Gå direkt till Nyheten (
Debatt: En festival för skattepengar?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 06 juni 2026

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat


Debatt: En festival för skattepengar?

Publicerad torsdag, 09 april 2009, 15:58 av Redaktionen

– Är det kommunens sak att stå för deltagarekostnader i Porslinsfestivalen undrar en debattör i en artikel med anledning av att man söker 300.000 kronor i bidrag av kommunen till genomförandet.

Av en bekant har jag fått se ett papper där det begärs att Lidköpings kommun skall betala hälften av kostnaden för den del av Lidköpingsfestivalen som skall genomföras vid Rörstrand – tidigare kallat Porslinsfestivalen.

Enligt förslaget – mig veterligt inte beslutat av kommunen än – vill arrangören Rörstrands Kulturforum ha 300.000 kronor av kommunen, och lika mycket av Iittala AB.

Det som förvånar mig är det man begär pengar till. Här är några exempel:

Lunch och fika för deltagare: 10.000 kronor
Workshops och seminarier: 40.000 kronor
Logi deltagare: 20.000 kronor
Marknadsbord: 50.000 kronor
Rörstrandståget: 5.000 kronor.

Till detta kommer marknadsföring för 150.000 kronor, ”övriga tjänster och material” för 40.000 kronor och mycket annat.

Är det någon som inte fattat att det är lite brist på pengar i kommunen just nu? Skall alla deltagare bjudas på allt – då skall jag omedelbart be att få veta hur jag anmäler mig.

Bengt P Olsson, kommuninvånare.

5 Kommentarer
kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
9 april, 2009 07:05

Yes.Olsson kan du dreja så är det bara och anmäla sig.
Alla arrangemang som inte är kommersiella kostar pengar.
Detta är kultur.Nu har man ansökt om dessa pengar i kanske,,är det 25 år som detta hållt på..De brukar få 100.000 kr. Det är verkligen ett lågbudgetarrangemang.I dessa tider kan man ifrägasätta extra men det är 1 % vi skall spara…Inte 99 % som en del verkar tro.Vi har redan sparat den procenten.

Kurt Svensson
Gäst
Kurt Svensson
9 april, 2009 09:20

Varför kan inte de skaffa privata sponsorer som alla andra som vill arrangera något? Iittala har väl ställt det så det räcker, de kan ju stå för hela arrangemanget så får tillbaka lite av de pengar som de stal från Rörstrandsfabriken i samband med försäljningen av lokaler…

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
10 april, 2009 01:33

Ittala är en stor sponsor. Det är inte samma Ittala som tidigare.
Eftersom flera försäljningar ägs det nu av Fiskars.

Mykene
Gäst
Mykene
10 april, 2009 09:14

Bra Kjell Hedvall. Sparbetinget redan i hamn. Då slipper vi väl skattehöjningar, eller ?

Kurt Svensson
Gäst
Kurt Svensson
10 april, 2009 12:55

På Iittala AB så sitter väl det en del personer som inte stod upp för att Rörstrandsfabriken skulle få finnas kvar i stan. De var mer rädda om sina egna jobb. Iittala AB kan gott betala hela kalaset…