Gå direkt till Nyheten (Flygplatsbolaget måste köpa West Air´s hangar)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 25 February 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Flygplatsbolaget måste köpa West Air´s hangar

Publicerad Tuesday, 04 August 2009, 10:52 av Björn Smitterberg

westair_hangar_lopNär avtalet mellan West Air och kommunens flygplatsbolag går ut vid årsskiftet måste flygplatsen köpa tillbaka den hangar som West Air använt på flygplatsen. Det kan komma att kosta över tio miljoner kronor.

I dag är det kommunalrådet Kjell Hedvall som är ordförande i styrelsen för flygplatsbolaget och han bekräftar att flygplatsen måste köpa tillbaka om West Air begär det.

Avtalet mellan West Air och flygplatsbolaget kom till när West Air etablerade sig på flygfältet vid Hovby utanför Lidköping. West Air har under ett tiotal år byggt om och servat flygplan här och även haft ett stort reservdelslager. Under våren avvecklades verksamheten på Hovbyfältet och flyttades till andra platser i Sverige och även på Isle of Man.

westair_hangar

När avtalet gjordes upp vid etableringen skrevs in att bygget av hangaren skulle delas mellan West Air och flygplatsbolaget. I princip halva hangaren har hyrts av flygplatsbolaget – den andra halvan äger West Air. I avtalet skrevs också in att flygplatsbolaget skulle köpa den del som West Air äger när West Air begär det. Och nu har West Air begärt att så skall ske.

Det har talats om 11 miljoner kronor för den halva som West Air äger och nu begär att flygplatsbolaget ska ta över. Men siffran vill inte Kjell Hedvall bekräfta.

– Förhandlingarna är inte slutförda och fastigheten är ännu inte värderade, säger Kjell Hedvall.

Det skall nämnas att Kjell Hedvall inte var med i flygplatsbolagets styrelse när avtalet skrevs. För flygplatsbolaget är det här en avsevärd kostnad – bolaget har flera gånger de senaste åren fått bidrag av kommunen för att överleva. Det har ansetts vara en viktig näringslivssatsning.

– Arkivbilder från West Air vid Hovby: Adam Madsen –

29 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Apan
Gäst
Apan
4 August, 2009 11:12

Underbart att veta att såssarna använder mina skattepengar på ett bra sätt. *ironi*

Oven
Gäst
Oven
4 August, 2009 11:52

Inomhusgokart?

Elof
Gäst
Elof
4 August, 2009 12:01

Apan
Vad har det här med sossarna att göra? Är det inte ett företag som visar hur snikna dom är och försöker klämma ur så mycket pengar som de kan? Och hur ligger det till med flygplatsen? Har de borgerliga velat avveckla den?

Nisse
Gäst
Nisse
4 August, 2009 12:19

Ja du Elof – om inte Kjell Hedvall i egenskap av Socialdemotratiskt kommunalråd fått en plats i styrelsen så får du gärna dela med dig av orsakerna… Och ett avtal skrivs av två parter – man kan inte peka ut den ena då båda har skrivit på.

BC
Gäst
BC
4 August, 2009 01:24

Roligt att vara invånare i sveriges “rikaste kommun” när majoriteten spenderar pengar i en aldrig avstannande spiral.
Men höja skatten kan man…..
Vore nog dags att höja den ekonomiska kompetensen på vissa platser i kommun.
Hur mycket skall dessa “satsningar” kosta skattebetalarna?
För att sedan bara konstatera att “satsningarna” inte gick hem, så invånarna får skjuta till mera kapital. Men man kan ju höja skatten!

Elof
Gäst
Elof
4 August, 2009 02:21

Nisse
Kanske ska du ta och läsa artikeln innan du kommenterar nästa gång?
“Det skall nämnas att Kjell Hedvall inte var med i flygplatsbolagets styrelse när avtalet skrevs.”

Nisse
Gäst
Nisse
4 August, 2009 02:42

Vad är det du inte förstår, Elof – det är ett kommunalt aktiebolag!? Vi får väl ändå utgå från att den part som WestAir ingått avtalet med är det kommunal bolaget? Att sedan Kjell jobbade med annat vi tiden för avtalets tecknande är ju ganska ointressant…

Carin
Gäst
Carin
4 August, 2009 02:43

ge hangaren till de la gardie gymnasiets linje flygteknik.. o ge oss lite mer plan o meka me.. =)

Elof
Gäst
Elof
4 August, 2009 02:58

Nisse
Och vilka satt i styrelsen när avtalet skrevs? Vem var det som skrev på det? Var det en socialdemokrat t.ex? Vad tyckte alliansen om avtalet vid det tillfället? Vad tyckte alliansen om flygplatsen som sådan vid tillfället? Du måste ta reda på lite mer fakta innan du slänger ur dig en massa anklagelser. Mycket möjligt att det var en socialdemokrat som skrev på avtalet och att alliansen hatade köpet av flygfältet. Inte vet jag, vet du?

BC
Gäst
BC
4 August, 2009 04:19

Man kan ju lugnt konstatera att flygplatsen är en dålig affär för komuninvånarna.
Stat och kommuner skulle vara förbjudna att äga företag.
Kompetensen finns inte att driva dessa och det snedvrider konkurensen.
Man kan ju bara befara vad framtida kommunala satsningar skall kosta skattebetalarna och vilka privata företag som skall gynnas med skattemedel……

Fatso
Gäst
Fatso
4 August, 2009 05:58

Hoppas att ni som gnäller har en kristallkula att titta i när ni tar egna beslut gällane eran egen ekonomi :-) Vem kan veta när ett företag eller verksamhet flyttar eller lägger ned och på vilka grunder det sker….Hur tråkigt det än är!

Isprinsen
Gäst
Isprinsen
4 August, 2009 06:35

Kjell Hedvall stt visst i styrelsen när avtalet för West Airs nya hangar skrevs på. Hangjorde det tillsammans med Marita Bengtsson, Kenneth Lundell, Jonas Carlander, centerns Bring och vänsterns sömntuta #1 (kommer inte på namnet) Säger Hedvall annat, så blåljuger han eller så skyller han väl på alliansens vansinnigheter igen.

Adam
Gäst
Adam
4 August, 2009 06:36

Enig med Olof. Inomhus Gocart, och andra områden typ Paintball osv hade varit perfekt ju! Banorna kan man ju hyra ut till bilsportsföreningar, flygföreningar, Fallskärmsklubbar, osv.. Möjligheterna är ju obegränsade.

Elof
Gäst
Elof
4 August, 2009 07:14

BC
Har du räknat på det totalekonomiskt? De pengar som man fått in genom skatter från west air under tiden de har haft verksamhet i Lidköping? De pengar man fått in genom de som varit anställda där? Att sedan stat/kommuner inte skulle ha verksamheter är bara löjligt. Var ju någon som sade sig jobba med hotellverksamhet som skrev här och tyckte att kommunen skulle köpa f-kassans gammal lokaler och hyra ut dom. Köp själv och driv med vinst då.

Elof
Gäst
Elof
4 August, 2009 07:21

Isprinsen
Du får gärna visa på protokoll eller liknade som styrker att Hedvall satt i styrelsen då beslutet togs. Att du säger att han gjorde är inte mer värt än att han säger att han inte gjorde det. Och är tveksam till att han skulle försöka ljuga om en sådan sak. Men vad vet jag.

Observer
Gäst
Observer
4 August, 2009 10:34

Vad är problemet? När avtalet skrev levde vi i en annan tid! Då var säkert tankarna goda! Det är många år sedan och nu lever vi i en kristid! Det trista är väl inte hangaren utan att företaget valt att flytta. Men se möjligheter istället för att hänga de som skrev avtalet! Finns ju redan många förslag till nya användningsområden. Tycker debatten handlar om att skjuta pianisten istället för att fokusera på problemet!

Tommy
Gäst
Tommy
4 August, 2009 11:36

Det är sådant här tjafs som får Lidköping att gå bakåt istället för framåt. Håller med Adam om att hyra ut och även att utöka för flygtekniker och andra utbildningar inom flyget. Jag är Lidköpingsbo och en av många som flyget privat på Hovby och
om ni bara kunde förstå vilken fin flygplats vi har mot många andra i sverige och vilka förutsättningar vi har. Försök att UTNYTTJA flygplatsen istället för att tjata vem som satt i styrelsen.

Isprinsen
Gäst
Isprinsen
4 August, 2009 11:41

Elof!
Protokollen är offentlig handling och förvaras hos kommundirektörens sekreterare, eller om det är Kjells, Läs där, det har jag gjort. Året är 2000/2001. Morgan Sundberg var Vd för bolaget vid tiden. Sen Elof hade jag fel! Det var redaktören som påstod, inte Kjell!!

Isprinsen
Gäst
Isprinsen
4 August, 2009 11:45

Elof!
Man kan ju tro med dina glädjekalkyler om “totalekonomi” att vi skattebetalre inte kostar något för en kommun. Eller är det bara intäkter?? Nä, i vår kommun går det nog med jämnt skägg, så många som är anställda där!

Per
Gäst
Per
5 August, 2009 07:19

En hund verkar begraven !!
Kjell H brukar vara snabb att svara och “rätta till” felskrivna saker men nu har Kjell hållit sig borta……………kan det vara lite känsligt..

Gunnar
Gäst
Gunnar
5 August, 2009 07:44

Vi skall veta att Kjell Hedvall bara är en vanlig person som kan göra fel han också. Han uttalade sig om att beslutet att bygga hallen togs före den ekonomiska krisen var ett faktum

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
5 August, 2009 07:51

Med det företagsklimatet som är i den här kommunen så står företagen säkert på kö för att flytta in i lokalerna. Eller?

Ove Rall
Gäst
Ove Rall
5 August, 2009 11:18

Kanske skulle försöka få Ryanair att etablera sig här?

Meck
Gäst
Meck
5 August, 2009 12:28

Ove Rall det är ju en as bra ide. Tänk vad det skulle vara ett lyft för lidköping och ha rese ställen att åka ifrån Lidköping. De tycker jag att vi ska satsa på.

MMia
Gäst
MMia
5 August, 2009 02:18

När Rörstrand skulle läggas ner så ansåg många att det var domedagen för Lidköping. Se vad som hänt och kommer att hända på det gamla, ganska bökiga fabriksområdet! Nu får man ett stort antal kvadratmeter med plats för olika utrymmeskrävande aktiviteter – Låt kreativiteten flöda en gång till, så blir det nog “slutet gott, allting gott” där ute på Hovby också.

H
Gäst
H
5 August, 2009 02:47

Det kanske är dags att ta upp inrikesflyg iallafall. Svindyrt antagligen men nu finns bara Trollhättan kvar av alla de länslokala inrikesflygen som vi hade nån gång på 80-90 talet så det är inte lika stor konkurrens ??.

Sen vore ju Ryan Air grymt coolt. Vem följer upp det spåret ? Tänkte skriva att det gör de aldrig men det kan man ju inte veta innan man kollat.

H
Gäst
H
5 August, 2009 02:54

Jag tycker Ove Rall la en ny nivå på dessa debattforum. En vild ide visserligen men jäklar om.. Det finns många med ideer därute som aldrig kanske kommer ut med dem. Kör på nu med utecklande inlägg & inte bara ett satans gnäll & osamja !! Tänk på om 1 ide av 100 blir nåt som utvecklar kommunen..

Isprinsen
Gäst
Isprinsen
5 August, 2009 05:23

Nu är det ju inte Hovby som lagt ner. Det handlar ju bara om några hangarer på en flygplats. Ryanair är väl om jag minns rätt, prövat för några år sedan? 1998? o de vill väl minst ha det dubbla mot vad hangaren kostar för att våga/vilja etablera sig här. Inrikesflyget är dött. Inte ens Jönköping tillhör Luftfartsverket längre o färre flygplatser får statliga stöd. Lidköping ligger knasfel i förhållande till Göteborg, Örebro, Skavsta osv, tyvärr

Snubbe
Gäst
Snubbe
6 August, 2009 02:57

Evenemangshall kanske? Färdigbyggd och klar. Inga parkeringsproblem.