Gå direkt till Nyheten (Ny fotbollsplan kostar minst 1,7 miljoner)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 21 januari 2026

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Ny fotbollsplan kostar minst 1,7 miljoner

Publicerad söndag, 23 augusti 2009, 19:31 av Redaktionen

Om företaget Bovieran skriver på avtalet om att överta mark vid nya Vattentornet måste företaget även vara beredd att bidra med pengar till en ny fotbollsplan – för det är just den gamla planen mitt emellan skola och Vattentorn – som nu kan bli seniorboende.

Kultur- och fritidsnämndens arbetsutskott har tillsammans med samhällsbyggnadsnämndens och kommunstyrelsens arbetsutskott accepterat att Bovieran tar över marken men i avtalet ingår då att Bovieran får vara med och betala kostnaden för en ny plan.

I dag är det oklart var den planen kommer att ligga men kostnaden beräknas bli 1,7 miljoner kronor – det som planeras är en grusplan med belysning.

Kommunledningen skall för övrigt åka till Göteborgstrakten och se på de seniorboenden som Bovieran byggt där.

23 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Granne
Gäst
Granne
23 augusti, 2009 07:45

Vi som bor intill Vattentornet och fotbollsplanen har inte ens fått en förfrågan om byggnation där.Vart vänder man sej för att emotsäga sej ett bygge?

Isprinsen
Gäst
Isprinsen
23 augusti, 2009 08:01

Tror väl att Saleby IF lade om sin gräsplan för bortåt 700k. Vem skall ha resterande pengar, eller kan man inte räkna på Kultur- och fritidsnämnden?? Mycket luft i den kalkylen där!

Observer
Gäst
Observer
23 augusti, 2009 08:41

Är det inte lite onödigt att sätta upp belysning? Den kommer väl inte kunna tändas av besparingsskäl? Känns liksom logiskt med tanke på konstgräsplanen utan värme!

stefan andersson LIF
Gäst
stefan andersson LIF
23 augusti, 2009 09:15

Det kan väl inte vara möjligt att kommunen planerar för en ny grus-plan med belysning när man får chansen att anlägga ytterliger en konstgäs anläggning.

Motvald
Gäst
Motvald
23 augusti, 2009 09:42

Granne: Självklart måste vi motsätta oss bygget, vi är ju Lidköpingsbor.

Bengt
Gäst
Bengt
23 augusti, 2009 10:11

Hur var det där i vintras,spelades det så mycket fotboll där nu när det finns konstgräsplan?Kanske bättre att lägga pengar från avtal med ev marköpare på nästa tilltänkta konstgräsplan istället

benny b
Gäst
benny b
23 augusti, 2009 10:40

det är ju stadsplanerat område så de är inte mycket du kan göra skulle jag tro.

Yim - Yung
Gäst
Yim - Yung
24 augusti, 2009 12:58

2009-08-23 kl 23.02
.
Du / Ni har inte en chans. Demokratin har redan segrat över er !

Ni får inte ens ersättning för försämrad boende miljö.
Har sett o hört fler exempel på denna typ av makt arrogans i våran kommun.

Saleby-Bo
Gäst
Saleby-Bo
24 augusti, 2009 07:24

Man måste bygga dyrt så man senare kan dra ner på kvalité och underhåll. På så sätt skapar man en bokföringsmässig besparing!

Per
Gäst
Per
24 augusti, 2009 07:31

Håller med Stefan A
Vore SANNSLÖST att göra en grusplan när de kan lägga kanske lite pengar till och fixa en konstgräsplan med så många fotbollstjejer och killar.

Pelle
Gäst
Pelle
24 augusti, 2009 07:32

Håller med Yim-Yung
Demokratin i lidköping funkar bara på valdagen, sen gör sossarna som de vill.
Det har de visat flera exempel på och Kjel Hedvall har ytryckligen skrivit detta ett antal gånger ”att majoriteten har valt oss” och då gör man tydligen som man vill i ledningen mellan valen.
Man lyssnar inte på oss invånare och som även betalar deras löner….

Frågvis
Gäst
Frågvis
24 augusti, 2009 08:47

Yim – Yung: Vem mer än du påstår att det blir försämrad boendemiljö om man bygger seniorbostäder, är seniorer så störande för sin omgivning menar du? Kan möjligen tänka mig vilket herrans liv det skulle blivit om man gjort tvärtom, alltså byggt en fotbollsplan där det tidigare funnits bostadshus. Varför är allting fel som görs i den här kommunen?

Anders
Gäst
Anders
24 augusti, 2009 09:28

Varför bygger man inte ett ungdomsboende någonstans? Med en gemensam pub tex.Eller anser politikerna att det är ok med segregering och favorisering av seniorer?

Demokrat
Gäst
Demokrat
24 augusti, 2009 01:15

Pelle; Men är det inte så representativ demokrati ska fungera?
Du röstar på det parti som du tycker bäst om. Partiet däremot tycker och gör vad deras medlemmar tycker att de ska göra. Om du vill påverka sossarna så får man helt enkelt ta sig till ett möte och framföra sina åsikter. Partierna är sina medlemmar, inte sina väljare.Allt annat vore befängt. Ska alla partier gå ut och knacka dörr och fråga vad varandras väljare vill?Det är inte rimligt

Pelle
Gäst
Pelle
24 augusti, 2009 02:45

Demokrat (kan detta vara en politker tro)

Du skall inte inbilla mej att partiet lyssnar på de medlemmar på vad ex som skall byggas i Lidköing, glöm det.
Det verkar på dej, har man bara vunnit valet så är det bara att köra uta h……e.
Det gäller väl att ”lyssna” på folket, med lite känsla så klara de det, men de har väl suttit för länge nu och tappat närheten till vardagslivet på golvet,

Demokrat
Gäst
Demokrat
24 augusti, 2009 03:58

Pelle; Givetvis är det inte säkert att de förtroendevalda lyssnar, men då kan de inte heller räkna med att bli omvalda. Partier ska driva de frågor som dess medlemmar vill då de är dess medlemmar de representerar. Annars faller idén med det demokratiska systemet vi har idag. ”Gammelpolitikerna” får härja fritt pga att folk klagar här istället för att gå med i partierna och driva igenom sina frågor där.

Granne
Gäst
Granne
24 augusti, 2009 05:00

Hur tror ni att det blir för skolabarnen och dagisbarnen när det blir ett seniorboende precis brevid?? Vart skall lidköpingsborna gå och kolla på cirkus mm för fotbollsplanen används inte bara till att spela fotboll på.

Oxå granne
Gäst
Oxå granne
25 augusti, 2009 09:54

Kunde de inte hittat någon annan, obebyggd plats för huset? Känns onödigt att göra en ny plan när det borde gå att placera huset på annat ställe. Det är tråkigt för oss som bor där och utnyttjar grönområdet nästan dagligen att det kommer försvinna! Kan man inte bygga huset utanför kyrkogården istället? Det finns ju en tom gräsplan mellan dagiset och kyrkogården, precis innan man kommer ner i tunneln innan Ljunghed. Hoppas det blir överklagat!

Granne
Gäst
Granne
25 augusti, 2009 11:41

Till oxå granne..
Det är vi grannar som måste komma in med en överklagan,de har försökt få till detta bygget på flera ställen men grannarna har protesterat.

Oxå granne
Gäst
Oxå granne
25 augusti, 2009 01:28

Ja jag vet, men tyvärr är det väl så att ingen vill lämna in och riskera att stå där själv sedan. Man kanske skulle ha ett möte i området och lämna in en tillsammans?

Granne
Gäst
Granne
27 augusti, 2009 08:06

Ja de hade vart det bästa..

Yim - Yung
Gäst
Yim - Yung
31 augusti, 2009 05:19

2009-08-31 kl 17.16

”Frågvis” Jo det var såhär att en av anledningarna till att du inte fårstod vad jag skrev kan bero på följande.
När jag skrev o sände in denna kommentar så stod den som nr:2
Och sedan så, nej det är inte ”seniorerna” som stör utan det är dom boende runtom som får en försämrad boendemiljö pga att det byggs ett nytt o stort hus på en friluftsyta alldeles utanför deras fönster.
Hoppas att något frågetecknen raknade.

Oxå granne
Gäst
Oxå granne
10 september, 2009 12:21

Är det någon som vet hur/var man överklagar bygget? Är det bara att stövla upp på kommun och säga att man överklagar?