Gå direkt till Nyheten (Sänkt fartgräns aktuell på Varavägen)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 18 maj 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Sänkt fartgräns aktuell på Varavägen

Publicerad Tuesday, 23 June 2009, 08:53 av Björn Smitterberg

Vägen mellan Lidköping och Vara kan få sänkt fartgräns i höst. Längs vägen har flera olyckor inträffat och nu när vägverket ser över fartgränserna på alla vägar är länsväg 187 mellan Risakorset och Longkorset i stöpsleven.

Alla smala vägar utan mitträcke väntas få 80 kilometer i timmen som högsta tillåtna hastighet. För den som kör hela sträckan torde det innebära en tidsförlust på cirka fyra minuter. Även de delar som i dag har 70 som högsta fart kan få sänkning. Vägverket kommer att använda flera olika gränser än tidigare – så även 60-gränser kan bli aktuella.

Andra vägar som väntas få sänkt fart är Läckövägen på den sträcka som i dag har 90. Vägen mellan Skara och Falköping väntas också få sänkt fartgräns till 80, liksom flera vägar på Kinnekulle. 44:an mellan Lidköping och Götene anses vara en bred väg där trafiken kan gå i 90 kilometer i timmen. Delen mellan Lidköping och Grästorp har redan 70 på de smala delarna.

Besluten är inte formellt fattade än, de nya fartgränserna ska införas under hösten.

14 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Åke Åkerbock
Gäst
Åke Åkerbock
23 June, 2009 09:18

Lika bra att stänga av vägen, då kommer det inte att hända några trafikolyckor där. Eller gör om skiten till parkeringsplats. Sicken värld vi lever i, kan undra vart vi är på väg?

Evy
Gäst
Evy
23 June, 2009 09:46

Inte lär någon sänkt fartgräns hjälpa på den vägen. Åker där nästan varje dag så jag vet. Den behöver breddas och den asfalt som lades på för något år sedan är nu nästan helt bortsliten. Känns som hela havet stormar på vissa sträckor. Dessutom är genomsnittsfarten ca 110 km/h trots skyltade 90. Så vad skulle en sänkning till 70 hjälpa??? Omkörd blir man hur fort eller sakta man än kör. Och det är då olyckorna sker.

BS
Gäst
BS
23 June, 2009 10:17

Hade väl varit bättre och bygga om Varavägen än den sträckan mellan Skara och Axvalla. Är ju idiotist den sträckan var väl inte dålig eller trafikfarlig.

Per
Gäst
Per
23 June, 2009 10:26

Helt sjukt, det kommer hända olyckor ändå, hur har Sverige blivit egentligen ??!! …… ….överförmynderi !!!
Det är ju vettigare att förbjuda rökning och spara 6-7000 liv per år……, det kallar jag att spara liv om det nu är det som de är ute efter

Glidare
Gäst
Glidare
23 June, 2009 11:29

Konstigt. När någon kör ihjäl sig blir det inte många kommentarer. Men när man ska köra försiktigare – då blir det minsann protester och alla andra kör sämre än man själv.

m0nstr0sity
Gäst
m0nstr0sity
23 June, 2009 02:17

@Evy

…va!? På dig låter det som att ingen skulle bry sig om hastighetsbegränsningen. Inte ens du själv? Jo, men självklart bryr du dig om det, som den laglydige medborgare du är. Det är ju alla andra som skulle totalt skita i det … eller? Då kan vi ju lika gärna höja begränsningen till 220km/h på den vägen. Olyckor händer ju ändå, så vad fan.
Vad är värst? Att du får åka lite tidigare eller att försöka rädda liv?

Snubbe
Gäst
Snubbe
23 June, 2009 05:17

Vägverket vill inte bygga vägar, så då är det enklaste att bara sänka farten. Dåligt underhåll? Sänk farten ytterligare…
Många olyckor händer tyvärr pga vägens utformning. Det är därför det händer fler och dödliga olyckor på småvägar brevid Autobahn än på själva Autobahn (där det är fri fart). Sverige hade fri fart en gång i tiden, då var folk tvungna att tänka hur fort man kan köra säkert. Nu läser folk skylten och tror att det räcker…

Evy
Gäst
Evy
23 June, 2009 09:01

Till dig m0nstr0sity vill jag bara säga: Lär dig läsa. Jag säger ju att det inte är hastigheten som är orsaken till olyckorna utan vägens beskaffenhet. Den är smal, kurvig och ojämn. Dessutom finns det många s.k. “blåshål” längs vägen, dvs vid vissa krökar och dito gårdar läar det och så – poff – en häftig vindpust då platsen passerats. På dessa platser sker ofta avåkningar eller oavsiktliga svängar – och så är olyckan ett faktum.

iakttagare
Gäst
iakttagare
23 June, 2009 10:28

Suck..när ska de som bestämmer allt i det här landet gå i pension egentligen?? Låt oss åka som vi vill – man kan inte hejda alla olyckor med nya regler – olyckor kommer alltid hända oavsett vilket. O såå mycket olyckor har det inte varit på Varavägen genom åren utan bara det sista….suck…Bygg om vägarna säkrare istället för att sänka farten!!!

Jonas
Gäst
Jonas
23 June, 2009 10:45

Det är inte farten som dödar utan smällen.

m0nstr0sity
Gäst
m0nstr0sity
24 June, 2009 09:06

@Evy

Så du håller 90km/h på små smala grusvägar också? Du kan ju inte komma och påstå att det enbart är vägens skick som gör att olyckor händer. Det blir ju inte direkt bättre av att man håller höga hastigheter på vägar som är i dåligt skick och som dessutom är krokiga och smala.
Men det är väl klart. Det är ju aldrig bilförarnas fel att olyckor sker, det är ju alltid vägen/ljuset/mörkret/bilen. Aldrig bilföraren.

bo ko
Gäst
bo ko
24 June, 2009 03:14

Är det inte bättre att förbjuda allt snack i mobilen när man kör bil.
Skulle nog bli mindre olyckor, än om man ska sänka farten på nästan alla vägar vi har.

LJE
Gäst
LJE
24 June, 2009 04:39

Äntligen så börjar man förstå att varavägen är farlig. Att sätta 80 kommer förhoppningsvis att ge en signal till förarna om att detta in te är en väg som är avsedd för högre farter. Detta är en efterlängtad ändring, särskilt av de som bor vid vägen och alla de som fruktar för sitt liv varje gång som de behöver korsa den. Har ni glömt de som körde ihjäl sig mot en harv för några år sen?

Magnus H
Gäst
Magnus H
24 June, 2009 05:05

Men herregud! Att hålla 90 på denna väg är ju inga som helst problem. De olycker jag hört om den sista tiden på den vägen har varit att någon varit onykter, en somnade vid ratten och någon hade kört avsevärt fortare än 90. En normal bilförare som inte kan hantera 90 km/h på den vägen ska inte ha körkort. Om alla slutar fippla med massa andra saker under tiden de kör så sparar det många liv.