Gå direkt till Nyheten (Kinnekulletågets korsningar byggs om – sakta)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 16 februari 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Kinnekulletågets korsningar byggs om – sakta

Publicerad tisdag, 02 juni 2009, 10:34 av Björn Smitterberg

genre_kinnekulletag_lopAv Kinnekullebanans 25 obevakade järnvägskorsningar byggs fyra om – och skall vara ombyggda till 2011. Det är Banverket som planerar och genomför ombyggnaderna. En av de fyra är den korsning i stora Levene där det i förra veckan var en bil som blev stående på spåret och påkört av ett tåg. Krocken blev kraftig, trots att tågföraren lyckades bromsa ned tåget till cirka 60 kilometer i timmen. Genom ett under blev ingen av de tre i bilen allvarligt skadad.

På 20 år har 6.000 korsningar mellan vägar och järnvägar byggts om. Men Kinnekullebanan har inte haft hög prioritet och därför finns det fortfarande 25 kvar. Enligt presstjänsten på Bank verket är det en kostnadsfråga – att bygga om en korsning med så kallade halvbommar, som alltså har en bom på var sida av järnvägen – kostar i genomsnitt 2,5 miljoner kronor. Banverket prioriterar efter hur tät tågtrafiken är i korsningen, samt hur många vägtrafikanter som passerar korsningen.

Den i förra veckan olycksdrabbade korsningen i Stora Levene hör till de  fyra som skall byggas om inom två år. En av de senast helt klara korsningarna är vid Munkängarna i Råbäck. Här har satts upp en bom på vardera sidan. Här är sikten mycket skymd för trafikanter och tågförare.

Banverket strävar också efter att minska antalet korsningar. När Götene kommun nu bygger en ny väg mellan 44:an och Källby skapas en ny korsning – men på villkor att en annan korsning i Källby stängdes.