Förmedlingen av stugor till turister ökar snabbt
Publicerad tisdag, 26 maj 2009, 14:44 av Björn SmitterbergTuristbyråns tjänster får allt svårare att konkurrera med bl a internet. Försäljningen av biljetter till konserter minskar för många köper biljetterna på nätet, och förmedlingen av boendepaket har halverats på åtta år. Det här framgår av förvaltningsberättelsen för Destination Läckö-Kinnekulle AB. Nu är inte försäljningen den viktigaste uppgiften för turistbolaget – men en viktig inkomstkälla för bolagets turistbyrå.
I förvaltningsberättelsen konstateras att försäljningen av boendepaket förra året minskade med nio procent jämfört med året innan. Under 2000-talet har försäljningen minskat med 56 procent. Anledningen tros vara att flera av kunderna kommer åter och bokar då direkt vid sin värd – undersökningar pekar på det resultatet.
Men förmedlingen av stugor går allt bättre. Intäkterna i den verksamheten ökade med över 330.000 kronor förra året.
Försäljningen av biljetter minskade dock med 1,3 miljoner kronor just för att allt fler köper sina biljetter hemma – men också på att konsertsommaren var sämre.
När det gäller besöken i Götene och Lidköpings kommuner konstateras att Medeltidens Värld varit en viktig aktivitet – men även utan den aktiviteten har turismen på Kinnekulle ökat kraftigt.
Läckö slott besöktes förra året av cika 300.000 personer. Rörstrandsområdet minskade något till 400.000 besökae – och då är det hela området Rörstrands center som räknas.
Bolaget bjuder aktieägarna till stämma den 11 juni. En av bolagets viktigaste uppgifter är att vara stöd för företagare i besöksnäringen, bidra med utveckling och nätverksbyggande och skapa marknadsföringsvägar.