Gå direkt till Nyheten (Ultraljud avslöjar brister i Kinnekullebanan)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 11 februari 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Ultraljud avslöjar brister i Kinnekullebanan

Publicerad torsdag, 16 juli 2009, 11:29 av Redaktionen

bananb_ronny_90708Ronny Carlsson, ivrig läsare av Lidköpingsnytt som också skriver en hel del artiklar, har oroats lite över säkerheten på Kinnekullebanan och tog därför kontakt med Banverket om detta – här är svaret från banverket. ikon_rorligt_inslag

Häromdagen fick jag publicerat en arikel om Kinnekullebanans tvivelaktiga underhåll och använde bland annat Erik Lenhult som exempel på dåtidens engagerade sätt att underhålla järnvägen. Jag skickade för ett par dagar sen en fråga till Banverket angående underhållet och fick snabbt svar från Jan Hansson, Chef Anläggningsdrift Värmland/Västergötland.
 
Eftersom sommaren ibland kan innebära nyhetstorka så kanske ni kan använda detta på något sätt för att ”återställa förtroendet” för Kinnekullebanan efter mitt ifrågasättande av säkerheten. Vet inte om jag skrämt bort några resenärer men detta kan kanske ändå vara lite upplysande för andra som jag vet funderat på samma problem.
 
Ronny Carlsson 

– – – –

Min fråga till Banverket
 
Har på senare tid upptäckt att Kinnekullebanan är i ett skick som i alla fall jag upplever som aningen bristfällig. Lösa slipersspikar, ej åtdragna skarvmuttrar osv. Kanske  en överdriven rädsla från en ”novis” på området men jag har talat med flera som har samma upplevelse så det kanske finns grund för oron.
 
Vore intressant att höra vad Banverket har för åsikt och vad som eventuellt kommer att göras.

Svaret från Banverket:
 
Hej Ronny.
Tack för ditt mejl. Jag skall försöka besvara dina funderingar. Banverkets spår håller olika standard. Kinnekullebanan är en bana bestående av träsliper och räls med skruvskarvar. Banan ingår i de så kallade lågtrafikerade banorna, – klicka här för info på Banverkets hemsida.

Det är inte ovanligt att enstaka skarvbult eller rälsspik lossnar eller sticker upp. Detta är inte något som påverkar säkerheten om det inte är i större omfattning. För att hålla koll på spåret så genomför Banverket besiktningar enligt en fastställd årsplan för att säkerställa säkerheten på banan. Det innebär att för Kinnekullebanan så genomförs fyra manuella besiktningar, två maskinella besiktningar av spårläget samt en maskinell ultraljudskontroll av rälsen per år. Anmärkningar som upptäcks åtgärdas enligt fastställda åtgärdstider utifrån allvarlighetsgrad.

– –

Här en kort film på en korsning som ofta irriterar bilande, cyklande och gående trafikanter som har bråttom.

[flv:https://lidkopingsnytt.nu/video/Jernvegskorsning_juli09.flv 400 226]