa måste samordnas bättre.
Moderaterna i Västra Götalandsregionen har flera år i rad föreslagit satsningar för att förstärka och stötta upp skolhälsovården bland annat genom direkta ekonomiska satsningar, inrättande av team av vårdpersonal som direkt kan stötta skolhälsovården i det förebyggande arbetet och avlasta vid arbetstoppar.
På senare tid har företrädare för flera politiska partier, såväl nationellt som regionalt, tagit upp frågan om den ökande psykiska ohälsan bland barn och unga. Men hittills saknas konkreta åtgärder.
Att gränsdragningsproblem mellan olika huvudmän försvårar vården av barn och unga är oacceptabelt. Så låt oss tillsammans gå från ord till handling och agera för att ge skolhälsovården verktygen att hjälpa barn och unga i behov av vård så att de får en röd matta genom hela vårdkedjan.
Annika Tännström (M) oppositionsråd i Västra Götalandsregionen
Gunilla Levén (M) oppositionsråd i Västra Götalandsregionen

