Gå direkt till Nyheten (Ägaren till grundstötta “Skutan” kallas till möte)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 25 February 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Ägaren till grundstötta “Skutan” kallas till möte

Publicerad Tuesday, 01 September 2009, 16:15 av Björn Smitterberg

Ägaren till skeppet “Aila af Carlstad”, också kallat ”Skutan”, kommer att bjudas in till möte av Länsstyrelsen Värmland. Det är resultatet av tisdagens möte mellan Länsstyrelsen, Transportstyrelsen, Kustbevakningen och Säffle kommun.
– Ägaren är ännu ansvarig!

Idag har landshövdingen i Värmland, Eva Eriksson, träffat representanter för Transportstyrelsen, Kustbevakningen och Säffle kommun för att söka hitta möjliga vägar för att få bort skeppet “Aila af Carlstad” från naturreservatet Lurö skärgård i Säffle kommun där det sedan sommaren 2008 ligger strandat.

Fartyget strandade här efter en misslyckad bogsering från Lidköping.

De inblandade parterna har kommit fram till några olika alternativ för att lösa situationen. Länsstyrelsen Värmland kommer så snart som möjligt att bjuda in vrakets ägare till möte för att diskutera alternativen.

– Det är viktigt att komma ihåg att det är ägaren som är ansvarig för situationen, säger landshövding Eva Eriksson.

– Vi måste ha hans medverkan för att kunna få bort skeppet från naturreservatet.

Fartyget skulle tidigare i vår ha bärgats genom länsstyrelsens försorg – men bärgningen blev för dyr, den beräknades kosta 700.000 kronor och skulle leda till att vraket skulle skäras upp på Kållandsö Varv.

9 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Oven
Gäst
Oven
1 September, 2009 04:26

Hade det inte blivit billigare om man i praktisk handling dragit in båten för skrotning omedelbart?

K.H
Gäst
K.H
1 September, 2009 05:27

ja och varför inte dra in den i småbåts hamnen och stycka den uppifrån och ner, ju lättare den blir desto närmare stranden kommer den, det finns massa arbetslösa metallarbetare som kan bidraga till att den tas ner i bitar hur dyrt kan det bli inga 700.000 i allafall det hade inte varit långt att bogsera den heller. den som bogserade borde ha insett att den lilla jollen inte orkar med en skuta som Aila. dumdristigt att ens försöka.

blomman
Gäst
blomman
1 September, 2009 07:13

byråkrati!!!! Idioti skulle jag vilja säga. dra ut skiten på djupt vatten å sänk den, det blir ett bra rev nu när det är så dåligt med fisk i Vänern. Vid Djurö är det 90 meter djupt ingen ser den å allt är lungt.

Madde
Gäst
Madde
1 September, 2009 07:38

Håller med er båda till 110%…!!!

Peter
Gäst
Peter
1 September, 2009 09:22

Ja sänk båten där det är djupt, morgondagens vrakletare måste ju också ha något att upptäcka !

Calle
Gäst
Calle
2 September, 2009 10:30

Möten, möten och åter möten. ” Resultatet av tisdagens möte”, blev ett nytt möte. Lägg dessa mötes kostnader på upphuggning av vraket istället, annars lär möteskostnaderna vida överstiga kostnaden för skrotning.

GS
Gäst
GS
2 September, 2009 12:55

Jag förstår inte riktigt problematiken. Båten (eller vad det nu är numera) har ju en ägare. Denne får väl ta ansvar för sitt skrot både praktiskt och ekonomiskt!

Tankar inte dyrt i onödan
Gäst
Tankar inte dyrt i onödan
2 September, 2009 03:55

Ge ägarn vite på 500 000 om han inte kan fixa undan vraket ,skicka sen räkningen till honom när den är bärgad och skrotad

Ronny Carlsson
Gäst
Ronny Carlsson
2 September, 2009 04:26

Problemet är väl vad jag förstått att ägaren är beredd att ta hand om vraket men Sjöfartsverket tillåter inte bogsering beroende på skutans bristande sjöduglighet. Vad gör man då som ägare, struntar i Sjöfartsverket, bogserar bort båten och får dyrt betala i efterhand vad verket utkräver för straff. Borde egentligen inte vara så svårt att samordna detta ärende men byråkraterna vill väl ha arbete i tider av arbetsbrist.