Lärarna arbetar alltmer övertid
Publicerad fredag, 24 april 2009, 13:26 av Björn SmitterbergLärarna vid grundskolorna och förskolorna i Lidköping arbetar allt mer övertid – och nu skall orsaken utredas.
Under förra året ökade utaget av mertid och övertid betydligt – från 23.444 timmar till 30.285 utan synbar anledning. Kostnaden steg till nära 2,25 miljoner kronor.
Till detta kommer även kvalificerad övertid – alltså helger och liknande. Timmarna ökade från 973 under 2007 till 1.387 under 2008 och kostnaden mer än fördubblades till 157.000 kronor.
Politikerna i barn- och skolnämnden kommer nu troligen att begära att rektorerna gör en genomgång och ger förklaringar.

