Gå direkt till Nyheten (Hellekis Säteri – årets turistföretag)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 22 mars 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Hellekis Säteri – årets turistföretag

Publicerad fredag, 26 juni 2009, 10:45 av Björn Smitterberg

maria_wilhelm-klingspor_lopMarie och Wilhelm Klingspors utveckling från en tillstängd, nästan till allmänheten avogt inställd anläggning, till en plats för kultur-, mat- och trädgårdsintresserade gav priset Årets Turistföretag. Nu kommer 30.000 gäster om året. Det utdelades i dag på förmiddagen vid en enkel ceremoni i turistbyrån i Lidköping av chefen för Destination Läckö-Kinnekulle, Gunilla Davidsson.

– Det började egentligen precis här i turistbyrån, säger Marie Klingspor. Jag arbetade här och tog emot besökare.

– Så började vi fundera hur vi skulle bära oss åt med vårt Hellekis.  

– Vi började med en butik – Butiken på Landet och tog bort skylten om att det var privat område. Så blev det ett café…

Så har det fortsatt. Trädgården på Hällekis är unik – åtminstone för den här delen av landet. Tanken var inte att skapa en turistanläggning i sig – utan försöka bidra till allt annat som Kinnekulle erbjuder.

– Men på ett sätt också för andra. Den här kulturen att hålla en trädgård är inte så vanlig i Sverige, säger Wilhelm Klingspor. Den går faktiskt inte ihop, utan vi tar av inkomsterna från skogen.

maria_wilhelm-klingspora_90

Det ursprungliga Hällekis har inte påverkats så mycket av att det nu kommer 30.000 besökare. Det är slottsområdet om öppnats, men en liten del är fortfarande privat. Och det, säger de båda pristagarna, respekteras mycket väl. Jordbruksdelen ligger inte i anslutning till Hällekis säteri, utan här har i stället andra verksamheter tagit över såsom festlokalen i smedjan, utställningarna i trädgårdslokalerna, cafét som utvecklats till restaurang.

– Kinnekulle är ju en fantastisk magnet – även om många tror att det är alldeles igensnöat på vintern. Vi har säsong från påsk till julmarknad.

I 15 år, drygt, har utvecklingen pågått, den har tagit ett litet steg i taget. Och det långsiktiga, satsningen på det hållbara, är det som fått styrelsen för Destination Läckö-Kinnekulle att välja Hällekis Säteri till årets turistföretag.