Lidköping tappar 278 miljoner på tre år
Publicerad fredag, 24 april 2009, 11:29 av Björn Smitterberg
Den nya prognos för skatteunderlaget som gjorts innebär att Lidköpings budgetarbete förra året helt är raserat. Om man bortser från inkomsten av kapital som minskar inkomsterna med 278 miljoner kronor under de närmaste åren. Det är alltså betydligt sämre än man räknat med för bara två månader sedan.
Sveriges Kommuner och Landsting har presenterat en ny skatteunderlagsprognos som innebär att Lidköpings kommun kommer att få justera ner förväntningarna på skatteintäkternas storlek.
Kommunens skatteintäkter är beroende på skatteunderlaget i riket, vilket innebär att skatteunderlagets utveckling är viktig att följa och prognostisera. Prognosen baseras på det samhällsekonomiska läget som råder och skatteunderlagets ökningstakt bromsar in dramatiskt i år. Utvecklingen nästa år ser ut att bli nästan lika svag (2010). Därefter tilltar skatteunderlagstillväxten successivt, men 2012 har den fortfarande inte nått upp till ökningstal i nivå med de starka åren 2006-2008.
Så här skriver kommunens ekonomichef Anna Cederqvist i ett pressmeddelande:
– Prognosen i februari innebar en förväntad skatteunderlagstillväxt på sammanlagt 20 % under perioden 2009 till 2012.
– Aprilprognosens tillväxttal uppgår för samma period till 13,6 %. För Lidköpings kommun innebär detta att skatteintäkterna förväntas minska jämfört med budget med 65,5 mnkr 2009, 91,4 mnkr 2010 och 122,2 mnkr 2011.
– Regeringens vårproposition omfattade ett tillfälligt konjunkturstöd som för Lidköpings kommun uppgick till 20,1 mnkr 2010 och 14,3 mnkr åren 2011-2012. Detta stöd är inräknat i ovanstående uppgifter.
– Avkastningen från kommunens finansförvaltning uppgår till cirka 75 mnkr i budgeten. Den turbulens som varit under hösten samt fortsatt oro på världens finansiella marknader innebär att den budgeterade avkastningen från finansförvaltningen är osäker. Detta samt ett vikande skatteunderlag innebär att kommunen går mot ett stort underskott vid årets slut.
– Kommunfullmäktige har beslutat om att nämnderna vid årets slut ska uppvisa ett överskott på 1 % av budgeterade bruttokostnader, vilket motsvarar 20 miljoner kronor.


Bygg fler lägenheter och andra boenden som gör att fler kan flytta till staden, Letar själv lägenhet för att kunna flytta tillbaka till Lidköping. Som det ser ut nu blir dett nog tyvärr Skara ist, där finns det lägenheter samt att de har rimliga priser. Som bostadsmarknaden ser ut i Lidköping i dag är bedrövligt dåligt.
Håller med ”Återflytt”….Har man inte de rätta kontakterna så hittar man ingen lägenhet.. Är själv på jakt efter ngt större med balkong men känns lönlöst då t ex Ab Bostäder som har jättefina lägenhet har monsterhöga hyror….närmare 6000-7000 för en trea har jag helt enkelt INTE råd med… Bygg billigare lägenheter och kanske ngt på höjden, inte bara parhus…Bygg ett till område som det på Annagatan t ex…
Det byggs för fullt i Lidköping, men det byggs bara villor och för dem som har fläsk med pengar. Var skall alla andra bo? Vi har inte bygt ett nytt lägenhetsområde på snart 30 år i Lidköping. Var skall alla unga och övriga bo som inte vill eller kan betala monsterhyror? Det är ju hopplöst för en ung människa att skapa sig ett eget liv med ett eget boende till ett rimligt pris (i jämförelse med unga vuxnas ekonomi). Betänk också att vi har fler…
…arbetslösa unga än riket och länet, samt att våra unga mår sämre än riket och länet. En kommun skall väl inbegripa alla ålderskategorier och typer av människor? Trygghet och delaktighet – stora ord att infria!!!