På söndag kör Veolia, på måndag Arriva
Publicerad torsdag, 11 juni 2009, 14:35 av Björn SmitterbergPå söndag byter Västtrafik operatör för att köra sina tåg på Kinnekullebanan. Veolias avtal går ut och Arriva tar över för åtminstone sju år f ramåt.
– Men det ska inte innebära något för resenärerna, säger Mårten Ignell, chef för Kinnekullebanan.
– Vi ser fram emot att köra Kinnekulletågen och vi gläder oss till att samarbeta med Västtrafik och kunna bidra till den passagerarökning som har varit på Kinnekulletågen de senaste åren, säger Rolf Andersson, direktör för Arrivas tågverksamhet i Sverige.
Arriva driver sedan juni 2007 Pågatågen i Skåne med goda resultat. Mätningen för april månad visar en punktlighet, när spår och andra yttre förhållande är som de ska, på 99,94 procent.
– Kunderna ska märka att det är Arriva som kör tågen genom hela, rena och punktliga tåg, samt en väldigt serviceorienterad personal, säger Leif Olsson, projektledare för uppstarten av Kinnekulletågen på Arriva.
Arrivas avtal för Kinnekullebanan varar under sju år fram till 2016 med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.
De nya tågset som beställts i Italien för Kinnekullebanan väntas komma i trafik till jul.
Vad händer med nuvarande personal på tågen?
Pendlare, enligt en tidigare artikel (som fanns här i samband med att upphandlingen blev klar), ska de få erbjudande om antällning på Arriva.
Rätta mig gärna om det inte stämmer.
Tågen är tyska!
Enligt Västtrafik är det Itinotåg beställda i Italien.
Red
Beställda i Italien – Tillverkade i Tyskland?
Har mycket väl för mig att det är Bombardiers fabrik i Hennigsdorf som tillverkar tågen.
Andreas, det stämmer!
Det är väldigt bra personal på tågen, bra att de kommer vara kvar.
BT: Det stämmer helt. Dock är det (italienska) Ivecomotorer i de nya Itinotågen.