Gå direkt till Nyheten (
Skara får fabrik för hamburgare)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 13 juni 2026

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat


Skara får fabrik för hamburgare

Publicerad onsdag, 15 april 2009, 14:55 av Redaktionen

Scan AB tar över tillverkning av hamburgare för svenska McDonald’s och andra färsprodukter. Tillverkningen kommer att flyttas till Scan AB:s anläggning i Skara.

– Vi är mycket stolta över möjligheten att få McDonald’s som kund. Trots hård internationell konkurrens kan vi säkra tillverkning i Skara och användning av svenskt nötkött. Vi kan också möta McDonald’s hårda krav på kvalitetssäkerhet genom hela produktionskedjan, säger Olli Antniemi, VD på Scan AB.

Samarbetet innebär att McDonald’s långsiktigt tryggar tillgången på svenskt nötkött, och tryggar härmed sin position som den största upphandlaren av svenskt nötkött [i restaurangbranschen] i Sverige. McDonald’s hamburgare har fram till nu tillverkats vid Esca Foods anläggning i Linköping men då företaget planerar att lägga ned sin verksamhet i Sverige tar Scan AB över en del av produktionen.

Uppgörelsen innebär att Scan AB köper Esca Foods fabrik i Linköping och flyttar tillverkning till Skara. Scan AB kommer i Skara också att genomföra nyinvesteringar och rekryteringar för att möta de ökade volymerna.

5 Kommentarer
Yim - Yung
Gäst
Yim - Yung
15 april, 2009 04:57

2009-04-15 kl 16.57
Vad bra då !
Då får våra militanta veganer inte så långt att åka på helgerna..
= Bättre för miljön, mindre utsläpp.. !

K.H
Gäst
K.H
15 april, 2009 05:51

som om detta var något nytt… jag har själv varit där och rivit ut Mc Donalds hamburgerfrysar för ett antal år sedan dem har varit inhyrda där tidigare.. skara har hela tiden haft fabrik för hamburgare!!!!!!

Magnus H
Gäst
Magnus H
15 april, 2009 10:48

Yim – Yang: Vilket klockrent inlägg om veganerna, riktigt bra! Hehe…

Sten Hård
Gäst
Sten Hård
16 april, 2009 06:32

Till K.H.Inhyrda är inte samma sak som att tillverka dom.Scan har tillverkat hamburgare i många år men inte Mc donalds hamburgare så nu har dom fått en artikel mer att göra å det är väl bra.

Mister Ister
Gäst
Mister Ister
16 april, 2009 07:58

Grattis Scan. Alla jobb behövs och nu komer det nog att bli lite fler Mc Donaldsbesök framöver.