Ännu en fortkörare i Lidköping i natt
Publicerad söndag, 10 maj 2009, 07:10 av Björn SmitterbergDen fortkörare som Lidköpingsnytt berättade om igår överträffades senare i natt av en annan fortkörare på samma plats. Denna gång av en förare som inte än fyllt 19 år.
19-åringen körde 109 kilometer i timmen på Läckövägen – på samma 50-sträcka där polisen tidigare stoppat en som körde 104 kilometer i timmen.
Även 19-åringen rapporteras till åklagare och förlorade körkortet på plats.


I översta stycket så var föraren ännu inte fyllda 19år, och i nästa stycke så var det 19-åringen som körde. Hur gammal är man om man inte fyllt 19?
Riktigt påpekat – han är 18 år förstås.
/red
Tydligen inte mogen att köra bil iallafall.
Det är ju skrämmande… förstår inte hur omogna dessa killar är… de får körkort, kör jättebra när de har ”läraren” brevid sig o när de sen får köra själva beter sig de som idioter… upplever detta förskräckliga körsätt varje gång jag är i stán… ren tur att ingen skadas av deras framfart!!! I bland undrar man om körkortsåldern faktiskt bör höjas ett par år… en del är helt enkelt inte mogna… dessutom är de ju inte bara de yngre förmågorna
som ”stållekör”, utan även den ngt äldre generationen. Hur tänker man???
Måste bara tillägga att dessa fartdårar som nämns i nyheten även kan vara tjejer… men utgår ifrån att det är mest det manliga könet som vill ”stila” lite bland befolkningen!!!
om man är ca 19 år så har man inte haft körkort länge och om jag inte mins fel så är det 2 år prövotid på körkortet så nu rycker körkortet i 3 år om jag inte mins fel ? Är det någon som vet så skulle det vara roligt att veta hur det ligger till !!!
fast anna du vet ju bäst! :D
Johan: När man tar kortet får man de på prövo tid i 2 år, får man då en spärrtid på kortet så blir man av med det. (du får inte tillbaks det EFTER spärrtiden som andra förare får).
Sen anna: De här är två killar som gjorde något dumt. Varför dra alla över en kant? Jag är 18 och fick körkortet för några dagar sen, inte fan kör jag som du beskriver, faktum med är att de flesta tar det lugnt. precis som att alla tonåringar som är ute och dricker inte börjar sloss, åker in på sjukhus osv osv, utan de flesta tar det lugnt, även fast endel spårar ur. Så dra inte alla över en kant!! :)
personer i den övre åldern typ 40 och mer kan tydligen inte heller hålla igen på gasen på norra torngatan. Samt att det är högerregel, korsningen grevhusgatan norra torngatan skärpning
Jag tycker att man kan höja körkorts och myndighetsåldern till 21 år igen. Uppenbarligen är alldeles för många omogna att ta ansvar idag och detta skall inte andra behöva riskera sina liv för. Förfärligt!
Till slut kör nån dåre över en liten unge och då är det inte lika roligt längre. Vill man körafort så åk ner till autobahn eller börja köranån sorts racing på bana. Men kör fan inte sådärmitt i stan bland allt folk!
Ännu en stacakrs ung man. Hoppas dom båda snart får ta om sina kort och får tillbaks sin frihet.
Hoppas att dom lärt sig en läxa att köpa nån av alla helt lagliga bra grejer på marknaden som gör att polisens kameror inte fungerar.
Finns väl ingen grabb som inte gasat på lite för mycket i bland, farligt ja visst men de har ju fått sitt straff nu,,,räcker inte det behöver det sitta skenheliga människor som påstår att de aldrig kört för fort med bil och framställa dessa grabbar som om de vore ligister, förmodligen rätt så skötsamma killar eftersom de hade körkort .. tycker polisen borde lägga sitt krut på de som försörjer resterande unga och äldre med knark och skit……
håller med dej Henrik… jag e närmare 30, och kan oxå trampa på gasen… man får välja sina tillfällen helt enkelt. och sen kan man kolla vilka dom värsta i trafiken e,,, det e gubbar i 40års åldern som kör som svin på vägarna… kanske man skulle ha en övre åldersgräns med, typ55 för att vara på den säkra sidan?!? skulle tro att det är dom äldre förarna som skulle köra på en unge på stan…
Verkligen mogna kommentarer. Men det är klart, är man närmare 30 så är man självfallet bäst, sen går det bara utför. Gamla gubbar på 40 skall givetvis sitta på hemmet i gungstolen och inte ställa till elände i trafiken. Att statistiken tydligt visar att personer under 30 är mest frekventerade i olycksstatistiken är väl antagligen rent nys, det är ”di gamle” på runt 40 som oftast kör på barn!
109 på 50 väg är ju helt okej? eller inte se till och håll farten inne i centrala stan sen kan de gjärna få trycka på gasen där de inte finns så mycket cycklister och fotgängare som kan bi inblande i en värsta fall olycka.
Självklart skall alla hastighetsbegränsningar slopas omedelbart !! Ta bort kravet på körkort när vi ändå ” är i farten”. Regler av alla slag är bara onödigt eftersom alla människor är så kloka att de själva kan avgöra vad som är bäst. Det märks ju inte minst på kommentarena till det här inlägget.
Låt de unga köra fort på något flygfält då om de vill köra fort!!
Vi borde ha en lag i Sverige som förbjuder bilkörning.
Då skulle vi inte ha några problem alls!
Eller?
För det är ju inte bara de yngre förmågorna som kan…
Visst, en yngre bilförare kör mer offensivt och är inte lika riskmedveten.
Men en ”äldre” förare som känner sig säker bakom ratten, ja så säker på att han ”hinner” ut före bilen i korsen, eller ”hinner” köra om trors mötande trafik, ja vad är värst..
Pest eller Kolera!?
Jag möter dom varje dag till och från jobbet och 9 av 10 som köra om gör det när dom har möte
99% av de
Varför?
Om jag köra lite för fort på 90 väg , så tro mig ,det kommer en bil bakom och ska köra om mig.
Okej, det kan jag gå med på och hålla mig åt sidan, men varför köra om precis när det möter en bil!?
Vänta 5 sekunder tills vägen är fri.
Men det är väl lite jobbigt att släppa av från 130-140 när man kan fortsätta att blåsa på….
Edit: 99% av de som kör om vid möte är 40+
För att inte tala om alla rattfyllerister som finns på våra vägar.
Vem f…n är så korkad att man sätter sig i en bil när man druckit!?
Då är 18 åringens straff hårdare än den som kör onykter!
Fel enligt mig. Kör du full ska du inte ha körkort.
Vart tog det sunda förnuftet vägen!?
Idag verkar det som att det bara är jag ,jag, jag som gäller hos folk.
SKÄRPNING! BLI MER VÄNLIG I TRAFIKEN!!
Hmm någon måste ha fel, den kilen som körde i 104 km är inte alls 18 år utan en som haft sitt körkort i 6 år .. Undrar om det är så att man skriver bara att dom är yngre för att dom äldre ska ha något att skylla allt på …
mmm moget ja… kanske man skulle bli mer vidsynt. Finns representanter som kör som svin i alla åldrar. men grabbarna lär säkert få känna av detta nu… kommer kosta dom. Ber om ursäkt Ronny om jag trampade på en öm tå… ska försöka hålla mej i forts.
Ja , kommentarerna o åsikterna är delade…
Men du, CARL… Jag drar inte alla ”över en kam”, absolut inte… merparten är trygga och bra förare… men hur många av skribenterna i den här ”chatten” kan inte hålla med om att man ofta ser o hör någon som beter sig fruktansvärt illa i trafiken, ung som gammal… Tyvärr är det också många yngre som far rejält illa av sin egna framfarter plus som passagerare i polarens bil… När man just fixat
körkortet så är man ju rätt grön egentligen… man behöver några år på sig att köra in sig i trafiken med riskmedvetande och allt annat som det innefattar!!!
Och anonym… jag vet inte bäst… men man måste ju få bolla sina tankar, det är ju därför detta forum finns till!!!
ja du trampade nog på en öm tå då jag tror att personen du nämnde detta till just skaffat ”rullator”. Men det är klart att det är lite kul att trampa på gasen lite x-tra ibland,men då får man nog ta det på mellby rakorna istället.
Straffen är för hårda i Sverige för köra lite fort. Samtidigt kör en massa fulla-knarkdrogade omkring och blir tagna gång på gång. Dessutom är det alldeles för svårt att ta körkort. När det redan är så svårt och folk ändå kör illa så är det bättre med kortare utbildning. Bättre man är rädd när man kör bil i början, än som nu när man tror man är kung på bilkörning för att man övningskört bil i 2 år och tvingats memorera hur man parkerar…
ang. ”99% av de som kör om vid möte är 40+” Jag tycker alltid att det blir lite oseriöst när man påstår sådant som inte är statistiskt säkerställt… Det är faktiskt de som är yngre som står för de mesta av olyckorna och det är väl det som har betydelse… Tror tyvärr inte att hårdare regler/hastighetsgränser stoppar olyckorna…Däremot så tror jag att man kan bygga bort de farligaste korsningarna mm till tex rondeller/planskilda(helst) räcken mm