Gå direkt till Nyheten (Allt svårare för invandrare och arbetslösa få jobb
Behovet av socialhjälp ökar i Lidköping)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 18 maj 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Allt svårare för invandrare och arbetslösa få jobb
Behovet av socialhjälp ökar i Lidköping

Publicerad onsdag, 12 augusti 2009, 15:50 av Björn Smitterberg

Behovet av socialhjälp – eller försörjningsstöd som det egentligen heter – har ökat den senaste tiden i Lidköping. Förvaltningen Individ- och Familjeomsorgen kommer inte att klara att hålla sig inom budgeten. Det beror på att behovet av försörjningsstöd ökat, men även för att behandlingshemmen för ungdomar är dyrbara. Det blir också allt tydligare att integrationen av invandrare får allt svårare.

– Vi får egentligen inte så många nya klienter till oss, säger chefen för Individ- och familjeomsorgen – IFO.

– Men det är mycket tydligt att de som redan tidigare fanns hos oss får allt svårare att komma ut i egen försörjning. Inte minst gäller det invandrarna.

– Lite orolig är jag för hösten och om det blir en stor ungdomsgrupp som blir stående utan försörjning, och som tvingas komma till oss. Det kan bli ett stort problem.

– Än har vi inte diskuterat att gå till kommunledningen för att begära att få mer pengar – men vi har redovisat att vi är på väg mot ett underskott i vår budget. Potten för försörjningsstöd har vi överskridit med 20 procent och potten för behandlingshem åt unga har vi överskridit ännu mer.

– Men vi har ögonen på problemen och samtidigt som vi vill hjälpa så långt vi kan har vi regelbundna uppföljningar av vår ekonomi.

23 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Oven
Gäst
Oven
12 augusti, 2009 08:15

Effekterna av Allianspolitiken blir allt tydligare!

Undrande Inflyttad
Gäst
Undrande Inflyttad
12 augusti, 2009 09:15

Klart Ove att det är den sittande regeringens fel att det är så i vår kommun. Frågan är dock hur har det sett ut om den socialistiska sörjan styr Sverige i detta läge.. Tillåt mig le… pinsamt uttalande.

Undrande Inflyttad
Gäst
Undrande Inflyttad
12 augusti, 2009 09:38

Det skulle vara av stort intresse att höra dig Ove hur landet, kommunerna och övrigt skulle se ut om ditt parti fick styra. Det framgår i stort sett i alla dina inlägg att det är ” allianspolitiken” som är orsak till allt som du ser är inte fungerar. Jag vet att du föreslår höjda skatter för att lösa allt som uppstår, tror du på fullaste allvar att ditt parti är det enda rätta för Sverige och oss skattebetalare. Du kan inte ens tro på det själv.

Henrik
Gäst
Henrik
13 augusti, 2009 01:36

Undrande inflyttad appropå pinsamma uttalanden så har engelskan ett bra uttryck. It takes one to know one.

Oven
Gäst
Oven
13 augusti, 2009 07:52

Vänsterpartiet kritiserade regeringen och varnade för följderna .redan när de frös uppräkningen av statsbidragen till kommuner och landsting 2006. Nu talar alla allianspartier om att de måste tillföra mer pengar, 3 år efter och inför valåret. Slump? Nej knappast. Och ansvaret för statsfinanserna som M tjatat till leda om, är det ansvaret borta nu när vi redan ligger på minus? Nu kan man tydligen öka underskotten ännu mer.

Rebirth of antichrist
Gäst
Rebirth of antichrist
13 augusti, 2009 08:06

@Oven: Med all den prestige som är inom politik så är ju vänsterpartiet alltid kritiska till alliansen oavsett om det är något Ni tycker är bra eller ej!

Oven
Gäst
Oven
13 augusti, 2009 12:55

@R.o.a. inte alls, det är jättebra om kommunerna får mer pengar. Som jag skriver borde de fått det för länge sen för att undvika nuvarande situation, var för svårt att förstå det ?
@ U.I., på fullaste allvar tror jag att det enda rätta för Sverige är att folket får rösta fram det de tror är bäst. Samtidigt är det min (vår) medborgerliga rättighet (skyldighet) att kritiskt granska och nagelfara hur våra folkvalda sköter (missköter) sig.

Max 65
Gäst
Max 65
13 augusti, 2009 04:39

Det borde bli förbjudet att arbeta längre än fram till sin 65-årsdag!!! Jag tycker att alla pensionärer som fortfarande jobbar borde lämna sin plats till de som behöver komma ut i arbetslivet, särskilt till unga som vill kunna skapa sig ett eget liv och slippa bo hemma tills de är 30 år.

Undrande Inflyttad
Gäst
Undrande Inflyttad
13 augusti, 2009 08:55

Jo du Ove, du tror att vi/du vet bäst vad gäller det mesta hur vårt land skall styras. Jag är glad att det finns personer som styr vårt land utifrån det som är bäst för alla, arbetslösa,arbetsföra,pensionärer,ungdomar,invandrare och de som på ngt sätt behöver hjälp. Men min stora övertygelse är att det du företräder är ett stort hot mot oss alla, tycka vad du vill. Gud rädda mig om Ohly skulle hamna i en vågmästarroll vid ett ”ev” regeringsskifte

Oven
Gäst
Oven
13 augusti, 2009 10:17

Precis som jag så är naturligtvis du också i din fulla rätt att tycka vad du vill, men jag tror inte de grupper du räknade upp håller med om att de som nu styr gör det bäst för dem.

KIRE
Gäst
KIRE
13 augusti, 2009 10:17

Undrande inflyttad
Hur kan Du påstå att De som styr gör det utifrån att det skall vara bäst för alla? Jo om Du har arbete, fastighet och kapital så fungerar det, men inte om Du är sjuk, arbetslös eller pensionär då är Du satt på undantag i dagens Sverige. T.o.m. Göran Hägglund i (Kd) börjar oroa sig för detta faktum. Var finns hoten som Du ser det ? Kanske dags att ta av sig skygglapparna !!!!!!!

Oven
Gäst
Oven
13 augusti, 2009 11:17

Med undantag för vissa arbetsföra då för att undvika onödiga kommentarer ;-)

Trotten
Gäst
Trotten
14 augusti, 2009 12:42

Tycker du verkligen att den nuvarande regeringen styr landet utifrån vad som är bäst för alla? Sveriges arbetslösa, sjukskrivna och fattiga har nog en del att invända mot den åsikten.

Oven
Gäst
Oven
14 augusti, 2009 12:54

U.I., du får gärna precisera på vilket sätt rättvisa skulle vara ett hot mot oss alla?

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
14 augusti, 2009 07:54

Valet 2010 närmar sig, tror inte vi behöver vara oroliga för att trojkan från vänster kommer att uppfattas som ett trovärdigt alternativ. Vi som röstar är mycket smartare än så. Ju närmare valet vi kommer och olikheterna mellan sossar kommunister och gröna blir än tydligare så löser det sig självt. Glöm inte vilken historia som finns hos ordförande Sahlin vad gäller fiffel och mygel. För att inte tala om den svarta historien i Ohlys kommunister!

KIRE
Gäst
KIRE
14 augusti, 2009 08:25

Agust Vråk
Det Vi kanske skall vara oroliga för är att SD kommer in i riksdagen, som vågmästare, då kan Du beskriva deras svarta historia, Du glömmer att Ryssarna var med och räddade oss från Hitlers tredje riket.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
14 augusti, 2009 10:28

Absolut är SD ett stort bekymmer. De är som ett troll:ut med det i ljuset så spricker det. Visst var Sovjet EN av de allierade i andra världskriget. Det ursäktar dock inte det Sovjetiska folkmord som utrotade ofattbara 62 miljoner människor! Därför har jag svårt att förstå hur vi här i Sverige kan sympatisera med ett kommunistparti som inte har gjort upp med sitt mörka förflutna.

Oven
Gäst
Oven
14 augusti, 2009 10:37

Vilket parti skulle det var August? Som du resonerar så borde både kyrkan och demokratin förbjudas.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
14 augusti, 2009 11:01

Förbjuda demokratin, ja det är väl det som ni kommunister vill?

Oven
Gäst
Oven
14 augusti, 2009 11:20

Ni kommunister??????????????????????????

Erik (SP)
Gäst
Erik (SP)
14 augusti, 2009 11:23

August, jag håller med om att V:s förflutna som stödparti till en viss imperialistmakt i öst är problematiskt, o en av anledningarna till att jag är med i Socialistiska Partiet i stället för V. Men vad krävs egentligen för att du ska godkänna att dom har ”gjort upp” med sitt förflutna? Att dom börjar föra en borgerlig politik? Det är ganska uppenbart för alla, utom möjligen den svenska högern, att dom har gått vidare o är ett helt annat parti nu.

Mats
Gäst
Mats
14 augusti, 2009 12:43

Vänstern hette fram till 1990 Vänsterpartiet kommunisterna. Anledningen till namnändringen var Sovjetunionens fall -89 så det var väl inte lika häftigt då när det visade sig att skiten inte fungerade. Efter det har många inom partiet försökt förnya synen men ständigt röstats ner internt. 2004 valdes Ohly (som då öppet kallade sig kommunist) till ny ledare.
Ganska färska händelser och högt uppsatta i partiet som ger fog för Augusts anklagelser.

Undrande Inflyttad
Gäst
Undrande Inflyttad
15 augusti, 2009 12:24

Jag uppfattar vad du skriver Ove, du gör spektakel över de som jobbar ”med undantag av vissa arbetsföra” jo det verkar i dina ögon som att vi som arbetar är ett hot mot vänstern och samhället, LOL. En tröst för dig Ove det är knappast hos er vi arbetare sympatiserar. Min subjektiva åsikt är att landet styrs bra utifrån de förutsättningar som för tillfället ges. Det kan också konstateras att det är ovanligt lugnt från den rödgröna sörjan, varför?