Gå direkt till Nyheten (Debatt: Varför inte kontrollera motorcyklarna?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 17 januari 2026

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Varför inte kontrollera motorcyklarna?

Publicerad lördag, 12 september 2009, 17:44 av Redaktionen

ikondebatt– Fler poliskontroller av motorcyklister, efterfrågar senioren Ernst i en insändare till Lidköpingsnytt.

Nu är det hög tid att polisen gör kontroller även av motorcyklarna. Mycket står vi ut med – men när man kör, vad jag kan förstå, utan ljuddämpare och dessutom gasar på extra inne i mellan huskroppar i Lidköping måste det väl ändå vara brist på omdöme och respekt. Häromdagen såg jag en av kommunens chefer gasa så det bullrade ordentligt på Nya Stadens torg – är det att vara förebild det?

Bara för att man själv bor i villa någonstans i utkanten behöver man väl inte komma in till stan och störa? Framför allt inte när enda ärendet tycks vara att störa så att rutorna dallrar i vår lägenhet. Åk hem till egna gatan.

Visserligen hör vi till gruppen som kallas seniorer och skall förmodas stå ut med allt som alla andra gör. Men det får faktiskt vara måtta på det hela. Vi har inte klagat på alla som lite lulliga går hem på nätterna och stojar. Vi klagar inte på att man ibland har konserter även om musiken inte alltid är i vår smak.

Men jag tycker att lika väl som polisen har bälteskontroller runt Nya Stadens torg borde det regelbundet förekomma kontroller av motorcyklisterna.

– Ernst, senior i Nya Staden –

24 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Nisse
Gäst
Nisse
12 september, 2009 05:53

Jag är ej senior, men håller med om att raka rör inte hör hemma i en stadsbild…

Inge Ovesen
Gäst
Inge Ovesen
12 september, 2009 07:37

Tråkigit nog har det blivit en accepterad(?) kultur i MC(HD)-världen. Det SKA bullra utav bara…
Tror delvis att det beror även på att polisen saknar bra och smidigt bullermätare. Vore kul om någon polisen läser denna insändare och ger sin synpunkt!
Många klagar på fiskmåsarna på sommaren men jag tycker MC-bullret är nästan värre. Är boendes utmed Wennerbergsvägen och där ska det dras lite extra mellan rondellerna…. :o(

Nils
Gäst
Nils
12 september, 2009 07:40

Bättre att polisens kontroller omfattar alla fordon. Att inriikta sig på en speciell typ av fordon verkar rätt korkat. Sen kan jag hålla med om att många motorcyklister beter sig ansvarslöst i trafiken, men detta beteende finns hos bilister och andra trafikanter också.

hs
Gäst
hs
12 september, 2009 09:07

men du nils det var bullret vi pratade om

Janne
Gäst
Janne
12 september, 2009 10:12

Det stora problemet är snarare mopeder, motorcycklar kanske drar på ibland, en moped ligger alltid på fullgas.
Dessutom framförs de oftast av tonåringar som ännu tror att de äger världen, och vi på sin höjd kan låna plats om vi inte inkräktar på deras revir.

Anders
Gäst
Anders
13 september, 2009 02:41

Och när ska folk lära sig att det är Bilprovningen som sköter detta och inte Polisen!!?!?! Dom kan göra en sk. ”flygande besiktning” men det tar ett tag och då skulle folk störa sig på trafikstop istället. Lev med det, det kan hända att det låter i Centrum ibland :)

Jesus
Gäst
Jesus
13 september, 2009 08:30

Att göra en ”flygande besiktning” och konstatera att det bullrar för mycket tar inte längre tid än någon annan kontroll, så det är absolut ingen ursäkt för att inte göra det. Dessutom skulle det givetvis göras vid en parkeringsplats, så trafiken skulle inte beröras nämvärt. Jag tycker det verkar som Anders tillhör de utpekade.

Babblan
Gäst
Babblan
13 september, 2009 10:02

Vad är häftigast: En stor biffig MC som kommer bullrande så man får hålla för öronen, eller en stor biffig MC som kommer susande förbi så där häftigt grymt så man bara ryser. Ja som alla förstår så tycker jag den sistnämnda är häftigast. Fram för ljuddämpare på alla MC

Mr Bean, hhmmm.
Gäst
Mr Bean, hhmmm.
13 september, 2009 11:31

Du har helt rätt Janne, mopeder är tyvärr ofta ett problem, då de ofta är trimmade och livsfarliga i en oerfaren förares händer. Information till åldersgruppen kring vad som ofta händer vid olycka, eller polisingripande (indraget lämp), kanske skulle lugna deras ibland våldsamma framfart. Dessutom måste resurserna för att stoppa ”drogbilister” på våra vägar ökas ytterligare, trots att polisinsatserna senaste tiden varit starkt uppåtgående tränd.

richie
Gäst
richie
13 september, 2009 12:13

Tack vare sk goda medborgare som egentligen är torra, gamla, trista, gnälliga och trångsynta människor står vår stad stilla i utvecklingen. Allt som tidigare gjorde att staden då och då levde upp och lockade ut mycket folk är borta. GT- karnevalen, lidköpingsfestivalen, hiulafton, samt andra festivaler som tidigare hölls på torget…allt borta pga klagade torrisar..fy fan vad trist det är nu. Det enda vi fått i gengäld är Dina scenen…

Inge Ovesen
Gäst
Inge Ovesen
13 september, 2009 12:27

Anders, så du menar om jag expelvis åker omkring med slitna däck så är det bilprovingen som ska ta mig i örat inte polisen? Alla MC-åkare är noga att ha ljuddämpare på när dom besiktigar men så fort dom lämnat stiationen så plockas dom raka rören fram ur garaget… dom stackarna hade väl ingen smattra på cykel när dom var små?

Katarina
Gäst
Katarina
13 september, 2009 03:57

Polisen hinner inte, föräldrarna bryr sig inte, många tycker bara att det är kul att köra. Vi andra är bara dumma som tycker att det är ett ofog med alla fartdårar och fordonstokiga ligister.
Eftersom jag sällar mig till de sistnämnda har jag fått höra att ”det här får man tåla här på landet” (jag kommer från en storstad där det är betydligt bättre ordning, faktiskt)

kalle
Gäst
kalle
13 september, 2009 10:35

finns inget bättre än en fyrtaksmotor som ger full gas

Armando
Gäst
Armando
14 september, 2009 09:07

Ja nog bullar dessa maskiner, men är inte hastigheten de framförs i och det oskyddade sättet att färdas det stora problemet.

Anders
Gäst
Anders
14 september, 2009 01:25

Det är inte klokt. Man får inte spela hur högt man vill på allmän plats utan tillstånd, men motorcycklar kan dåna hur högt som helst och störa trivsel i stadsmiljö

Oven
Gäst
Oven
14 september, 2009 01:34

Det finns regler för motorcyklarna också Anders.

funderar...
Gäst
funderar...
14 september, 2009 07:59

Visst låter mopederna också, men inte på långa vägar så mycket som en motorcykel med ”raka rör”. Tänk vilket j-a väsen det skulle bli om en bilist skulle göra likadant, dvs att ”plocka bort” ljuddämparen och köra i centrum…Då skulle minsann polisen å blodad tand…

Ronny Carlsson
Gäst
Ronny Carlsson
14 september, 2009 11:23

Det finns mycket att reta sig på tydligen. Bland annat dessa hatade motorcyklar som ständigt och jämnt far runt både i stan och på landet och väsnas nåt kopiöst, inte en lugn stund. Överväger noga att efter alla inlägg i debatten ta och ställa undan min hoj, den verkar ju orsaka hjärtflimmer hos snart sagt varenda människa. Men å andra sidan så försvinner ju samtidigt ett diskussionsämne, får nog fortsätta att ”störa” ett tag till.

Ernst
Gäst
Ernst
15 september, 2009 06:27

Jag tror det blivit ett missförstånd eller om jag varit otydlig. Jag är inte emot motorcyklarna generellt, utan de motorcyklister som kör utan ljuddämpare och gör sina ”vrålande” starter och gaspådrag mellan husväggarna och på torget för att de har för sig att de imponerar då. Inga andra MC-förare skall känna sig träffade. Jag förstår glädjen i att köra MC.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
15 september, 2009 08:33

Tidigare har maxvärdet för buller legat på 103 decibel för motorcyklar och personbilar.Sedan april i år gäller skärpta bullernivåer för motorcykel och bil, enligt ett nytt EU-direktiv. Reglerna utgår från de uppgifter som finns i fordonets registreringsbevis. Exempelvis en mc som är godkänd för 80 decibel får inte låta mer än så med en marginal på fem decibel. Följ och övervaka lagen så är problemet löst!

Fia
Gäst
Fia
15 september, 2009 11:21

Det handlar väl bara om att visa lite vanlig hänsyn. Har man ett fordon som låter mer än normalt och man kör genom ett område kan man ju puttra på lite försiktigt. Inte gasa på så det dånar, fönstren skakar och dom som sover vaknar. Det är väl vanlig hyfs och omtanke?! Så fort någon ber om hänsyn så är man gnällig, gamal, torr etc. Mentaliteten sköt dig själv och skit i andra tar över allt mer och det är jäkligt tråkigt!

GF
Gäst
GF
15 september, 2009 11:32

Håller med dig Fia, varför späda på mc-hatet ytterligare genom att gasa inom tätorterna.

Trött
Gäst
Trött
15 september, 2009 03:11

Vänta bara tills en procentarna kommer till Lidköping, då blir det lite att klaga på.

Snubbe
Gäst
Snubbe
15 september, 2009 05:20

Ring polisen och klaga, om den nu ens finns kvar i Lidköping… Då kan de möjligen kanske, om du har tur, och allt vill sig väl, få dem att flytta en person från hastighetsövervakning till riktigt polisarbete som störande av ordning.