Gå direkt till Nyheten (
Locket på om lekplatsens placering)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 14 juni 2026

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat


Locket på om lekplatsens placering

Publicerad tisdag, 21 april 2009, 19:37 av Björn Smitterberg

I dag beslutade Samhällsbyggnadsnämnden var den nya lekplatsen i Stadsträdgården ska placeras – om de stora fina friska bokarna ska fällas för att ge plats, eller om planen där den gamla musikpaviljongen står ska användas – eller kanske något annatalternativ. Men det får vi inte veta – av hänsyn till en sponsor.

Tidigast på torsdag vill man berätta om sitt beslut. Och det skall ske vid någon form av presskonferens med en sponsor.

19 Kommentarer
mamma
Gäst
mamma
21 april, 2009 07:56

Så fånigt. Så odemokratiskt. vem är det då som står för besluten; politikerna eller sponsorn?
Politiker borde stå för sin sak. Sponsor till lekplats – hu så fånigt.

christoffer@ramrum.se
Gäst
christoffer@ramrum.se
21 april, 2009 08:05

Ska bli spännande!

Benny B
Gäst
Benny B
21 april, 2009 08:09

det är ju jätte bra att en sponsor betaler hela eller del av en lekplats när kommunen saknar 40 miljoner .

Daniel B
Gäst
Daniel B
21 april, 2009 10:29

Sponsoren får väldigt fin reklam om de hugger ner bokarna!
All PR är bra PR! Eller hur?

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
21 april, 2009 10:43

Lite kul att se hur S, V och Mp lierar sig med kapitalet! Ni står för era ideal, kan man säga! Hoppas era väljare känner igen sitt parti! Kan vi få se lite nya tag innom skola, vård & omsorg oxå? Kan ni tänka er kapitalistiska hjälpande pengagåvor innom flera eller alla områden? Eller vad är förbjudet att sponsra? Vilka regler finns antagna för sponsorsfrågor? Hur aktivt jagas sponsorer? Det är så positiva beslut! Har gett oss massa bra grejer!

MMia
Gäst
MMia
22 april, 2009 08:03

Hjälp! Jag trodde jag bodde i Lidköping men nu förstår jag att jag plötsligt blivit förflyttad till Grönköping. En hemlig sponsor vars identitet skall skyddas för att man skall kunna röja och göra vad man vill i Stadsträdgården…

Oven
Gäst
Oven
22 april, 2009 09:25

Hur hade du tänkt dig att en sådan sponsring skulle gå till Jörgen, beträffande skola vård och omsorg?
Kan du tänka dig att ha en reklamskylt på ett äldreboende för 100 000:- ? Eller kan du tänka dig att rentav ge en gåva till något äldreboende från vinsten på ditt företag?

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
22 april, 2009 11:43

Oven, läste du inte allt jag skrev? Nej, det gjorde du inte! Jag efterlyste reglerna för sponsringen! Inte lätt att skänka pengar eller annat om man inte vet hur det skall gå till! Nu verkar det ju mer som stora aktörer pekar och får det som önskas! Kan kommunen tjäna mer om man lämnar ut sponsringen på ”anbud”? Andra kanske vill ge mer än någon tänkt sponsor! Ska man tjäna pengar eller tillgodose företags egna behov av att synas? Finns ju inga tydliga regler vad jag förstår! Delar du min tanke?

The Kopyright Liberation Front
Gäst
The Kopyright Liberation Front
22 april, 2009 12:47

Oven: Att lokala och nationella företag hjälper både föreningar och t.ex. skolklasser sker redan idag. Din inställning är så gammaldags, är det inte dags att du ändrar dig snart. Alla som har pengar är inte hemska männsikor som bara vill ha mer som du verkar tro…

Oven
Gäst
Oven
22 april, 2009 06:33

Apropå gammaldags så är nog liberalismen ganska ute nu.

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
22 april, 2009 06:55

Var ditt svar till mig, Oven, då var det allt bra tunnt!

Oven
Gäst
Oven
22 april, 2009 08:18

Jörgen, det kända systemet där stenrika skall ge allmosor och allmänheten stå med mössan i hand och hylla dem är inget för mig.
Betala (skatt) efter förmåga, ta emot efter behov är betydligt bättre om man vill ha ett någorlunda jämställt samhälle utan eskalerande kriminalitet o.s.v.
Men allt det där är du nog väl medveten om.

The Kopyright Liberation Front
Gäst
The Kopyright Liberation Front
22 april, 2009 09:55

Oven: Det är härligt att se dina förlegade synpunkter på en sida som drivs enbart av reklam. Inom V, S och MP håller man verkligen på sina principer och lever upp till det man säger att man står för. Trovärdigheten är inte stor när det gäller Er tycker jag!

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
23 april, 2009 08:34

Men Oven, du kan väl inte se på ett modernt samhälle på detta sätt? Strindberg sa något i stil med Att det är synd om människan. Och det tycker jag om dig när jag läser ditt svar! Anser du alltså att sparbankens miljoner till E-hallen är allmosor? Stod du vid kanten på Mellbygatan med mössan i hand? Jag hoppas bara att den hemlige sponoren inte är banken igen! Jag vill se ett företag som ger sponsring!

Oven
Gäst
Oven
23 april, 2009 08:59

Du kanske missade de förvecklingar som blev Jörgen när banken ställde sina krav? Helt klart hade det varit bättre om det tagits ut mer skatt på bankens (och andras) vinster så att kommunen kunde använt pengarna med utgångspunkt från medborgarna istället för att bakbindas av en massa villkor. Du skall nog inte ta allt så bokstavligt Jörgen. Sen är det ju så att vi lever i det system vi gör oavsett om man tycker annorlunda.

The Kopyright Liberation Front
Gäst
The Kopyright Liberation Front
23 april, 2009 10:05

Oven: Vem vill starta företag om man vet att man ska skatta bort en stor del. De flesta som startar eget jobbar INTE 8 timmar per dag, 5 dagar i veckan med 5 veckors semester per år utan måste jobba betydligt mer för att få det att gå runt. När de efter flera års hårt arbete börjar få snurr på sitt företag och t.o.m. kanske kan anställa personal ska de alltså tackas med höga skatter???

Oven
Gäst
Oven
23 april, 2009 10:50

Antagligen vill man ha en bra infrastruktur runt omkring sitt företag, då är det väl inte fel att man får bidra till det själv heller.
Dessutom är det ganska många som vill starta företag när de har en bra affärsidé, såvitt jag kan bedöma. Sverige har ett bra klimat för företagsamhet, seriös företagsamhet.

The Kopyright Liberation Front
Gäst
The Kopyright Liberation Front
23 april, 2009 05:22

Oven: Så kanske är fallet men det är *iaf* engen dans på rosor att starta eget och man får jobba mycket mer än som anställd. Skulle man sedan få snurr på sin verksamhet så tycker jag man är värd att få ut något för allt det slit man gjort och inte behöva skatta bort pengarna…

Oven
Gäst
Oven
23 april, 2009 07:03

Som jag tidigare skrev, betala efter förmåga ta emot efter behov. Varför skulle inte detta kunna gälla även företag? Även om du nu anser det vara förlegat.
Tyvärr har vi ju en skattelagstiftning i Sverige som enbart är till fördel för storföretagen, men det bör väl gå att ändra på det också liksom det bör gå att återställa skattesystemet för privatpersoner efter alliansens orättvisa fördelningseffekter.