Gå direkt till Nyheten (Ny riksväg 44 kan börja byggas 2013)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 06 februari 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Ny riksväg 44 kan börja byggas 2013

Publicerad onsdag, 20 maj 2009, 16:11 av Björn Smitterberg

Med den nya information om möjligheten att investera i en ny riksväg 44 mellan Källby kors och Skaravägen – med en dragning förbi Vinninga och som ersätter vägen genom Filsbäck – skall de politiska partierna i Lidköping snabbt ta ställning.

Förutsättningarna har snabbt ändrats. Om Lidköpings kommun skriver under en avsiktsförklaring att vara med och finansiera vägen kan det bli byggstart 2013.

Vägen beräknas kosta 270 miljoner kronor. Lidköpings kommun skulle stå för en tredjedel – alltså 90 miljoner kronor. Emellertid byggs en del av vägen i Götene kommun så av de 90 miljonerna måste götene stå för 25.

Det handlar inte om att som götene tidigare gjort – låna ut pengar, utan en medfinansiering.

– Vi har fått signaler om att regeringen och riksdagen kan komma att ändra förutsättningarna för med finansieringar. Det kan bli så att vi får skriva av den här investeringen på 33 år. Det betyder att vägen inklusive ränta skulle kosta Lidköpings kommun drygt 4 miljoner kronor per år i 33 år, och det är vad vi skall ta ställning till.

16 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Henrik
Gäst
Henrik
20 maj, 2009 04:32

Hoppas detta är ett skämt.. när vi nästan samtidigt läser om skattehöjningar för at6t klara budgeten och att massa planerade investeringar inte blir av, då funderar kommunen på att investera 132 miljoner totalt i 33 årom nu kostnaden idag blir detsamma vid byggstarten om 4 år, troligast är ju att det blir betydligt dyrare. Vart finns rim o reson i tanken på dylika investering????

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
20 maj, 2009 05:04

Fråga den borgerliga alliansregeringen- Det är deras politik som sätter stad emot land .Som sätter rika kommuner emot fattiga kommuner.Som sätter fattiga människor emot rika.
Vad vi skall ta ställning till – det kan bli ja eller nej.Ingen vet. Frågan är om vi vill lägga 4 miljoner per år i 33 år för att få en förbifart Filsbäck. Att alliansregeringen skulle sitta i 33 år är väl föga trovärt. En annan regering skulle säkert föra en annan politik.

K.E
Gäst
K.E
20 maj, 2009 10:16

Visst vore det trevligt med en förbifart där. Men jag tycker det vore bättre att satsa på skolan istället.

Maria
Gäst
Maria
22 maj, 2009 02:40

Visst är det bistra ekonomiska tider,och självklart vill man inte att skola och äldrevård skall bli lidande.MEN för oss som bor i Filsbäck och jag tror att många delar min syn på detta,vore en flyttning av 44:an år 2013 inte en dag för tidigt.Trafiken genom vårt bostadsområde med all tung trafik är mycket påfresande inte bara vad gällande buller utan också säkerhet för våra barn.Tag chansen nu att få vägen flyttad!!

Kjell Hjalmarsson
Gäst
Kjell Hjalmarsson
22 maj, 2009 04:59

Får vi inte bättre komunikationer till och från Lidköping kan det bli tufft för både industrier och turism. Då blir det mindre skatteintäkter till vård, skola och omsorg.

Bempa
Gäst
Bempa
24 maj, 2009 07:34

Detta är sanningens ögonblick för kommunen. Finns det ambitioner att Lidköping ska växa, måste det bli en översyn av infrastrukturen.
Särskilt 44:ans dragning (genom Filsbäck, vidare till Margretelund och Ljunghed) är omodern. Självklart att en riksväg skall dras utanför dessa delar. Visst är det surt att kommunen måste stå för delar av dessa kostnader, men i värsta fall får man väl ta av kapitalet. Detta är sista chansen på länge!

Jan M (M)
Gäst
Jan M (M)
24 maj, 2009 10:49

Kjell Hedvall:
Redan 1974 när Filsbäcks villaområde byggdes fans det löften om att flytta vägen. Om det beror på vilken regering som sitter om vägen flyttas eller inte så har S under många års tid visat att man inte flyttar vägen.
Att vägen inte flyttats beror nog i stället på den passivitet som du visat i frågan. Det här debatterade vi förra sommaren och som du minns kunde du inte visa en enda handling som visar på någon aktivitet.

Kjell Hedvall
Gäst
Kjell Hedvall
25 maj, 2009 09:35

1959 var året då Vägverket började planera en flytt av vägen.
Jan Manitski kallar sig för Moderat och det är du – Du har dock mycket att lära. I denna fråga har vi samma uppfattning vi förtroendevalda i Lidköping. Vi har arbetat gemensamt på alla nivåer med att få en en annan sträckning oavsett regeringar.
Du kan ju prata med Carin Lexmon (m) om vårt arbete innan du skriver ner en massa .

Lars undrar!
Gäst
Lars undrar!
25 maj, 2009 10:44

90 miljoner är väl kaffe pengar jämfört med nyttan och kostnaderna jämfört mot en bandyhall. -Bygg och sluta tjafsa!

Elof
Gäst
Elof
25 maj, 2009 11:51

Det ska inte bara byggas och slänga ut ännu mer pengar. Kommunen går back och då ska man inte se till att hålla i pengarna och sedan så är det staten som ska bygga vägar som alla medborgare nyttjar och inte kommunerna. Det är det man betalar till genom vägskatten och till viss del i bränsleskatterna. Om Lars undrar! så gärna vill bygga en ny väg får han väl skaffa intressenter så kan dom själva bekosta vägen så slipper vi andra stå för det.

Bempa
Gäst
Bempa
25 maj, 2009 12:24

Elof, du har i princip rätt i att vi betalar så mycket vägskatt och bränsleskatt att det borde vara tillräckligt för att finansiera en omläggning av riksvägg 44, men nu är spelreglerna ändrade. Kommunen måste ta ställning enligt de regler som gäller idag.
Enligt min uppfattning är det värt dessa pengar för Lidköpings kommun. Denna fråga gäller inte bara Filsbäck!

Lars undrar!
Gäst
Lars undrar!
25 maj, 2009 01:19

Elof, du har rätt, vi bilister betalar oerhört mycket pengar via skatter och avgifter som inter går tillbaka till våra väger. Just denna fråga är oerhört viktigare än futtiga 90 miljoner på infrastruktur.

Bempa
Gäst
Bempa
25 maj, 2009 07:38

Kom att tänka på att argumenten som hänvisar till rådande lågkonjunktur inte håller.
Dels p g a att konjunkturen kan svänga kanske både en och flera gånger innan några pengar alls hinner betalas ut för detta projekt, dels för att under tiden detta ska betalas (33 år) så hinner det verkligen svänga ett antal gånger……
Huvudfrågan är om det är värt för kommunen att göra detta, och jag tycker det.

Elof
Gäst
Elof
25 maj, 2009 09:19

Bempa
Det är staten som ska stå för sådana här kostnader. Vad tror du kommer hända om vägverket märker att fler och fler kommuner tar deras kostnader? Självklart så kommer anslagen dras in och kommunerna får betala bara fler och fler vägar för annars så skjuts förbättringarna fram i tiden hela tiden.

Bempa
Gäst
Bempa
25 maj, 2009 11:01

Elof,
Som jag skrev förut tycker jag att du har rätt i att det borde vara så, men det är inte verkligheten.
Eftersom jag är pragmatiker och inser att det blir svårt att ändra på förutsättningarna (i alla fall på kort sikt) så tar jag ställning till frågan utefter givna spelregler och jag tycker ändå att det är värt det.
Detta är viktigt för Lidköpings kommun, mycket viktigare än en bandyhall!
Varför är du mot vägen? Är det bara timingen?

Oven
Gäst
Oven
26 maj, 2009 01:09

Att vägverkets pengar inte räcker är väl för att de lägger allt på förbifarter i storstadsområdena, främst Stockholm. Och ni som sett Uppdrag gransknings reportage om hur de upphandlingarna gick till har nog inte så svårt att förstå varför det blir brist i kassan. Kan inte vara meningen att kommuner skall gå in och stötta för att vägverket tack vare dåligt ledarskap ”blöder”.